Ekspert: Rebranding Twittera nie musi być zły. To początek większego projektu

Elon Musk, właściciel Twittera, chce zmienić nie tylko markę i wyraźnie odciąć się od przeszłości - ocenia w rozmowie z "Rzeczpospolitą" Marek Staniszewski, ekspert ds. strategii brandingu, założyciel firmy doradczej Heuristica.

Publikacja: 24.07.2023 16:24

Ekspert: Rebranding Twittera nie musi być zły. To początek większego projektu

Foto: Bloomberg

Szerokim echem odbiła się w mediach niedzielna zapowiedź Elona Muska o rychłym pożegnaniu z charakterystycznym logo i z samą marką Twitter, której miejsce ma zająć X. To dobry pomysł?

Trzeba pamiętać, że sam Elon Musk jest marką i to jedną z najsilniejszych marek w świecie technologicznym. Jest też znany ze swoich ekscentrycznych zachowań a także arogancji wobec mediów, klientów czy byłych pracowników, i jest nieprzewidywalny w swoich posunięciach biznesowych. Trudno więc jednoznacznie powiedzieć, co się kryje za decyzją dotyczącą Twittera, jakie są intencje Muska. Na pewno Twitter ma teraz poważne problemy finansowe, co odbiło się też na jego marce. Zaraz po tym jak Elon Musk przejął go za 44 miliardów dolarów, zaczął się odwrót reklamodawców i dziś Twitter jest wyceniany na niespełna 15 mld dolarów. Możliwe więc, że Elon Musk próbuje uciec do przodu.

Czytaj więcej

Twitter z nowym logo. Zagadkowa obsesja Elona Muska na punkcie litery „X"

Przez nową markę?

Myślę, że najsłuszniejsza jest hipoteza o planowanej przez Muska poważnej zmianie Twittera w stronę chińskiego portalu WeChat - aplikacji z mikro wiadomościami, która jest połączona z całym kombajnem różnych funkcjonalności, także płatniczych. Sądzę, że Elon Musk ma ambicje stworzenia takiej hiper-aplikacji. Do tego dochodzi uruchomiony niedawno przez Marka Zuckerberga a konkurencyjny dla Twittera serwis Threads, który w bardzo krótkim czasie zdobył miliony użytkowników. Teraz więc Musk musi zrobić coś nowego. Już zresztą zaczął dziwne ruchy, kupując olbrzymie ilości kart graficznych potrzebnych do rozwoju sztucznej inteligencji, co może wskazywać na to, że myśli o większym projekcie.

Chyba jednak sam Twitter nie powinien mu w tym przeszkadzać? Można przecież rozwijać nowy brand, zostawiając znaną markę, kupioną za miliardy dolarów. która wciąż ma sporo użytkowników?

Być może Elon Musk chce zaznaczyć wyraźną cezurę odcięcia się od przeszłości i rozpoczęcia czegoś nowego. Mamy też sporo przypadków rebrandingu w świecie nowoczesnych technologii, gdzie Zuckerberg zmienił Facebook na Meta a Google jest de facto Alphabetem.

Jednak pomimo tych formalnych zmian internauci nadal korzystają z Facebooka i wyszukiwarki Google, podczas gdy – jak rozumiem - marka Twitter wraz z logotypowym ptaszkiem ma zniknąć z sieci.

Nie sądzę jednak, by był to wyłącznie rebranding. Mam wrażenie, że jest to początek jakiejś poważniejszej zmiany i projekt X będzie czymś znacznie większym niż Twitter, być może połączonym z elementami rynku płatności i kryptowalut. Zainteresowania Elona Muska są bardzo szerokie, więc może zaskoczyć nas czymś interesującym. Na razie wywołał duży szum medialny i przyciągnął uwagę do marki, która trochę umierała w sposób organiczny – tracąc użytkowników i reklamodawców.

Czyli ogłoszony w niedzielę rebranding Twittera nie musi być szalonym przedsięwzięciem?

Zwłaszcza, że Musk w pewnym stopniu angażował użytkowników Twittera, przygotowując ich do zmiany - były mini plebiscyty dotyczące zmiany koloru, czy wyglądu logo, co przyciągało też uwagę specjalistów od fintechów czy nowych technologii. Można więc stwierdzić, że to nie musi być zła zmiana.

Szerokim echem odbiła się w mediach niedzielna zapowiedź Elona Muska o rychłym pożegnaniu z charakterystycznym logo i z samą marką Twitter, której miejsce ma zająć X. To dobry pomysł?

Trzeba pamiętać, że sam Elon Musk jest marką i to jedną z najsilniejszych marek w świecie technologicznym. Jest też znany ze swoich ekscentrycznych zachowań a także arogancji wobec mediów, klientów czy byłych pracowników, i jest nieprzewidywalny w swoich posunięciach biznesowych. Trudno więc jednoznacznie powiedzieć, co się kryje za decyzją dotyczącą Twittera, jakie są intencje Muska. Na pewno Twitter ma teraz poważne problemy finansowe, co odbiło się też na jego marce. Zaraz po tym jak Elon Musk przejął go za 44 miliardów dolarów, zaczął się odwrót reklamodawców i dziś Twitter jest wyceniany na niespełna 15 mld dolarów. Możliwe więc, że Elon Musk próbuje uciec do przodu.

2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Opinie i komentarze
Odpowiedzialne innowacje: Cyfrowe duchy zmarłych
Opinie i komentarze
Odpowiedzialne innowacje: Czy sztuczna inteligencja może zastąpić psychoterapeutów?
Opinie i komentarze
Odpowiedzialne projektowanie produktów cyfrowych – granica pomiędzy zaangażowaniem a uzależnieniem
Materiał Promocyjny
Mity i fakty – Samochody elektryczne nie są ekologiczne
Opinie i komentarze
Mariusz Busiło: Wady projektu ustawy o KSC