Polska ma nowe centrum innowacji

Uroczyste otwarcie Microsoft Technology Center. Od lewej: Joacim Damgard, Adam Dzwonkowski – Microsoft, Marek Zagórski – minister cyfryzacji, Mark Loughran – Microsoft, Justyna Orłowska – dyrektor Departamentu GovTech Polska w Kancelarii Prezesa Rady Ministrów
fot. Łukasz Sowa

W Warszawie ruszyło pierwsze w regionie środkowej Europy i 46. na świecie Microsoft Technology Center. Celem przedsięwzięcia jest pomoc firmom oraz instytucjom publicznym w rozwijaniu nowych pomysłów i wspólnej pracy nad projektami cyfrowej transformacji.

Microsoft podkreśla, że uruchomienie warszawskiego centrum pozwoli polskim klientom korzystać z laboratorium kompetencji i wiedzy technologicznej firmy oraz jej partnerów. O wyjątkowości tego miejsca świadczy jego filozofia, według której jego potencjał tkwi w wiedzy i know-how ekspertów oraz inżynierów skupionych wokół MTC.

W uroczystym otwarciu Microsoft Technology Center uczestniczyli goście specjalni Marek Zagórski – minister cyfryzacji, Justyna Orłowska – dyrektor Departamentu GovTech Polska w Kancelarii Prezesa Rady Ministrów oraz Joacim Damgard – wiceprezes Microsoft w regionie Europy Środkowo-Wschodniej.

– Centra kompetencji jak Microsoft Technology Center są szczególnie istotne, bo dają szybką ścieżkę dostępu do wiedzy na różnym poziomie i dla różnych podmiotów. Także dla kadry zarządzającej dużych korporacji, które przy okazji dowiadują się, co robią polskie startupy w zakresie innowacji. To jest dostęp do wiedzy również dla średnich firm, pokazujący, jak przeprowadzić właściwie transformację cyfrową swojej firmy. To jest także miejsce dla startupów, po to żeby kreować rozwiązania. Tego typu inicjatywy są bardzo cenne – podkreśla minister Marek Zagórski.

Pierwsze projekty

Jak deklaruje Microsoft, to oddział do zadań specjalnych w obszarze cyfrowej transformacji. W MTC odbyły się już pierwsze sesje z firmami zainteresowanymi skorzystaniem z doświadczenia najwyższej klasy ekspertów, by wspólnie identyfikować i rozwiązywać wyzwania, przed jakimi stają ich organizacje. Pierwsze reakcje wskazują na to, że było duże zapotrzebowanie na tego typu rozwiązania na naszym rynku.

– Microsoft Technology Center uruchomione właśnie w Polsce jest dowodem dojrzałości polskiego rynku i zapotrzebowania na partnerskie podejście do projektów cyfrowej transformacji, w których każdy klient jest przez nas traktowany indywidualnie – mówi Mark Loughran, dyrektor generalny w polskim oddziale Microsoftu. – Istotą MTC jest bowiem pogłębiona współpraca z każdym klientem, uwzględniająca jego specyfikę branżową, wyzwania, priorytety biznesowe i wizję rozwoju – dodaje.

Praca inżynierów MTC, ekspertów z różnych dziedzin, partnerów Microsoftu, a nawet startupów będzie koncentrowała się na zaawansowanych projektach cyfrowej transformacji. Mogą one dotyczyć optymalizacji procesów w organizacjach, komunikacji i współpracy, rozwoju nowych usług czy modeli biznesu, a także nowych generacji usług dla klientów. Niemniej środowisko młodych spółek po przekroczeniu pewnych poziomów działalności, choćby w ramach inkubatora Startberry, również może zacząć kierować swoje zapytania do ekspertów pracujących w ramach MTC.

MTC ma być miejscem, w którym klienci mają realizować swoje założenia i plany z wykorzystaniem technologii koncernu oraz know-how pochodzącego z globalnej sieci MTC. Jedną z firm, która zaczęła pracować z Microsoftem przy zagadnieniach przeprowadzenia transformacji cyfrowej już w ramach pracy nowego centrum, jest JSW IT Systems, odpowiadająca za obsługę IT koncernu węglowego JSW.

– Jesteśmy przekonani, że czas spędzony z Architektami MTC zbudował przekonanie, że mamy strategicznego partnera w cyfrowej transformacji grupy JSW. Zdajemy sobie sprawę, że zaangażowanie typu MTC nie sprowadza się do jednego spotkania i zamierzamy wspólnie z Microsoftem zbudować mapę drogową, która ma odpowiadać na wyzwania stojące przed naszą organizacją – mówi Piotr Toś, prezes zarządu JSW IT Systems.

