Gogle VR i AR stają się hitem. Efekt pandemii

HTC dzięki goglom VR zorganizowało wirtualną konferencję na ponad 2 tys. uczestników.
SeongJoon Cho - Bloomberg

Technologie wirtualnej i rozszerzonej rzeczywistości wchodzą do kolejnych sektorów i branż. Wirus wzmocnił nowy trend.

Biznes i placówki edukacyjne – w sytuacji, gdy muszą prowadzić działalność zdalną – szukają sposobów na zastąpienie niezbędnej w wielu przypadkach interakcji między ludźmi. Po systemach telekonferencyjnych przyszedł czas na bardziej zaawansowane technologie – wirtualną (VR) i rozszerzoną rzeczywistość (AR). Sięgają po nie również szpitale, które wykorzystują takie innowacje do walki z koronawirusem.

Lekarze w goglach

Zapotrzebowanie na zestawy VR/AR na świecie w ostatnich tygodniach wystrzeliło w górę. Zamknięte fabryki w Chinach i kurczące się zapasy magazynowe uniemożliwiają zaspokojenie popytu. Eksperci wskazują, że przerwane łańcuchy dostaw sprawią, iż w I półroczu br. sektor ten spadnie aż o 10 proc. Po uruchomieniu mocy produkcyjnych branżę czeka odbicie. – Koronawirus spowodował czasowe opóźnienia w produkcji i dostawach, ale zainteresowanie urządzeniami VR i AR, a także oprogramowaniem dla takich zestawów, wzrosło z uwagi na powszechną izolację w domach – mówi Eleftheria Kouri, analityczka ABI Research.

CZYTAJ TAKŻE: Gogle, które mają być żyłą złota

Firma badawcza prognozuje, że do 2021 r. globalna sprzedaż gogli VR/AR sięgnie 16 mln sztuk, a roczne wzrosty na tym rynku do 2023 r. będą sięgać nawet ponad 60 proc. IDC podaje, że tylko w II półroczu 2020 r. rynek wystrzeli o ponad 23 proc. względem danych z II półrocza 2019 r.

Zastosowanie gogli VR i AR znacznie usprawni zabiegi operacyjne.
Adobe Stock

Z gogli AR korzystają już np. magazyny, których pracownicy nie muszą mieć ze sobą fizycznego kontaktu oraz zespoły techniczne prowadzące działania serwisowe. Firmy sięgają po gogle, by dzięki aplikacjom takim jak Mozilla Hubs czy Microsoft AltspaceVR organizować biznesowe spotkania. Firma HTC podała, że na jeden eventów za pośrednictwem ich gogli zapisało się ponad 2 tys. uczestników z 55 krajów. W ten sposób prowadzone są też szkolenia. Japoński producent obuwia sportowego Asics premierę swoich najnowszych butów przeprowadził w przestrzeni wirtualnej. Z kolei lekarze z George Washington University Hospital wykorzystują zestawy VR do badania uszkodzeń płuc wywołanych przez Covid-19.

Szansa dla handlu

Świetnie odnalazły się w tej sytuacji polskie firmy z branży VR/AR. Spółka Kogifi, tworząca rozwiązania AR/VR, wskazuje, że w obliczu obecnego zagrożenia przemysł zaczął korzystać z potencjału tej technologii. – Dzięki niej możliwe jest prowadzenie programów szkoleniowych o wysokiej efektywności. Niemal od początku sezonu zachorowań widzimy wzmożone zainteresowanie. Prowadzimy prace wdrożeniowe w kilku miejscach w Polsce i rozpoczynamy kolejne – wskazuje Marek Czarzbon, CIO Kogifi.

Zamknięte fabryki w Chinach i kurczące się zapasy magazynowe uniemożliwiają zaspokojenie popytu

Systemy te są też przydatne w handlu. – Wielu przedsiębiorców musiało zamknąć swoje punkty sprzedaży, do tego większość z nas nie opuszcza miejsca zamieszkania, a dzięki technologii AR potencjalny klient może obejrzeć produkty w swoim domu: przymierzyć ubranie, sprawdzić, czy meble zmieszczą się w jego pokoju i czy tworzą odpowiednią kompozycję z kolorem ścian – wylicza Mikołaj Tocki, dyrektor agencji eContentLAB, oferującej m.in. rozwiązania z zakresu VR/AR.

CZYTAJ TAKŻE: Gogle VR dla krów i muzyka mają zwiększyć produkcję mleka w Rosji

Według niego kryzys stwarza szansę. – Być może właśnie teraz warto uruchomić nowy kanał sprzedaży oparty na AR. Aplikacja może bowiem służyć wiele lat, a biorąc pod uwagę spodziewaną zmianę nawyków konsumentów, może się okazać rozwiązaniem preferowanym – podkreśla.

Tagi:

Mogą Ci się również spodobać

Apple zaskoczył. Wprowadzi nowego iPoda

Apple nieoczekiwanie ogłosił, że wprowadzi na rynek już siódmą generację tych urządzeń. Robi to ...

Robot stał się bóstwem. Będzie nauczał w buddyjskiej świątyni

Robot Kannon Mindar zbudowany na podobieństwo buddyjskiego bóstwa trafił do świątyni Kodaiji w japońskim ...

Uber wybiera się na giełdę. Oferta może być warta nawet 120 mld dol.

Uber złożył wniosek o pierwszą ofertę publiczną do amerykańskiej komisji papierów wartościowych – wynika ...

Siedmiomilowe buty z AI. Naukowcy przyspieszyli chód

Zespół inżynierów z Uniwersytetu Stanforda opracował gadżet wspomagany sztuczną inteligencją, który może pomóc przyspieszyć ...

Wyniki Netflixa rozczarowały. Klienci już się tak nie garną

Liczba płatnych abonentów na świecie wzrosła w trzecim kwartale o 2,2 mln, znacznie mniej ...

Dron mieszczący się w kieszeni? To będzie militarna rewolucja

Amerykańska armia testuje miniaturowe, ważące mniej niż 33 gramy drony. Wszędzie wlecą, wszystko dojrzą, ...