Reklama

Polacy nieufni wobec sztucznej inteligencji

Choć obecnie w Polsce bezpośrednie doświadczenia ze sztuczną inteligencją ma zaledwie 23 proc. osób, to ponad 80 proc. z nas oczekuje szerszego zastosowania tej innowacji już w ciągu najbliższych trzech  lat – wynika z badania przeprowadzonego na zlecenie IBM.

Publikacja: 22.12.2018 11:28

Polacy nieufni wobec sztucznej inteligencji

Foto: Adobe Stock

O sztucznej inteligencji (AI) słyszeli już niemal wszyscy. W naszym kraju termin ten nie jest obcy aż 92 proc. z nas. Ale jeszcze stosunkowo niewielka część społeczeństwa, bo zaledwie jedna czwarta, zetknęła się z tą innowacją bezpośrednio. Nie wpływa to jednak na nasze spore oczekiwania wobec sztucznej inteligencji. Jak podaje ośrodek NMS Market Research, który przeprowadził dla IBM badania, aż 8 na 10 Polaków spodziewa się szerszego zastosowania AI i to w ciągu trzech lat.

AI w służbie zdrowia

Wykorzystanie sztucznej inteligencji w codziennym życiu jest najbardziej oczywiste dla młodych osób w wieku 18-24 lata, biegłych w korzystaniu z najnowszych technologii. To właśnie przedstawiciele tzw. generacji Z w największym stopniu przewidują rozwój technologii AI w nadchodzących latach (88 proc.). Co ciekawe, takie odpowiedzi pojawiały się równie często wśród respondentów w wieku 55-65 lat (84 proc.). Największe korzyści płynące z zastosowania sztucznej inteligencji widzimy w branży elektronicznej (70 proc. wskazań), przemyśle (47 proc.), a także w przypadku rozwoju sieci społecznościowych czy internetu (35 proc.). Prawie jedna trzecia Polaków wskazuje, że AI w pozytywny sposób przyczyni się także do rozwoju medycyny.

Już teraz 4 na 10 mieszkańców Polski z chęcią widziałoby wykorzystanie systemów sztucznej inteligencji jako wsparcia dla lekarzy przy wyborze skutecznego leczenia. Nasze zaufanie do takiej innowacji w tym obszarze jest jednak ograniczone i zakłada jedynie pomoc specjalistom, a nie podejmowanie niezależnych decyzji. Tylko 37 proc. Polaków powierzyłoby postawienie diagnozy inteligentnym algorytmom zamiast lekarzowi. W przypadku wyboru sposobu leczenia ta liczba jest jeszcze mniejsza (26 proc.).

CZYTAJ TAKŻE: 5G, sztuczna inteligencja, internet rzeczy to koniec internetu, jaki znamy

Sceptyczny jak Polak

Wśród korzyści płynących z rozwiązań opartych o AI Polacy wskazują łatwiejsze wykonywanie obowiązków domowych, wygodniejsze podróżowanie, czy bardziej efektywną pracę.

Reklama
Reklama

– W Polsce i innych krajach Europy Środkowej w ciągu ostatnich trzydziestu lat zaszły olbrzymie zmiany. Efektem gigantycznego skoku w rozwoju gospodarczym jest otwartość ludzi na nowe technologie, również zastosowanie sztucznej inteligencji – mówi Jarosław Szymczuk, dyrektor generalny IBM Polska.

CZYTAJ TAKŻE: W przyszłym roku zaatakuje nas sztuczna inteligencja

Jego zdaniem rozwiązania oparte o sztuczną inteligencję pomogą polskim firmom tworzyć innowacje, pobudzą wzrost koniunktury i otworzą możliwości działania na nowych rynkach.

Badanie IBM, przeprowadzone we wrześniu i październiku br. na reprezentatywnej grupie 1521 osób w wieku 18-65 lat z Polski, Czech i Węgier, pokazuje spore nadzieje w tej innowacji. Najbardziej otwarci w kwestiach AI w naszym regionie Europy są Węgrzy. Blisko dwie trzecie przedstawicieli tej nacji ufa rozwiązaniom opartym o sztuczną inteligencję, podczas gdy wśród Czechów ten odsetek stanowi 56 proc. Najbardziej sceptyczni w tym zestawieniu okazali się Polacy (53 proc.).

Technologie
Google rzuca rękawicę firmie Meta. Okulary z botem AI zadebiutują na dniach
Technologie
Naukowcy odkryli nową wadę AI. Robi zaskakujące błędy
Technologie
To koniec pracy ludzi na liniach produkcyjnych. Ten koncern zamieni ich na humanoidy
Technologie
To rewolucja w stoczniach. Niezwykle wytrzymały kadłub z drukarki 3D gotowy w cztery dni
Materiał Promocyjny
Startupy poszukiwane — dołącz do Platform startowych w Polsce Wschodniej i zyskaj nowe możliwości!
Technologie
Co dziesiąty wystąp! Badacze MIT ujawniają, ilu pracowników już dziś może zastąpić AI
Materiał Promocyjny
Nowa era budownictwa: roboty w służbie ludzi i środowiska
Reklama
Reklama
REKLAMA: automatycznie wyświetlimy artykuł za 15 sekund.
Reklama