Bez chmury i analizy danych nie będzie cyfrowej transformacji

Firmy stoją u progu wyzwań związanych ze skuteczną anlizą danych. W przeprowadzeniu takich zmian pomagają nowoczesne rozwiązania.

Publikacja: 21.01.2020 10:35

Bez chmury i analizy danych nie będzie cyfrowej transformacji

Foto: Shutterstock

Firmy na całym świecie muszą nadążać za szybko zmieniającą się gospodarką, ale także odpowiadać na nowe potrzeby i oczekiwania ich klientów, pracowników czy partnerów biznesowych. Technologie wykorzystujące potencjał chmury obliczeniowej i sztucznej inteligencji stają się kluczowym elementem cyfrowych zmian.

Idą nowe trendy

– Dane są paliwem dla cyfrowej rewolucji, ale nie da się wprowadzać zmian, jeśli firmy nie zrozumieją, jak ogromnymi zasobami dysponują – mówi Hayden Stafford, wiceprezes Microsoftu odpowiedzialny za sprzedaż aplikacji biznesowych.

Przytacza przykład firmy Rolls-Royce, która poza luksusowymi samochodami sprzedaje silniki lotnicze. Obecnie to jej podstawowa działalność, a firmy płacą po kilka milionów dolarów za silnik. Jednak można sobie wyobrazić wcale nieodległy scenariusz, gdy firmy będą kupowały nawet tego rodzaju ofertę jako usługę i płaciły za okres, na który sprzęt jest potrzebny, a później wróci on do producenta.

– Podstawą do tego, by przygotować się na taki model działalności, będzie analiza danych pokazujących, kiedy klienci korzystają z naszej oferty. Dzięki temu będą gotowi odpowiednio wcześniej np. na szczyt sprzedaży – dodaje.

Takie modele wymuszają zmiany w firmach. Producent opon Michelin także zrozumiał już, jak ogromnym kapitałem są dane na temat sprzedaży swojej oferty na całym świecie. Dzięki modelom opartym np. na internecie rzeczy można uzyskać informację nie tylko kiedy klienci kupują opony, ale również, w jakim stanie są drogi, jak użytkownicy produktów Michelin z nich korzystają, gdzie podróżują.

– Firmy we wszystkich sektorach mają po prostu tony danych i muszą się nauczyć z nich korzystać, ale także dzielić się nimi i analizować je coraz skuteczniej – wyjaśnia Hayden Stafford.

Służy temu rozwiązanie chmurowe Microsoft Dynamics 365, które dzięki doskonałej współpracy w chmurze i łączeniu funkcjonalności CRM i ERP pozwala na zarządzanie w zasadzie każdym aspektem działalności firmy i wprowadzanie udogodnień, podnoszących np. efektywność wykorzystywania posiadanych zasobów. Środowisko Dynamics 365 jest również zintegrowane z platformą Office 365, dzięki czemu generowane i krążące w firmie dane z wielu źródeł mogą trafiać w jedno miejsce i być efektywnie wykorzystywane.

Klient w centrum

– Samo korzystanie z rozwiązań chmurowych oznacza fundamentalne zmiany w działalności firm, a do tego są one teraz dostępne w przystępnych cenach, zatem znacznie więcej podmiotów może z nich korzystać – mówi Steve Rogers, wiceprezes Microsoftu odpowiedzialny za sprzedaż rozwiązań Dynamics w EMEA. – Narzędzia, które dostarczamy, związane choćby z analityką danych powodują, że ich dostępność, ale też świadomość konieczności otwarcia się na takie rozwiązania, bardzo szybko rośnie. Jesteśmy teraz w zupełnie innym miejscu niż jeszcze niedawno, a zmiany w podejściu postępują bardzo szybko – dodaje.

Podkreśla, że wśród największych polskich firm widać wolniejsze tempo otwierania się na rozwiązania chmurowe niż na największych rynkach UE. Tymczasem to na nich działają główni konkurenci polskich firm, którzy adaptują się do nowych trendów szybciej, zatem w efekcie mogą budować na tym swoją przewagę. Tymczasem takie straty później będzie trudno odrobić. Dodatkowo głównym założeniem takich zmian jest jak najefektywniejsze odpowiadanie na potrzeby.

Łatwiej można także klientów kategoryzować, aby proponować rozwiązania odpowiednie dla danej grupy – nie da się bowiem tak samo podchodzić do wszystkich. Powiedzą o tym wszystkim dane, jakie firma zazwyczaj już ma, trzeba je tylko umiejętnie analizować i sprawnie wysnuwać wnioski. Korzysta się przy tym nie tylko z wewnętrznych zasobów, lecz także danych dostępnych na rynku, aby wnioski były jak najpełniejsze. Tak wielu procesów nie da się już przeprowadzać, nie uwzględniając aplikacji wspomagających zarządzanie w chmurze.

Dodatkowo trudno też sobie wyobrazić nowoczesną analitykę danych bez wykorzystywania systemów opartych na uczeniu maszynowym czy generalnie sztucznej inteligencji. W firmach także musi wzrosnąć otwartość na korzystanie z takich możliwości, choć nie brakuje wobec nich kontrowersji. Zdaniem przedstawicieli Microsoftu mylne jest jednak utożsamianie sztucznej inteligencji z systemami, które mają eliminować pracę ludzi. Firma podkreśla, że zmiany w strukturach gospodarek powodują, iż dochodzi do naturalnych przesunięć, jeśli chodzi o wykonywane czynności. Te automatyczne oraz powtarzalne są coraz częściej wykonywane przez systemy zamiast ludzi, którzy jednak mogą zajmować się zupełnie innymi i wciąż powstającymi nowymi zadaniami i zawodami.

Wszystkie te zmiany są elementem szerszego trendu, czyli cyfrowej transformacji firm. To ogromny trend, ale zaczyna się po prostu od zmiany sposobu myślenia, ponieważ wpływa na długookresowy skok gospodarczy i wzrost konkurencyjności przedsiębiorstw. – Są firmy, które w celu skuteczniejszej odpowiedzi na wyzwanie związane z taką zmianą, powołują np. menedżera ds. cyfrowych, inne takich funkcji nie tworzą. Niemniej trzeba bardzo aktywnie podejść do tej kwestii i przygotować zintegrowane środowisko wspierające procesy i wykorzystanie danych, takie jak platforma Dynamics– mówi Hayden Stafford.

Tekst powstał we współpracy z firmą Microsoft

IT
IT
Jak uczynić zakupy w internecie bezpiecznymi. Niska świadomość klientów
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
IT
Mapy Google powiedzą, gdzie stoi policja. A w kolejce do wprowadzenia już kolejne nowości
IT
Amerykanie alarmują: chińskie dźwigi portowe szpiegują. Są też w Polsce
IT
Firmy i konsumenci mogą wykorzystać atuty transformacji cyfrowej
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
IT
Nowa funkcja w Google Maps. Tym razem nie dla kierowców