Piotr Dubno: Trendy technologiczne coraz mocniej wpływają na tradycyjną telewizję

Bloomberg

Rozwój technologii, rozwiązań mobilnych oraz coraz lepszego i łatwiejszego dostępu do internetu wszechrzeczy zmienia sposób, w jaki korzystamy z treści video. Korzystając z tego rozwoju zmienia się także telewizja linearna, która otrzymuje nowe funkcje i coraz lepszą jakość audio/video. Coraz częściej korzystamy z niej jako komplementarnego źródła informacji i rozrywki – pisz Piotr Dubno, analityk finansowy, prezes Excelsior Capital.

Wraz z powstaniem pierwszych serwisów strumieniujących video całkowicie zmienił się świat telewizji jaki znaliśmy do tej pory. Nie ma już potrzeby nagrywania programów czy siadania przed telewizorem o określonej godzinie by móc obejrzeć interesujące nas treści. Trend migracji konsumpcji treści do transmisji strumieniowej bardzo szybko zauważyli m.in. producenci telewizorów, którzy zaczęli do nowych urządzeń dodawać funkcje Smart TV, które pozwoliły na dużym ekranie korzystać z portali strumieniujących video.

Z czasem rozwój serwisów, które oferowały video na żądanie (VOD – video on demand) sprawił, że niektórzy użytkownicy na stałe zrezygnowali z oglądania programów i seriali z wykorzystaniem telewizji tradycyjnej dostarczanej przez operatorów kablowych i satelitarnych. Efektem były konsolidacje na rynku telekomunikacyjnym, które pozwoliły wyhamować to zjawisko, z uwagi na fakt, że usługi zaczęły być pakietowane i zamawiając usługę od jednego dostawcy otrzymywaliśmy pakiet telewizji, internetu i telefonii mobilnej. Zmiany jakie dzieją się w trendach światowych odbiły się także na naszym rynku. W Polsce w tym roku doszło do bardzo istotnej na rynku fuzji – dostawca telewizji kablowej Vectra przejął Multimedia Polska. Wcześniej do fuzji dochodziło także na rynku satelitarnym, np. Cyfra+ połączyła się z platformową satelitarną N.

Dziś w Polsce z płatnych usług VOD korzysta ok 10 mln użytkowników, z czego ponad połowa z najpopularniejszego serwisu – Netflix. Na popularność usług VOD oprócz możliwości oglądania interesujących nas pozycji w dowolnym czasie wpływ miała ich dostępność na urządzeniach mobilnych. Programy, seriale, filmy możemy oglądać na ekranach smartfonów, tabletów, laptopów czy używanych wcześniej głównie do oglądania telewizji linearnej telewizorach.

Wraz ze wzrostem dostępu do Internetu stacjonarnego i mobilnego w Polsce oraz rosnącej popularności usług VOD możemy zaobserwować zmiany w udziale poszczególnych źródeł sygnału telewizji linearnej. Wg danych KRRiT w 2013 30% gospodarstw domowych korzystało wyłącznie z telewizji naziemnej. W 2018 roku odsetek ten wynosił już 37%, co przekładało się na ponad 14 mln odbiorców.

Wpływ na tę sytuację ma nie tylko rozwój VOD, ale też oferta naziemnej telewizji cyfrowej(NTC). W Polsce NTC oferuje już 28 kanałów o zasięgu ogólnopolskim oraz kanały regionalne.

Jak ważny dla rynku jest rozwój NTC potwierdziła nowa umowa pomiędzy operatorem technicznym – spółką Emitel a Telewizją Publiczną. Przy wyborze kluczowe było doświadczenie i kompetencje operatora technicznego. Podpisana nowa 10-letnia umowa zawiera zmiany standardu nadawania i kodowania, które w skali ogólnopolskiej może przeprowadzić tylko Emitel. W ciągu najbliższych dwóch lat dojdzie do kolejnej, znaczącej rewolucji w Naziemnej Telewizji Cyfrowej. Obecny standard nadawania telewizji cyfrowej DVB-T/MPEG-4 zostanie zastąpiony przez DVB-T2/HEVC. Dzięki temu multipleksy będą mogły emitować sygnał w lepszej jakości, co zaowocuje zapewne wyższą rozdzielczością obrazu i lepszym dźwiękiem. Ponadto multipleksy drugiej generacji będą pojemniejsze, co sprawi, że mogą na nich pojawić się nowe kanały zaoferowane przez nadawców. Prezes TVP już dziś zapowiada, że dzięki współpracy z Emitel będą pierwszym nadawcą, dzięki któremu w NTC będą dostępne kanały 4K. Dzięki współpracy z operatorem TVP odświeżyła także w tym roku

swoją aplikację HbbTV, dającą dostęp do telewizji hybrydowej, w której streamowane są dodatkowe treści video i kanały TVP.

Dalszy rozwój Naziemnej Telewizji Cyfrowej jest też podyktowany stałym wzrostem przychodów reklamowych w telewizji. Mimo spadków przychodów w prasie i dynamicznego wzrostu przychodów reklamowych w internecie telewizja nadal pozostaje głównym medium reklamowym. W 2019 r. przychody reklamowe kanałów naziemnej telewizji łącznie ze sponsoringiem, ogłoszeniami i lokowaniem produktu wzrosły o 4,1% i wyniosły 1041,7 mln zł.

Tagi:

Mogą Ci się również spodobać

Gry komputerowe już nie wystarczą. „Zabijanie” w realu

W sieci pojawiła się oferta poszukująca ludzi, którzy pomogliby w przeniesieniu trybu gier battle ...

Ten plaster może być przełomem w zwalczaniu infekcji

Naukowcy ze szwedzkiego Instytutu Karolinska opracowali plaster mikroigłowy, który wprowadza miejscowo antybiotyki w skórę. ...

Sklepy internetowe biją rekordy. Co jest hitem?

Liczba e-sklepów rośnie od lat, ale ponad 7,7 tys. nowych internetowych sprzedawców, którzy pojawili ...

Boom na słuchawki. Szczególnie jedna kategoria

Sprzedaż urządzeń audio, zwłaszcza tych na– i dousznych, wystrzeliła. Jak wynika z danych firmy ...

Kreml wzywa Google na dywanik. Chodzi o Krym

Przewodniczący Dumy wzywa amerykański koncern Google, by wyjaśnił mające zdaniem Rosjan miejsce, łamanie rosyjskiej ...

Polska z największym turniejem w historii

Podczas IEM po raz pierwszy odbędą się towarzyszące imprezie zawody w „Fortnite’a”. Gigantyczna strefa ...