– Specjaliści Rosatomu posiadają kompetencje w sferze cyfryzacji i technologii związanych z podnoszeniem efektywności. Nasz nowy produkt, platforma „Inteligentne miasto”, to propozycja, która może być wykorzystywana nie tylko w naszych „atomowych miastach” (osiedlach dla pracowników elektrowni atomowych – red), za które odpowiadamy, ale też w innych regionach – powiedział w wywiadzie dla portalu Lenta Aleksiej Lichaczow, dyrektor generalny Rosatomu.

CZYTAJ TAKŻE: Rosjanie szykują się do 5G. Ale mają problem

Koncern ten opracowuje rozwiązania dla miast różnej wielkości, mając na uwadze specyfikę ich rozwoju.

Takim miastem jest np. Żeleznowodsk, kaukaskie uzdrowisko w Stawropolskim Kraju, w którym w sezonie turystycznym liczba gości kilkakrotnie przewyższa liczbę mieszkańców. To właśnie tu ruszył pilotażowy projekt Rosatomu, który ma przekształcić zatłoczony kurort w sprawnie funkcjonujące smart city (po rosyjsku – umnyj gorod). Rosyjskie miasta są pod tym względem bardzo opóźnione w stosunku do Europy. Nowoczesnych rozwiązań szczególnie brakuje w sferze usług komunalnych i informacyjnych.

CZYTAJ TAKŻE: Rosja testuje własny internet. Planuje też rodzimą Wikipedię

W Żeleznowodsku specjaliści Rosatomu zsynchronizują zasoby turystyczne i miejskie. Infrastruktura cyfrowa jest gotowa; uruchomione zostały systemy informacyjne i oprogramowanie. W szkołach i przedszkolach pojawiły się liczniki pozwalające na śledzenie w czasie realnym zużycia prądu, wody, gazu; wprowadzona została automatyczna dostawa ciepła na wcześniej ustawionym poziomie temperatur, co pozwala na oszczędne gospodarowanie energią. A to z kolei obniża wydatki miejskie na usługi komunalne.

Na ulicach stanęły kioski informacyjne i „inteligentne przystanki”, miasto zyskało monitoring w najważniejszych punktach. Wszystkie informacje trafiają do jednego centrum zarządzania utworzonego w ratuszu. Zostało ono wyposażone w urządzenia do szybkiego reagowania.

CZYTAJ TAKŻE: Rosja zbuduje hyperloopa. Jazda tylko dla bogatych

Mieszkańcy i turyści mogą korzystać z aplikacji „Smart Żeleznowodsk”, w której mogą na bieżąco śledzić pracę miejskich służb i zgłaszać problemy. Do tego dochodzą aplikacje dla gości, zawierające informacje o atrakcjach turystycznych, noclegach, transporcie, cenach itp.

Cały system w pełnym wymiarze rusza w Żeleznowodsku w kwietniu. W planach jest uruchomienie podobnych platform w innych kurortach Stawropolskiego Kraju.