Robot baristą i kelnerem. W pandemii gastronomia wkracza w nową erę

Paul Hanna/Bloomberg

Koronawirus wydaje się znacząco przyspieszać automatyzację zajęć, które wydawałoby się, są jednak zarezerwowane dla ludzi.

Kawiarnia w Daejon, jednym z południowokoreańskich miast, ma nowego baristę i kelnera zarazem. Nie potrzebuje on przerw, nie podjada słodyczy dla klientów, ani nie potrzebuje kawy. W zamian potrzebuje prądu i okresowych przeglądów – jest robotem i pojawił się w ramach walki z rozprzestrzenianiem się koronawirusa. Zrobotyzowanie kawiarni nastąpiło mniej więcej w tym samym momencie, w którym Korea Południowa przechodzi od ostrych obostrzeń związanych z epidemią do czegoś, co rząd nazywa „zachowywaniem dystansu w życiu codziennym”.

CZYTAJ TAKŻE: Lekarz zawoła: Do nogi. Psy-roboty pomagają w walce z wirusem

Według producenta robota, firmy Vision Semicon, roboty mogą pomóc w zachowywaniu dystansowania społecznego. W przypadku kawiarni, w której wykonuje swoje obowiązki zautomatyzowany barista potrzebne było tylko takie zaaranżowanie ustawienia stolików, by umożliwić maszynie przemieszczanie się po lokalu. Robot nie potrzebuje wsparcia człowieka przy zbieraniu, wykonywaniu i dostarczaniu zamówień. Sam radzi sobie ze zrobieniem kawy czy herbaty, a nawet jest w stanie doradzić, by zamieszać napój w celu poprawienia smaku. Jedyny ludzki pracownik kawiarni zajmuje się uzupełnianiem składników, przygotowywaniem ciast i ciastek oraz sprzątaniem.

Producent, który robota wykonał wraz z jednym rządowych instytutów naukowych, stawia sobie za cel dostarczenie na rynek 30 podobnych maszyn do końca tego roku.

CZYTAJ TAKŻE: Robot zastąpi barmana. Szybszy i zawsze uprzejmy

– Roboty są fajne i było to wygodne, bo nie trzeba było iść po zamówione rzeczy. Ale równocześnie martwię się trochę o rynek pracy, bo moi przyjaciele dorabiają w kawiarniach a takie roboty zastąpią ludzi – powiedział agencji Reuters jeden z klientów, 23-letni student.

Automatyzacja obejmuje coraz więcej branż. Coraz lepsze oprogramowanie pozwala na efektywniejsze wykonywanie pracy przez roboty. W Japonii są już hotele, w których recepcję obsługują roboty, a na całym świecie funkcjonują wydajne linie produkcyjne obsługiwane przez znikomą liczbę ludzi. Automatyzacja procesów dotyka obsługi klienta w internecie – popularne chatboty w dużej mierze zastępują pracowników w prostych interakcjach z klientami. Robotyzacja gastronomii wydaje się więc logicznym następstwem. Pytanie czy spodoba się to klientom.

Tagi:

Mogą Ci się również spodobać

Odziały kosmiczne dostają broń. Będzie wyłączać satelity

Amerykańskie oddziały kosmiczne (US Space Force) wyposażone zostaną w pierwszą broń ofensywną. Jak podaje ...

Słoneczne dachy z Polski ruszają za Ocean

Nowy biznes Lecha Kaniuka, który budował sukces takich marek jak Delivery Hero, PizzaPortal czy ...

Polska biotechnologia nie może rozwinąć skrzydeł

W 2025 r. globalny rynek badań biotechnologicznych ma być wart 727 mld dol. Ten ...

Odbicie CD Projektu. Są poprawki do Cyberpunka, będzie strategia

Polskie studio we wtorek opublikuje nową strategię, ale na giełdzie inwestorzy już dziś rzucili ...

To już wojna technologiczna. USA coraz mocniej przyciskają Pekin

Ciosy, które Stany Zjednoczone zadawały Chinom w wojnie technologicznej, są coraz lepiej wymierzone. Uderzają ...

Roboty pomogą dzieciom z autyzmem rozróżniać emocje

Najmłodsi dotknięci autyzmem często mają problemy z odczytywaniem lub okazywaniem emocji, mogą być bardzo ...