Unijna komisarz Marija Gabriel: Rozkwitną cyfrowe startupy

Mamy dowody na istnienie silnego potencjału startupów w sektorze cyfrowym w całej Europie, ale również na to, że jest on już wykorzystywany – pisze unijna komisarz ds. gospodarki i społeczeństwa cyfrowego.

Publikacja: 24.04.2019 19:11

Unijna komisarz Marija Gabriel: Rozkwitną cyfrowe startupy

Foto: AG Gymnasium Melle

Dwie sieci Startup Europe Western Balkans Network (SEWBN) oraz Startup Europe Central and Eastern European Network (SECEEN) powstały w listopadzie 2018 r. Wśród 14 krajów założycielskich jest Polska. Członkowie sieci nie marnują czasu: opracowują zalecenia dotyczące tego, w jaki sposób można poprawić politykę lokalną, aby wspierała rozwój przedsiębiorstw rozpoczynających działalność.

Dlaczego jest to tak ważne? Przedsiębiorstwa technologiczne zmieniły sposób komunikacji między ludźmi i z całym światem. Przedsiębiorstwa europejskie, np. Spotify, Soundcloud czy Dezeer, zrewolucjonizowały przemysł muzyczny. Firmy BlaBlaCar we Francji czy Cabify w Hiszpanii zdemokratyzowały transport. Pod wpływem firm Deliveroo, Freshome czy Takeaway zmienił się sektor dostaw jedzenia na wynos. Firma Klarna ze Szwecji czy firmy N26 i Kreditech z Niemiec ułatwiają dostęp do usług finansowych.

Możemy zrobić jeszcze więcej, aby ułatwić przekształcanie świetnych pomysłów w realną propozycję biznesową

Z Europy Środkowo-Wschodniej pochodzą rumuńska firma UIPath, która staje się światowym liderem w zrobotyzowanej automatyzacji procesów, i estońska firma Taxify (po zmianie nazwy Bolt – red.), która w wielu miastach Europy rozszerzyła zakres działalności od taksówek po hulajnogi elektryczne. Te przykłady udowadniają nie tylko istnienie silnego potencjału startupów w sektorze cyfrowym w całej Europie, ale również to, że jest on już wykorzystywany.

Możemy jednak zrobić jeszcze więcej, aby ułatwić przekształcanie świetnych pomysłów w realną propozycję biznesową. Chodzi o bardziej skoordynowane podejście do przepisów i regulacji – mam tu na myśli na przykład problemy, jakie napotykają firmy wysyłkowe lub transportowe w związku ze zróżnicowaniem przepisów krajowych. To także kwestia wprowadzenia sprawnej infrastruktury i odpowiednich ram zachęcających do realizacji pomysłów.

Sieć centrów innowacji cyfrowych, rozwijana przez nas w całej UE w celu zbliżenia do siebie środowisk naukowych i biznesowych, przyciąga już nowe cyfrowe startupy. To miejsca, w których przedsiębiorstwa – zwłaszcza z sektora MŚP, startupy i spółki o średniej kapitalizacji – mogą uzyskać pomoc w usprawnieniu działalności, procesów produkcyjnych, produktów i usług oraz dostosować swoje modele biznesowe do ery cyfrowej.

Do tej pory w projekty badawcze finansowane przez UE i wspierające centra zaangażowało się ponad 500 nowych podmiotów, w tym wiele firm ze środkowo-wschodniej części Unii. Przykład? Bułgarska firma Dynaback współpracuje z centrum innowacji cyfrowej przy opracowaniu koszulki, która za pomocą czujników monitorowałaby krzywiznę kręgosłupa.

Nadal jednak potrzebujemy więcej centrów, które rozwijałyby kulturę startupów. Zapewniamy doradztwo i szkolenia ponad 30 potencjalnym centrom innowacji cyfrowych w krajach Europy Środkowo-Wschodniej. Ponadto pod koniec 2018 r. opublikowaliśmy nowe zaproszenie do składania wniosków na wsparcie rozwoju centrów innowacji cyfrowej w regionach, które są dotychczas niedostatecznie reprezentowane. Zaplanowany budżet to 8 mln euro.

Będzie to miało zasadnicze znaczenie dla rozwoju startupów w środkowo-wschodniej części UE oraz w krajach Bałkanów Zachodnich. Potrzebujemy programów i inicjatyw na rzecz wspierania rozwoju ekosystemu startupów, a także większego zrozumienia dla faktu, że wymagają one uproszczonej administracji. Potrzebujemy też lepszego dostępu do przyjaznego finansowania.

Prace w ramach inicjatywy Startup Europe w ostatnich trzech latach pomogły już ponad 700 początkującym firmom w uzyskaniu bezpośredniego dostępu do rynku i wsparcia szybszego rozwoju. Dzięki temu firmy te przyciągnęły inwestycje prywatne w wysokości ponad 160 mln euro.

Europa ma zdolności badawcze, środki finansowe, ducha przedsiębiorczości i możliwości rynkowe, by wspierać dynamicznie rozwijającą się kulturę startupów w dziedzinie cyfrowej i innych. Co istotne, mamy również zaplecze polityczne i strategiczne. Rozwój kompleksowych i skutecznych sieci wsparcia dla przedsiębiorstw rozpoczynających działalność w Europie Środkowo-Wschodniej oraz na Bałkanach Zachodnich z pewnością wyraźnie przyczyni się do zwiększenia liczby przedsiębiorców w tych regionach. Jestem przekonana, że w najbliższych latach nastąpi rozkwit nowych cyfrowych startupów.

Dwie sieci Startup Europe Western Balkans Network (SEWBN) oraz Startup Europe Central and Eastern European Network (SECEEN) powstały w listopadzie 2018 r. Wśród 14 krajów założycielskich jest Polska. Członkowie sieci nie marnują czasu: opracowują zalecenia dotyczące tego, w jaki sposób można poprawić politykę lokalną, aby wspierała rozwój przedsiębiorstw rozpoczynających działalność.

Dlaczego jest to tak ważne? Przedsiębiorstwa technologiczne zmieniły sposób komunikacji między ludźmi i z całym światem. Przedsiębiorstwa europejskie, np. Spotify, Soundcloud czy Dezeer, zrewolucjonizowały przemysł muzyczny. Firmy BlaBlaCar we Francji czy Cabify w Hiszpanii zdemokratyzowały transport. Pod wpływem firm Deliveroo, Freshome czy Takeaway zmienił się sektor dostaw jedzenia na wynos. Firma Klarna ze Szwecji czy firmy N26 i Kreditech z Niemiec ułatwiają dostęp do usług finansowych.

2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Opinie i komentarze
Co niosą ze sobą treści pornograficzne generowane przez sztuczną inteligencję
Opinie i komentarze
Dominik Skoczek: W Polsce cyfrowi giganci mają się dobrze
Opinie i komentarze
Tantiemy autorskie z internetu: jak korzyści nielicznych przekuć w sukces wszystkich
Opinie i komentarze
Od kredy i tablicy po sztuczną inteligencję. Szkoła chce być na czasie
Opinie i komentarze
Odpowiedzialne innowacje, czyli wątpliwości wokół Neuralinka i sterowania myślami