Co nas czeka w technologii do 2030 roku? Ewolucja trendów i jej skutki

Złe decyzje dotyczące technologii w kraju mogą mieć ogromne reperkusje – pisze Andrew Williamson, wiceprezes i doradca ekonomiczny Huawei Technologies.

Publikacja: 02.01.2022 18:31

Do 2030 roku dojdzie do rewolucji technologicznej w ochronie zdrowia. Wspomogą je AI i IoT

Do 2030 roku dojdzie do rewolucji technologicznej w ochronie zdrowia. Wspomogą je AI i IoT

Foto: Adobe Stock

Sir William Henry Preece był archetypicznym wiktorianinem. Wzorem Brytyjczyka od nauki i racjonalizmu. Urodzony w 1834 r., studiował w Royal Institution w Londynie pod kierunkiem największego z naukowców, Michaela Faradaya. Dzięki swoim badaniom Preece stał się jednym z największych autorytetów w dziedzinie technologii komunikacyjnych w Wielkiej Brytanii i Imperium Brytyjskim.

Jednak mimo wielu sukcesów Preece został zapamiętany z podjęcia jednej z najgorszych decyzji technologicznych w historii. Mówiąc o najbardziej przełomowym wynalazku tamtych czasów, Preece zauważył w 1876 r., że „Amerykanie potrzebują telefonu, ale my (Imperium Brytyjskie) nie. Mamy mnóstwo chłopców na posyłki”. W konsekwencji Wielka Brytania straciła pozycję światowego centrum komunikacji.

mat. pras.

Oczywiście trudno przewidzieć przyszłość nawet tym, którzy wydają się być autorytetami. Niemniej złe decyzje dotyczące technologii w kraju mogą mieć ogromne reperkusje. Niezwykle ważne jest, aby urzędnicy państwowi, biznes i społeczeństwo obywatelskie w każdym kraju posiadali wiedzę na temat pojawiających się trendów technologicznych (zwłaszcza na arenie cyfrowej), aby jak najlepiej przygotować się i wykorzystać możliwości, jakie stwarzają.

Trendy do 2030 roku

W tym celu moja firma Huawei zainwestowała w ostatnich trzech latach wiele czasu i środków, aby wykorzystać mądrość ekspertów. Zorganizowaliśmy ponad 2 tys. seminariów, w których wzięło udział ponad 1 tys. naukowców, klientów i partnerów. Przewidywania na tę dekadę, które padły podczas debat, nasi eksperci technologiczni z całego świata zebrali w naszym najnowszym raporcie Intelligent World 2030.

Wyznaczamy w nim osiem kierunków poszukiwań, obejmujących wiele dyscyplin i dziedzin, aby odpowiedzieć na pytania, takie jak: W jaki sposób ICT może pomóc ludziom w pokonywaniu problemów i wyzwań, przed którymi stoimy? Na jakie szanse w ciągu dekady powinny być przygotowane organizacje i osoby prywatne? Oto najważniejsze spostrzeżenia i opis naszego przyszłego świata.

Przewidujemy, że do 2030 r. w służbie zdrowia w powszechnym użyciu będą czułe biosensory. Ogromne ilości danych zdrowotnych będą przechowywane w chmurze. Ludzie będą mogli proaktywnie zarządzać swoim zdrowiem, przenosząc punkt ciężkości z leczenia na profilaktykę. Dzięki technologiom takim jak internet rzeczy (IoT) i sztuczna inteligencja (AI), spersonalizowane leczenie stanie się rzeczywistością. Przenośne urządzenia medyczne umożliwią dostęp do skoordynowanych usług telemedycznych z zacisza własnego domu.

W sektorze spożywczym do 2030 r. będziemy w stanie rutynowo tworzyć obrazy danych, które umożliwią rolnictwo precyzyjne. Gromadzenie danych pozwoli kontrolować czynniki wpływające na wzrost upraw, takie jak temperatura i wilgotność, dzięki czemu będziemy mogli budować farmy, na które nie będzie miała wpływu niepewność klimatu i pogody. Technologie druku 3D dadzą możliwość tworzenia sztucznego mięsa zaprojektowanego zgodnie z wymaganiami smakowymi i dietetycznymi. Do 2030 r. będziemy budować bardziej odporne i zrównoważone systemy żywnościowe i polegać na solidnych danych, a nie na kaprysach niebios.

Nasze domy będą coraz bardziej uporządkowane i zdigitalizowane. Będziemy nimi zarządzać za pomocą cyfrowego katalogu wspieranego przez 10-gigabitową sieć, hologramy i inne technologie. Automatyczne systemy będą dostarczać pod drzwi różne artykuły, kiedy tylko będziemy ich potrzebować. Inteligentne systemy zarządzania sprawią, że wiele budynków, w których mieszkamy i pracujemy, będzie w stanie osiągnąć zerową emisję netto CO2. Systemy IoT nowej generacji umożliwią ludziom życie i pracę w adaptacyjnych środowiskach, które rozumieją ich potrzeby. Szacujemy, że do końca dekady 23 proc. gospodarstw domowych na świecie będzie miało dostęp do 10-gigabitowego światłowodowego łącza szerokopasmowego.