Wiele innowacji

– To miejsce, gdzie pomysły stają się faktem. To centrum realizacji projektów niebanalnych – dodaje Adam Dzwonkowski, dyrektor MTC w Warszawie. – Ścieżka prowadzi od zdefiniowania problemu do wypracowania rozwiązania i przygotowania go do wdrożenia u klienta, co zwykle zajmuje wiele miesięcy. W MTC, dzięki dostępności ekspertów na miejscu oraz stworzonych warunków do koncentrowania się na wyniku, proces ten można skrócić nawet do kilku dni, w zależności od złożoności projektu. W ramach centrum dostępni są eksperci branżowi i programiści, którzy prowadzą klientów przez wszystkie kolejne procesy transformacji. Działają też według sprawdzonych na całym świecie metodologii, korzystając z technologii chmurowych Microsoftu oraz rozwiązań partnerów firmy.

Dzięki uruchomieniu MTC, Warszawa wchodzi do ekskluzywnego klubu miast, w których działają podobne obiekty. Jest to pierwsze takie centrum w naszej części Europy. To element wielkiego projektu Microsoftu, wartego nawet kilka miliardów dolarów, w ramach którego projektowane są nowe rozwiązania tzw. customer experience, czyli usprawnienia w zakresie poprawiania doświadczeń klienta podczas korzystania z produktów czy usług przedsiębiorstwa.

Wizja przyszłości

W ramach MTC, Microsoft oddaje także do dyspozycji klientów Aleję Innowacji, w której firma pokazuje jak nowoczesne technologie zmieniają już rzeczywistość wokół nas i ułatwiają życie. Aktualnie prezentowane jest aż 14 rozwiązań partnerów Microsoft, wyznaczających przyszłość takich branż, jak: handel, finanse czy przemysł, ale także rozwiązania w ramach wielkiego sektora pod nazwą Smart City. Warto podkreślić, że podobnych innowacji tworzonych przez polskie firmy IT w partnerstwie z Microsoftem jest już dużo więcej. W Alei Innowacji będą one rotować, w zależności od tego, jacy klienci będą mieli zaplanowane sesje pracy w MTC.

Innowacyjne rozwiązania można znaleźć także w rolnictwie. Farm Cloud wykorzystuje system specjalnych czujników zbierających dane o wilgotności ziemi, ale także powietrza, co pozwala szacować optymalne warunki dla roślin i wiadomo, kiedy interweniować, jeśli jest za sucho. Czujniki, na podstawie analizy ogromnych ilości danych o wilgotności, temperaturze powietrza i gleby są w stanie przewidzieć choroby roślin czy wystąpienia pasożytów, co pozwala na szybką interwencję i zminimalizowanie ilości zużywanych w gospodarstwie środków ochrony roślin, co przekłada się z kolei na oszczędności finansowe i ekologię. Monitoring można stosować także w hodowli zwierząt, a innowacyjne czujniki instalowane na maszynach rolniczych mogą nawet pobierać próbki i dzięki analizie gleby można dobierać stopień nawożenia, aby efektywniej uzyskiwać plony.

Microsoft przygotował usługi dla handlu detalicznego. W projekcie „Sklepu przyszłości” znalazły się m.in. sklepowe półki sprawdzające, ile i jaki mają towar, czy kamery analizujące płeć i nastrój klienta stojącego przed regałem, co pozwala zaproponować przeznaczone dla niego oferty promocyjne. To także rozwiązania usprawniające pracę sklepu – łatwe i szybkie sprawdzenie stanów magazynowych dzięki etykietom RFID czy samoobsługowe kasy. Wszystkie pozwalają zbierać praktyczne dane. Dzięki temu można planować przyszłe dostawy czy rodzaj asortymentu dostosowane do oczekiwań kupujących.

Tekst powstał we współpracy z Microsoft

Tagi:

Mogą Ci się również spodobać

Rosyjscy hakerzy zaatakowali bułgarski urząd podatkowy. To zemsta

  W Bułgarii miał miejsce największy wyciek danych osobowych w historii tego kraju. Dane, ...

„100 innowacji stulecia”. Firmy dostają kosmiczne wsparcie

Bezpieczeństwo kosmiczne, obserwacja Ziemi, a także łączność satelitarna – to przykłady priorytetów wynikających z ...

Chiński gigant internetu chce się wyrwać z uścisku Trumpa

Koncern Baidu, twórca najpopularniejszej wyszukiwarki internetowej w Chinach, rozważa ofertę publiczną w Hongkongu. Jest ...

PSL promuje się grą. Nie zgodzisz się z partią, przegrywasz

W ramach kampanii przed październikowymi wyborami Polskie Stronnictwo Ludowe przygotowało prostą grę. Zbieramy w ...

Netflix łączy siły z mobilną potęgą

Czołowy producent urządzeń mobilnych ogłosił, że zacieśnia współpracę z Netflixem. Więcej treści telewizyjnego potentata ...

Zmiana warty w Abstrachuje.tv

Robert Pasut, najstarszy z trójki założycieli Abstry, znanej z produkcji na YouTube Polska, w ...