Polacy nieufni wobec sztucznej inteligencji

Adobe Stock

Choć obecnie w Polsce bezpośrednie doświadczenia ze sztuczną inteligencją ma zaledwie 23 proc. osób, to ponad 80 proc. z nas oczekuje szerszego zastosowania tej innowacji już w ciągu najbliższych trzech  lat – wynika z badania przeprowadzonego na zlecenie IBM.

O sztucznej inteligencji (AI) słyszeli już niemal wszyscy. W naszym kraju termin ten nie jest obcy aż 92 proc. z nas. Ale jeszcze stosunkowo niewielka część społeczeństwa, bo zaledwie jedna czwarta, zetknęła się z tą innowacją bezpośrednio. Nie wpływa to jednak na nasze spore oczekiwania wobec sztucznej inteligencji. Jak podaje ośrodek NMS Market Research, który przeprowadził dla IBM badania, aż 8 na 10 Polaków spodziewa się szerszego zastosowania AI i to w ciągu trzech lat.

AI w służbie zdrowia

Wykorzystanie sztucznej inteligencji w codziennym życiu jest najbardziej oczywiste dla młodych osób w wieku 18-24 lata, biegłych w korzystaniu z najnowszych technologii. To właśnie przedstawiciele tzw. generacji Z w największym stopniu przewidują rozwój technologii AI w nadchodzących latach (88 proc.). Co ciekawe, takie odpowiedzi pojawiały się równie często wśród respondentów w wieku 55-65 lat (84 proc.). Największe korzyści płynące z zastosowania sztucznej inteligencji widzimy w branży elektronicznej (70 proc. wskazań), przemyśle (47 proc.), a także w przypadku rozwoju sieci społecznościowych czy internetu (35 proc.). Prawie jedna trzecia Polaków wskazuje, że AI w pozytywny sposób przyczyni się także do rozwoju medycyny.

Już teraz 4 na 10 mieszkańców Polski z chęcią widziałoby wykorzystanie systemów sztucznej inteligencji jako wsparcia dla lekarzy przy wyborze skutecznego leczenia. Nasze zaufanie do takiej innowacji w tym obszarze jest jednak ograniczone i zakłada jedynie pomoc specjalistom, a nie podejmowanie niezależnych decyzji. Tylko 37 proc. Polaków powierzyłoby postawienie diagnozy inteligentnym algorytmom zamiast lekarzowi. W przypadku wyboru sposobu leczenia ta liczba jest jeszcze mniejsza (26 proc.).

CZYTAJ TAKŻE: 5G, sztuczna inteligencja, internet rzeczy to koniec internetu, jaki znamy

Sceptyczny jak Polak

Wśród korzyści płynących z rozwiązań opartych o AI Polacy wskazują łatwiejsze wykonywanie obowiązków domowych, wygodniejsze podróżowanie, czy bardziej efektywną pracę.

– W Polsce i innych krajach Europy Środkowej w ciągu ostatnich trzydziestu lat zaszły olbrzymie zmiany. Efektem gigantycznego skoku w rozwoju gospodarczym jest otwartość ludzi na nowe technologie, również zastosowanie sztucznej inteligencji – mówi Jarosław Szymczuk, dyrektor generalny IBM Polska.

CZYTAJ TAKŻE: W przyszłym roku zaatakuje nas sztuczna inteligencja

Jego zdaniem rozwiązania oparte o sztuczną inteligencję pomogą polskim firmom tworzyć innowacje, pobudzą wzrost koniunktury i otworzą możliwości działania na nowych rynkach.

Badanie IBM, przeprowadzone we wrześniu i październiku br. na reprezentatywnej grupie 1521 osób w wieku 18-65 lat z Polski, Czech i Węgier, pokazuje spore nadzieje w tej innowacji. Najbardziej otwarci w kwestiach AI w naszym regionie Europy są Węgrzy. Blisko dwie trzecie przedstawicieli tej nacji ufa rozwiązaniom opartym o sztuczną inteligencję, podczas gdy wśród Czechów ten odsetek stanowi 56 proc. Najbardziej sceptyczni w tym zestawieniu okazali się Polacy (53 proc.).

Tagi:

Mogą Ci się również spodobać

Bloomberg

Snapchat ma pomysł na walkę z lękiem przed koronawirusem

Snapchat stworzył nową funkcję, która dostarcza użytkownikom wiedzy na temat Covid-19, ale i niesie ...

Uber i jego krewniacy na ostrym zakręcie

Usługi najmu aut czy hulajnóg na minuty i platformy typu Uber to przyszłość transportu ...

Gogle AR i VR idą do wojska

Amerykańska armia dostanie ponad 100 tys. gogli rozszerzonej rzeczywistości (AR). Sprzęt, który łączy obraz ...

Elektryczna taksówka z Niemiec już w powietrzu

Lilium, niemiecki startup, który pracuje nad latającą taksówką będącą w stanie rozpędzić się do ...

Amerykański szał na jednorożce. Pinterest i Zoom rozbijają bank

Na giełdach w Nowym Jorku zadebiutowały dwie technologiczne spółki, Pinterest i Zoom, określane jako ...

NapoleonCat wprowadził obsługę Google Reviews

Polskie narzędzie do obsługi social media, NapoleonCat, umożliwia teraz klientom odpowiadanie na opinie pozostawiane ...