Rok 2020 jest czasem próby dla całej ludzkości, gospodarek, a także dla procesów globalizacyjnych. Ale jest to również okres intensywnego wzrostu wykorzystania nowych technologii do walki z koronawirusem, a także do łagodzenia społecznych i ekonomicznych skutków kryzysu gospodarczego.
Dziś trudno jeszcze oszacować możliwy wpływ pandemii na gospodarkę światową, ale panuje zgodność, że mamy do czynienia z jednym z potencjalnie najgłębszych kryzysów w historii nowożytnej. Szansą w walce z COVID-19 i z wynikającymi z niego problemami społecznymi i gospodarczymi mogą być nowe technologie.
Wymuszone przyspieszenie
Od początku pandemii przyspieszyły w sposób niespotykany procesy cyfryzacji, bezprecedensowo wzrósł przesył danych w internecie, przede wszystkim dla celów komunikacyjnych, ale także kulturalno-rozrywkowych. Wielokrotnie zwiększyła się liczba osób sięgających po technologie cyfrowe. Przejście na pracę zdalną, a także zamknięcie szkół, spowodowało wykorzystanie komunikacji internetowej i w efekcie wzrost popytu na usługi spotkań online.
TEP
Iwona Karasek Wojciechowicz, Fot. Paweł UlatowskiZoom zaoferował możliwość bezpłatnego korzystania z rozszerzonej wersji aplikacji dla celów edukacyjnych. Co prawda jego ekspansja ujawniła niedostatki bezpieczeństwa systemu, a wiele instytucji amerykańskich i europejskich zaczęło ostrzegać użytkowników przed jego stosowaniem. To pozwoliło dostrzec, jak kluczowe jest cyberbezpieczeństwo w wykorzystaniu nowych technologii.