Rewolucja w sieciach zatacza coraz szersze kręgi

Sieci programowane pozwolą znacząco obniżyć koszty.

Publikacja: 05.12.2016 20:33

Rewolucja w sieciach zatacza coraz szersze kręgi

Foto: 123RF

Przedsiębiorcy dostają do ręki coraz ciekawsze narzędzia, dzięki którym mogą obniżać koszty i zwiększać efektywność swojego biznesu. Mowa tu m.in. o  sieciach definiowanych programowo.

– Obserwując światowe trendy i to, co robią najwięksi gracze (np. eBay), można śmiało stwierdzić, że z czasem architektura SDN zastąpi tradycyjne podejście do realizacji usług sieciowych i bezpieczeństwa w większości centrów danych – uważa Przemysław Misiak, ekspert firmy Infradata. Proces ten obserwujemy również w Polsce.

Dobre perspektywy

SDN zapewnia możliwość dopasowania w czasie rzeczywistym tych elementów cyfryzacji, które w dużej mierze decydują o budowie wartości konkurencyjnej na rynku.

– Świadome firmy wykorzystujące SDN bardzo szybko budują sobie z wielu różnych elementów elastyczne rozwiązanie per projekt, wręcz per zadanie, bez potrzeby szukania dostawców całych gotowych systemów – mówi Łukasz Bromirski, dyrektor techniczny Cisco w Polsce. SDN można zastosować z powodzeniem w wielu branżach. – Na przykład w sektorze finansowym wartością SDN będzie możliwość równoczesnego, szybkiego prototypowania wielu równoległych wersji aplikacji mobilnej i portalu dla różnych użytkowników, bez konieczności ponoszenia ogromnych nakładów na statyczną infrastrukturę dla każdego z tych zadań – wskazuje Bromirski. Dla większości firm SDN oznacza jednak przede wszystkim możliwość szybkiego uruchomienia prywatnej lub hybrydowej chmury oraz rozliczania jej wykorzystania bez konieczności inwestowania czasu w specjalistyczne, silosowe systemy. SDN daje menedżerom większe możliwości kontroli kosztów i utrzymania zgodności z regulacjami firmowymi dotyczącymi bezpieczeństwa sieci.

Przedstawiciele branży podkreślają, że idea SDN wyrównała szanse dużych producentów programów sieciowych i małych, niezależnych firm. Wśród branż, dla których SDN wydaje się szczególnie ciekawą propozycją, wymienia się przede wszystkim dostawców usług chmurowych oraz operatorów telekomunikacyjnych.

Chmura nadaje ton

Potencjał rozwoju tego segmentu jest bardzo duży. Co stoi na przeszkodzie? Po pierwsze, dopiero raczkująca świadomość polskich przedsiębiorców. – SDN spłyca się u nas najpierw do stwierdzenia, że „infrastruktura IT będzie tańsza”, co nie tylko nie musi być prawdą, ale też niewątpliwie nie jest najważniejszą zaletą – mówi ekspert z Cisco. Dodaje, że mamy już w Polsce pojedyncze firmy, które zaryzykowały i podjęły wyzwanie, zdając sobie sprawę, że SDN będzie dla nich jednym z narzędzi do optymalizacji działalności, a tymczasem już stały się symbolem nowoczesności i daleko idącej przewagi nad konkurencją.

Barierą w popularyzacji SDN jest również to, że nowe sieci działają na styku technologii sieciowych oraz wirtualizacyjnych. – Oznacza to, że do tworzenia rozwiązań z SDN konieczna jest wiedza interdyscyplinarna, a o taką szczególnie trudno – podkreśla ekspert z firmy Infradata.

Rozwiązania SD-WAN (zastosowanie założeń SDN w sieciach WAN) rozwija między innymi koncern Oracle. Firma wierzy, że technologia SDN będzie napędzała popularyzację usług komunikacyjnych, dostarczanych w modelu chmury, ułatwiając tym samym rozbudowę tego typu platform, redukcję kosztów usług telekomunikacyjnych oraz zapewnienie aplikacjom chmurowym takiej samej wysokiej jakości i niezawodności jak aktualnie stosowane rozwiązania on-premise (systemy działające w siedzibie użytkownika).

– Podobnie jak rozwój modelu SaaS (oprogramowanie jako usługa) w obszarze tradycyjnych rozwiązań IT rozwój rozwiązań telekomunikacyjnych w chmurze niesie ze sobą możliwość poprawienia elastyczności i gotowości firm do odpowiedzi na szybko zmieniające się wymagania biznesowe rynku – podkreśla Piotr Dzwonnik, dyrektor ds. sprzedaży Oracle Communications.

Modele SDN są różne, niektóre bazują na tzw. rozwiązaniach nakładkowych, gdzie usługi sieciowe i usługi bezpieczeństwa przeniesione są na warstwę serwerową lub realizowane są przez warstwę sieciową. – Jednakże cechą wspólną wszystkich rozwiązań SDN jest automatyzacja tworzenia usług, tak aby nadążały za światem wirtualnym, w którym głównym wyznacznikiem są potrzeby aplikacji oraz czas uruchomienia usługi – mówi ekspert z Infradaty.

Jedną z barier w rozwoju architektury SDN jest wspomniany już brak wystarczającej wiedzy na temat najnowszej technologii. – Brakuje doświadczonych administratorów, znających takie języki jak Python, Ruby czy DevOpsowe narzędzia automatyzujące – wymieniają eksperci z  IDC Polska.

Opinia

Jarosław Smulski, ekspert z IDC Polska

Rozwój SDN jest związany z nowymi wyzwaniami, takimi jak zmiana schematu ruchu sieciowego, konsumeryzacja IT, wzrost znaczenia usług w chmurze, czy też big data.

SDN to też możliwość uzyskania dużych oszczędności dzięki elastyczności sieci, w której przełączniki mogą spełniać różne funkcje. IDC szacuje, że rynek SDN na świecie będzie rósł w średniorocznym zagregowanym tempie 54 proc. i będzie warty w 2020 r. blisko 12,5 mld dol. W Polsce ten rynek dopiero się rozwija i pierwsze duże wdrożenia są widoczne przede wszystkim w firmach telekomunikacyjnych i świadczących usługi IT. Które branże mogą najmocniej skorzystać na wdrożeniu SDN? Przede wszystkim te, które posiadają dużą infrastrukturę sieciową (czyli telekomunikacyjna, usług IT). Szacuje się, że mogą zaoszczędzić nawet 40–50 proc. kosztów operacyjnych wydawanych na tę infrastrukturę.

IT
IT
Biznes musi znaleźć potężne pieniądze na cyberbezpieczeństwo. Nowe przepisy unijne
Materiał Promocyjny
Z kartą Simplicity można zyskać nawet 1100 zł, w tym do 500 zł już przed świętami
IT
Social media dopiero od 15. roku życia? Norwegia chce wprowadzić limit wiekowy
IT
Zaskakujące przyspieszenie. Polacy odrabiają cyfrowe zapóźnienie
IT
Koniec kolejek w urzędach i nowe możliwości. Polacy mają zyskać totalny dostęp online
Materiał Promocyjny
Strategia T-Mobile Polska zakładająca budowę sieci o najlepszej jakości przynosi efekty
IT
Cyberbezpieczeństwo i dyrektywa NIS 2. Jest wspólny apel branży cyfrowej