Na czym polega cyfrowa integracja przedsiębiorstwa przemysłowego? Jakie jej przyświecają cele? Co ma dać?
Pojęcie to można zdefiniować jako integrację technologii cyfrowej we wszystkich obszarach działalności firmy: projektowaniu i pracy nad produktem, współpracy z podwykonawcami, zarządzaniu łańcuchem dostaw i wielu innych. W pewnym sensie jest to również przemiana kulturowa, ponieważ wymaga od organizacji odejścia od dotychczasowych procesów biznesowych i zmiany sposobu działania.
Wykorzystanie rozwiązań cyfrowych przynosi firmom wiele korzyści, takich jak szybszy przepływ informacji, sprawniejsze zarządzanie, dokładniejsze prognozy umożliwiające podejmowanie trafniejszych decyzji oraz efektywne zaspokajanie potrzeb rynku. Cyfryzacja przyczynia się także do zrównoważonego rozwoju biznesu i pomaga firmom wejść na ścieżkę gospodarki cyrkularnej, oferując zupełnie nowe podejście do business-as-usual. Wszystkie te elementy zwiększają konkurencyjność przedsiębiorstwa i są kluczem do przetrwania na rynku.
Taką współpracę umożliwia na przykład podejście platformowe. Jednolita platforma cyfrowa, jak platforma 3DEXPERIENCE od Dassault Systèmes, zapewnia dużo więcej niż łączność między działami i systemami. Daje wszystkim obszarom możliwość współdziałania w czasie rzeczywistym, w oparciu o dostęp do jednego źródła danych (ang. Single Source of Truth). Umożliwia także identyfikowanie i rozwiązywanie problemów, a także włączanie klientów i dostawców w kreowanie łańcucha wartości.
Niedawno, razem z PMR, Dassault Systèmes przedstawiło wyniki badania dot. transformacji organizacyjnej przedsiębiorstw przemysłowych w Polsce. Przebadaliście Państwo 100 średnich i dużych firm. Jakie konkretnie zagadnienia analizowaliście, jakie wnioski płyną z tego badania?