Reklama

Polacy nieufni wobec sztucznej inteligencji

Choć obecnie w Polsce bezpośrednie doświadczenia ze sztuczną inteligencją ma zaledwie 23 proc. osób, to ponad 80 proc. z nas oczekuje szerszego zastosowania tej innowacji już w ciągu najbliższych trzech  lat – wynika z badania przeprowadzonego na zlecenie IBM.

Publikacja: 22.12.2018 11:28

Polacy nieufni wobec sztucznej inteligencji

Foto: Adobe Stock

O sztucznej inteligencji (AI) słyszeli już niemal wszyscy. W naszym kraju termin ten nie jest obcy aż 92 proc. z nas. Ale jeszcze stosunkowo niewielka część społeczeństwa, bo zaledwie jedna czwarta, zetknęła się z tą innowacją bezpośrednio. Nie wpływa to jednak na nasze spore oczekiwania wobec sztucznej inteligencji. Jak podaje ośrodek NMS Market Research, który przeprowadził dla IBM badania, aż 8 na 10 Polaków spodziewa się szerszego zastosowania AI i to w ciągu trzech lat.

AI w służbie zdrowia

Wykorzystanie sztucznej inteligencji w codziennym życiu jest najbardziej oczywiste dla młodych osób w wieku 18-24 lata, biegłych w korzystaniu z najnowszych technologii. To właśnie przedstawiciele tzw. generacji Z w największym stopniu przewidują rozwój technologii AI w nadchodzących latach (88 proc.). Co ciekawe, takie odpowiedzi pojawiały się równie często wśród respondentów w wieku 55-65 lat (84 proc.). Największe korzyści płynące z zastosowania sztucznej inteligencji widzimy w branży elektronicznej (70 proc. wskazań), przemyśle (47 proc.), a także w przypadku rozwoju sieci społecznościowych czy internetu (35 proc.). Prawie jedna trzecia Polaków wskazuje, że AI w pozytywny sposób przyczyni się także do rozwoju medycyny.

Już teraz 4 na 10 mieszkańców Polski z chęcią widziałoby wykorzystanie systemów sztucznej inteligencji jako wsparcia dla lekarzy przy wyborze skutecznego leczenia. Nasze zaufanie do takiej innowacji w tym obszarze jest jednak ograniczone i zakłada jedynie pomoc specjalistom, a nie podejmowanie niezależnych decyzji. Tylko 37 proc. Polaków powierzyłoby postawienie diagnozy inteligentnym algorytmom zamiast lekarzowi. W przypadku wyboru sposobu leczenia ta liczba jest jeszcze mniejsza (26 proc.).

CZYTAJ TAKŻE: 5G, sztuczna inteligencja, internet rzeczy to koniec internetu, jaki znamy

Sceptyczny jak Polak

Wśród korzyści płynących z rozwiązań opartych o AI Polacy wskazują łatwiejsze wykonywanie obowiązków domowych, wygodniejsze podróżowanie, czy bardziej efektywną pracę.

Reklama
Reklama

– W Polsce i innych krajach Europy Środkowej w ciągu ostatnich trzydziestu lat zaszły olbrzymie zmiany. Efektem gigantycznego skoku w rozwoju gospodarczym jest otwartość ludzi na nowe technologie, również zastosowanie sztucznej inteligencji – mówi Jarosław Szymczuk, dyrektor generalny IBM Polska.

CZYTAJ TAKŻE: W przyszłym roku zaatakuje nas sztuczna inteligencja

Jego zdaniem rozwiązania oparte o sztuczną inteligencję pomogą polskim firmom tworzyć innowacje, pobudzą wzrost koniunktury i otworzą możliwości działania na nowych rynkach.

Badanie IBM, przeprowadzone we wrześniu i październiku br. na reprezentatywnej grupie 1521 osób w wieku 18-65 lat z Polski, Czech i Węgier, pokazuje spore nadzieje w tej innowacji. Najbardziej otwarci w kwestiach AI w naszym regionie Europy są Węgrzy. Blisko dwie trzecie przedstawicieli tej nacji ufa rozwiązaniom opartym o sztuczną inteligencję, podczas gdy wśród Czechów ten odsetek stanowi 56 proc. Najbardziej sceptyczni w tym zestawieniu okazali się Polacy (53 proc.).

Technologie
Krawiec dla robotów. Szef Nvidii mówi o zawodach przyszłości i wpływie AI
Materiał Promocyjny
Kameralna. Niska zabudowa, wysoki standard myślenia o przestrzeni
Technologie
Czy humanoid Elona Muska to tylko zdalnie sterowana atrapa? Burza po wpadce Optimusa
Technologie
Demokracja zagrożona przez AI? Naukowcy alarmują: boty skuteczniejsze niż telewizja
Technologie
W ten prosty sposób można oszukać AI. Zaskakujące wyniki badań włoskich naukowców
Materiał Promocyjny
Startupy poszukiwane — dołącz do Platform startowych w Polsce Wschodniej i zyskaj nowe możliwości!
Technologie
Rafał Brzoska zainwestował w satelity. Polski start-up warty 10 mld zł
Materiał Promocyjny
Nadciąga wielka zmiana dla branży tekstylnej. Dla rynku to też szansa
Reklama
Reklama
REKLAMA: automatycznie wyświetlimy artykuł za 15 sekund.
Reklama
Reklama