Bogactwo innowacji

Do roku 2030 w naszych systemach transportowych pojawi się prawdopodobnie wiele innowacji. Przewidujemy, że 50 proc. sprzedawanych na świecie nowych samochodów będą stanowiły pojazdy elektryczne. Będą pojazdy wykorzystujące zieloną energię i autonomiczne. Elektryczne samoloty pionowego startu i lądowania (eVTOL) przyspieszą akcję ratunkową, zmniejszą koszty dostarczania środków medycznych w nagłych wypadkach, a nawet mogą zmienić sposób, w jaki ludzie dojeżdżają do pracy.

Rozwiązania w zakresie mobilności będą wydajne, dostosowane do potrzeb i współdzielone, co oznacza, że pojazdy będą wykorzystywane w sposób bardziej efektywny, a podróżowanie stanie się bardziej ekologiczne.

Wszystkie te elementy będą wymagały bezpiecznych i stabilnych algorytmów jazdy autonomicznej, opłacalnych i niezawodnych czujników, szybkich i stabilnych zintegrowanych sieci łączących przestrzeń powietrzną z ziemią oraz centralnego mózgu o ogromnej mocy obliczeniowej do zarządzania ruchem. Technologie te będą niezbędne do opracowania podłączonych do sieci, autonomicznych, współdzielonych, elektrycznych pojazdów, które zapewnią niskoemisyjny transport.

Do 2030 r. nasze miasta będą coraz inteligentniejsze. Rozpowszechnienie nowej infrastruktury cyfrowej pozwoli na lepsze zarządzanie środowiskiem miejskim, efektywniejsze wykorzystanie zasobów i skuteczniejsze zarządzanie miastem. Usługi te będą przyjazne dla użytkownika i łatwiej dostępne. Pomoże to stworzyć bardziej komfortowe i przyjazne do życia miasta.

Do 2030 r. transformacja cyfrowa przyniesie firmom nową falę modernizacji i wzrost produktywności. Będą one wykorzystywać bardziej wydajne maszyny, takie jak roboty współpracujące i autonomiczne roboty mobilne. Nowe modele biznesowe będą bardziej skoncentrowane na ludziach, bardziej elastyczne w produkcji, logistyce i innych obszarach.

Cyfryzacja pomoże firmom monitorować i modyfikować globalne łańcuchy dostaw w celu zwiększenia odporności na dynamiczne warunki rynkowe. Operacje AI będą stanowić średnio 7 proc. całkowitych nakładów firm na IT.

Oczekujemy, że do 2030 r. produkcja energii będzie bardziej ekologiczna i inteligentna. Elektrownie będą wytwarzać energię elektryczną z OZE na jeziorach i morskich obszarach przybrzeżnych. Pojawi się „energetyczny internet” z technologiami cyfrowymi łączącymi wytwarzanie–sieć–obciążenie–magazynowanie, w tym wirtualne elektrownie i chmurę energetyczną. Realne mogą stać się zeroemisyjne centra danych i zeroemisyjne wieże telekomunikacyjne.

W 2030 r. zaufanie cyfrowe będzie podstawowym wymogiem dla infrastruktury społecznej. Będziemy potrzebować połączenia środków technicznych i organizacyjnych: blockchain, wykrywania oszustw przez AI oraz działań chroniących prywatność. Będzie to się musiało łączyć z regulacjami dotyczącymi prywatności i bezpieczeństwa, takimi jak rozporządzenie o ochronie danych (GDPR/RODO). Środki te, stosowane jednocześnie, pozwolą stworzyć inteligentny świat oparty na cyfrowym zaufaniu.

Oczekujemy więc, że w tej dekadzie nastąpi intensywna transformacja cyfrowa, której fundamentem będzie ogromny postęp w zakresie łącznej mocy obliczeniowej oraz łączności stacjonarnej i mobilnej. Jesteśmy też bardziej pewni naszych przewidywań niż Sir William Henry Preece. Z niecierpliwością czekamy na dalszą współpracę z naszymi licznymi interesariuszami na całym świecie, abyśmy mogli wszyscy z nadchodzących trendów technologicznych czerpać najlepsze cyfrowe korzyści.

Sir William Henry Preece był archetypicznym wiktorianinem. Wzorem Brytyjczyka od nauki i racjonalizmu. Urodzony w 1834 r., studiował w Royal Institution w Londynie pod kierunkiem największego z naukowców, Michaela Faradaya. Dzięki swoim badaniom Preece stał się jednym z największych autorytetów w dziedzinie technologii komunikacyjnych w Wielkiej Brytanii i Imperium Brytyjskim.

Jednak mimo wielu sukcesów Preece został zapamiętany z podjęcia jednej z najgorszych decyzji technologicznych w historii. Mówiąc o najbardziej przełomowym wynalazku tamtych czasów, Preece zauważył w 1876 r., że „Amerykanie potrzebują telefonu, ale my (Imperium Brytyjskie) nie. Mamy mnóstwo chłopców na posyłki”. W konsekwencji Wielka Brytania straciła pozycję światowego centrum komunikacji.

Pozostało 90% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Opinie i komentarze
Odpowiedzialne innowacje: Cyfrowe duchy zmarłych
Opinie i komentarze
Odpowiedzialne innowacje: Czy sztuczna inteligencja może zastąpić psychoterapeutów?
Opinie i komentarze
Odpowiedzialne projektowanie produktów cyfrowych – granica pomiędzy zaangażowaniem a uzależnieniem
Opinie i komentarze
Mariusz Busiło: Wady projektu ustawy o KSC