Jakie jest aktualne nastawienie firm do transformacji cyfrowej?
Wpływ pandemii na biznes świetnie ujął Satya Nadella, CEO firmy Microsoft, mówiąc: „Transformacja cyfrowa planowana na dwa lata została zrealizowana w ciągu dwóch miesięcy”. Pokazują to również najnowsze badania, m.in. to przeprowadzone przez EY Polska. Wynika z nich, że aż 57 proc. firm przyspieszyło transformację cyfrową w czasie pandemii, a 27 proc. przyznało, że zostało zmotywowanych do działania w tym obszarze wyłącznie przez pandemię. Z kolei z badania przeprowadzonego na zlecenie Instytutu Humanites wynika, że 91 proc. rodzimych przedsiębiorców jest przekonanych, że cyfryzacja stała się wymogiem współczesnego świata. Trzeba jednak podkreślić, że samo wprowadzenie technologii nie gwarantuje bardziej efektywnej pracy, wiele zależy od kultury organizacyjnej firmy i tego, jak przygotowuje ludzi do zmiany.
Jak pod względem cyfryzacji wypada Polska?
Ma bardzo duży potencjał. Wynika to nie tylko z przedsiębiorczości firm, kompetencji pracowników, ale również dostępności technologii. Dodatkowym katalizatorem są inwestycje w Polską Dolinę Cyfrową, w tym zapowiedziany przez Microsoft plan inwestycyjny o wartości miliarda dolarów. Jest to z pewnością paliwo wzrostu całej gospodarki cyfrowej. O dynamice pozytywnych zmian mówią konkretne wskaźniki. Obecnie w rankingu indeksu gospodarki cyfrowej i społeczeństwa cyfrowego DESI Polska zajmuje 23. miejsce na 28 krajów. W ciągu roku awansowała o dwie pozycje i dosłownie z miesiąca na miesiąc dostrzegamy poprawę, analizując przykłady firm z każdej branży.
Cyfryzacja nie przebiega równo. Które sektory radzą sobie najlepiej?