Big data zwiększy lojalność klientów banków

Post Image
Post Image

27 proc. instytucji wykorzystuje zaawansowaną analizę danych.

Banki, organizacje płatnicze i instytucje, specjalizujące się w obrocie pieniędzmi, coraz chętniej sięgają po rozwiązania big data. Wykorzystują je na wiele sposobów: analiza dużych zbiorów informacji pozwala np. na wdrożenie innowacyjnych, spersonalizowanych ofert, ale też przyczynia się do poprawy cyberbezpieczeństwa. Nic dziwnego, że big data staje się dziś kluczową bronią w walce konkurencyjnej.

Napęd sektora fintech

Finanse są jednym z pięciu branż z największym doświadczeniem w analizie danych – twierdzą specjaliści International Institute for Analytics. Firmy z tego sektora są bowiem świadome korzyści płynących z big data, a przy tym są zaawansowane technologiczne. Podejmowane przez nie działania analityczne mają zwiększyć lojalność i zmniejszyć rotację klientów, a w rezultacie przynieść wyższe zyski. A te – dzięki big data – mogą rosnąć w szybkim tempie – twierdzą autorzy raportu „Forrester Insight Driven Business”. Ich zdaniem firmy, które opierają się na analizie danych, zarobią tylko w tym roku około 400 mld dolarów.

Firma badawcza Juniper Research idzie jeszcze dalej i przewiduje, że big data oraz nowe technologie „uczące się” będą wręcz motorem rozwoju tzw. sektora fintech na świecie. Juniper prognozuje, że wartość tego typu rozwiązań w tej branży wzrośnie globalnie w latach 2016–2021 o gigantyczne 960 proc., osiągając poziom 17 mld dol.

Mariusz Chochołek, prezes Integrated Solutions, nie ma wątpliwości, że systemy analityczne odegrają kluczową rolę w cyfrowej transformacji biznesu również w naszym kraju. – Duże polskie podmioty, które dziś są pionierami cyfryzacji, zbudowały swoją przewagę rynkową właśnie w oparciu o rozwiązaniaanalityczne – tłumaczy. Jak zaznacza, mniejsi wciąż działają instynktownie, często bazując na schematach.

Profilowanie klienta

Dzięki analizie dużych zbiorów danych instytucje finansowe mogą z łatwością określić profil klienta, jego nawyki i zainteresowania, a w efekcie dopasować ofertę tak, by wpisywała się w potrzeby klienta. Dzięki takiej analizie bardziej zaawansowane firmy będą więc w stanie przejmować klientów od konkurencji, bo lepiej będą znały ich potrzeby i oczekiwania. Jednocześnie będą mogły stale podnosić swoją efektywność w wielu obszarach.

– Pole do poprawy wskaźników jest duże – zaznacza Andrzej Morawski, wiceprezes BPSC, firmy dostarczającej systemy wspierające zarządzanie dla przedsiębiorstw.

Analizując posiadane dane o kliencie, jego historię transakcji, bank może zaoferować mu pożyczkę, jeśli znajduje się w słabszej kondycji finansowej, lub produkt inwestycyjny, o ile ten ma nadwyżkę pieniędzy.

Jednak z punktu widzenia instytucji finansowych ważne jest nie tylko gromadzenie informacji z wewnętrznych serwisów transakcyjnych, ale także z innych źródeł: mediów społecznościowych czy nawet z sektora ubezpieczeniowego bądź energetycznego. Eksperci wskazują, że firmy z różnych branż powinny wymieniać się informacjami, bo analiza tak szerokiego spektrum danych może posłużyć przewidywaniu zachowań klientów. Na podstawie tego, co klienci udostępniają w sieci oraz informacji gromadzonych przez bank, analityka big data jest w stanie wyłonić np. grupę potencjalnych klientów, którzy mogą chcieć rozwiązać umowę. Ale paleta możliwości jest praktycznie nieograniczona. Dane pozyskane np. z branży przewoźników lotniczych o tym, że klient kupił bilet lotniczy, mogą pozwolić firmom ubezpieczeniowym na precyzyjne dotarcie do osób potencjalnie zainteresowanych zakupem polisy.

Firma badawcza Gartner przewiduje, że do 2020 r. ponad 80 proc. procesów biznesowych zostanie usprawnionych dzięki analityce danych. Na razie rozwiązania big data wciąż jednak raczkują. Z raportu „The real-world use of big data in financial services”, przygotowanego przez IBM i Uniwersytet w Oksfordzie, wynika, że dopiero 27 proc. instytucji finansowych prowadzi działania pilotażowe lub wykorzystuje big data w działalności biznesowej. Perspektywy są jednak obiecujące, aż 47 proc. badanych podmiotów planuje bowiem wdrożenie rozwiązań z zakresu big data, a aż 71 proc. dostrzega możliwość uzyskania dzięki temu przewagi konkurencyjnej.

Mogą Ci się również spodobać

Krajowa platforma Shoper ma dużego inwestora

Platforma dla sklepów internetowych pozyskała kapitał z funduszu zarządzanego przez Value4Capital. Właścicielem marki Shoper ...

Firma z Katowic stworzyła piłkarską wersję Booking.com

Footballcode.eu wpadł na innowacyjny pomysł na biznes – opracował bazę polskich obiektów sportowych i ...

Roboty rozwiążą problem braku miejsc parkingowych

Koniec stresów z szukaniem miejsca do zaparkowania na zatłoczonym parkingu lotniskowym. Pierwszy do akcji ...

11 bit studios wyda grę hiszpańskiego studia

Giełdowa spółka będzie wydawcą najnowszych produkcji polskiego studia Fool’s Theory i hiszpańskiego Digital Sun ...

AI wykryje raka piersi, zanim pojawią się objawy

Naukowcy z Massachusetts Institute of Technology (MIT) opracowali model sztucznej inteligencji, który jest w ...

Polskie firmy za dużo kopiują, za mało tworzą

Rodzime przedsiębiorstwa zwiększają wydatki na badania i rozwój. Eksperci twierdzą, że większość nie tworzy ...