Grupa Azoty chce rozkręcić polski rynek drukarek 3D. Kto się liczy?

Bloomberg

Rodzime firmy walczą o pozycję w innowacyjnej branży wielkoformatowego druku. Dziś nie jest ona specjalnie silna. Czy to może się zmienić?

Próżno szukać Polski w rankingu Top 20 krajów najwięcej inwestujących w technologie druku 3D. Z danych SmarTech Analysis wynika, że 10 największych rynków generuje aż ponad 65 proc. przychodów tej branży (wśród nich m.in. Niemcy, USA czy Francja).

Nie oznacza to jednak, że nasza branża kompletnie się nie liczy w tej technologii. Na świecie znane są takie rodzime marki jak Zortrax czy poznański Omni3D. A teraz ambicję, by rozkręcić polski rynek druku wielkoformatowego, dodatkowo ma Grupa Azoty.

CZYTAJ TAKŻE: Grupa Azoty chce wejść w druk 3D

Państwowy koncern rozpoczął właśnie sprzedaż produktów dla technologii druku 3D, czyli tzw. filamentów. Wytwarzane są one w tarnowskim Centrum Materiałów do Druku 3D, a powstają na bazie produkowanych w Azotach poliamidów. Spółka ogłosiła w czwartek, że uruchamia akcję popularyzującą druk 3D, skierowaną głównie do przedsiębiorców, naukowców i entuzjastów technologii.

Bloomberg

 

– Stawiamy na rozwój materiałów do druku 3D wytwarzanych z tworzyw termoplastycznych, które produkujemy w Grupie Azoty. Jesteśmy liczącą się w Europie firmą chemiczną i nie zamierzamy się biernie przyglądać, jak ten wysokomarżowy rynek dzielą między siebie nasi konkurenci – podkreśla Wojciech Wardacki, prezes Grupy Azoty.

CZYTAJ TAKŻE: Budowa domu w 13 godzin? Tak. Z drukarki 3D

Spółka chce dostarczać filamenty do druku w różnych technologiach – FDM i SLS. W przypadku tej pierwszej rynek europejski szacowany jest na ok. 5 tys. ton; drugiej – 750 ton. Według prognoz oba rynki mają rosnąć w ciągu najbliższych czterech lat o 20–23 proc. rocznie. Grupa Azoty, wchodząc na ten rynek, będzie rywalizować z takimi potentatami, jak BASF, Evonik czy DuPont.

O tym, że rodzime firmy są w stanie przebić się na światowej scenie druku 3D, może świadczyć sukces spółki Zortrax. Producenta drukarek z Olsztyna napędzają prace badawczo-rozwojowe. Tworzy on nowatorskie maszyny w skali nie tylko regionalnej. – Zdolność do wprowadzania na rynek kolejnych nowych rozwiązań będzie kluczem do sukcesu naszej firmy w przyszłości – nie ma wątpliwości Rafał Tomasiak, prezes Zortraxu.

Państwowy koncern rozpoczął właśnie sprzedaż produktów dla technologii druku 3D, czyli tzw. filamentów

Spółka z początkiem roku uruchomiła usługi druku 3D na żądanie, świadczone zarówno dla firm z Polski, jak i z zagranicy. Firma ta to nasza wizytówka w tej branży. Podobnie zresztą jak Omni3D. Ta druga dynamicznie rozszerza sieć współpracujących z nią sprzedawców (tzw. resellerów) na świecie – drukarki poznańskiego producenta można kupić już m.in. w Niemczech, Szwecji, Włoszech, a od niedawna także w Arabii Saudyjskiej i Portugalii.

Na rodzimym rynku działa ponadto wiele mniejszych firm konstruujących drukarki. Przykładem może być Vshaper, którego wyróżnia bogate portfolio drukarek – zarówno na potrzeby przemysłu, jak i branż specjalistycznych (premierę kolejnego urządzenia zaplanowano na koniec maja).

CZYTAJ TAKŻE: Koniec z łysinami? Teraz pomogą drukarki 3D

Inny dynamicznie rozwijający się gracz to Sinterit. W krakowski startup zainwestował właśnie 10 mln zł fundusz EEC Magenta, powiązany z Polskim Funduszem Rozwoju, Narodowym Centrum Badań i Rozwoju, a także Tauronem. Spółka specjalizuje się w technologii selektywnego spiekania laserowego (SLS), która pozwala na precyzyjne drukowanie skomplikowanych prototypów. Dotąd metoda była dostępna głównie dla dużych przedsiębiorstw, Sinterit ma rozwiązanie obniżające koszty. Liczy, że uda się dzięki temu wypromować druk 3D wśród mniejszych firm.

Według GrandView Research globalny rynek druku wart jest 11,5 mld dol. Analitycy Gartnera prognozują, że w ciągu dekady wzrośnie on do 53,8 mld dol.

Tagi:

Mogą Ci się również spodobać

Sztuczna inteligencja to magnes na inwestorów. Firmy sciemniają?

AI to dziś motor rozwoju młodych, innowacyjnych firm. Często jest jednak tylko słowem wytrychem. ...

Francja na wojnie z Google. Wydawcy górą

Krajowy urząd antymonopolowy FCA polecił największej wyszukiwarce, aby dzieliła się z wydawcami i agencjami ...

Klęska handlowego giganta. SMS-y zawiodły

Amerykańska sieć handlowa Walmart postanowiła zrezygnować z eksperymentalnej usługi Jet black, która oferowała spersonalizowane ...

Rewolucja w zakupach. Wystarczy odcisk palca lub skan tęczówki

Niemal połowa polskich e-konsumentów chciałaby uwierzytelniać płatność kartą za pomocą biometrii. Już dziś w ...

Apple protestuje przeciw projektowi jednej ładowarki do komórek

Amerykański koncern sprzeciwia się unijnym planom wdrożenia jednego, wspólnego standardu ładowania urządzeń mobilnych. Komisja ...

Udziałowcy Amazona: Nie dawajcie aplikacji do totalnej inwigilacji rządowi

Zarówno pracownicy, jak i udziałowcy Amazona chcą zablokować kontrowersyjne umowy z amerykańskim rządem. Udziałowcy ...