Przybywa inteligentnych domów. Hitem zamki otwierane smartfonem

Adobe Stock

Popularność rozwiązań smart home w Polsce rośnie. W ub.r. zdecydował się na nie co trzeci budujący dom. To o 9 pkt proc. więcej niż rok wcześniej. W 2020 r. sprzedaż takich urządzeń skoczy o 30 proc.

Najczęściej w swoich domach i mieszkaniach instalujemy inteligentne alarmy, sterowanie ogrzewaniem, czujniki tlenku węgla czy smart systemy oświetleniowe – podaje serwis Oferteo, który przeprowadził badanie tego rynku.

Ale teraz zaczyna się boom na inteligentne zamki do drzwi, otwierane smartfonem. Analitycy prognozują, że globalnie tylko ta część rynku w 2023 r. ma być warta 2 mld dol.

Wzrost mimo wirusa

Rynek urządzeń dla inteligentnego domu, choć w Polsce wciąż raczkuje, rozwija się w imponującym tempie. Wśród budujących dom w ub.r. odsetek osób, które postawiły na jakiś element wyposażenia „smart”, wyniósł aż 32 proc. (w 2018 r. było to 23 proc.). Ale sprzęty tego typu coraz chętniej kupujemy również do mieszkań. – Zainteresowanie produktami smart home rośnie – dynamika sprzedaży w każdym kolejnym roku jest kilkakrotnie wyższa niż w poprzednim. Rok 2019 w tym segmencie był najlepszy – mówi Paweł Leśniewski, menedżer produktu w sieci RTV Euro AGD.

CZYTAJ TAKŻE: Polskie domy nie są smart. Co warto zainstalować?

Mimo pandemii analitycy spodziewają się, że sprzedaż urządzeń smart home w 2020 r. wzrośnie o kolejne 30 proc. Dla porównania w III kw. 2019 r. dynamika ta w naszym regionie Europy sięgała 51 proc.

Już dziś wiele urządzeń domowych, do zarządzania rutynowymi, powtarzalnymi czynnościami, wyposażonych jest w funkcję sterowania przez smartfony. Nawet odkurzacze, ekspresy do kawy czy piekarniki. – Najszybciej rośnie dział komfort, do którego zalicza się zarządzanie oświetleniem i ogrzewaniem, a także dział bezpieczeństwo, w ramach którego oferujemy kamery czy czujniki bezpieczeństwa – tłumaczy Leśniewski. – W czasie lockdownu widocznie popularnością cieszyły się jednak inteligentne produkty związane z rozrywką, takie jak odtwarzacze multimedialne. Rośnie także zapotrzebowanie na sprzęt, który może być obsługiwany przez asystentów głosowych, jak np. Google Asystent – kontynuuje.

Eksperci zauważają, że w najbliższym czasie oprócz rozwiązań smart, które zwiększają komfort i bezpieczeństwo, kluczowe staną się technologie wspomagające oszczędzanie, jak np. inteligentne urządzenia do kontroli zużycia wody czy energii. Na razie jednak dominują kwestie związane z bezpieczeństwem.

Klucz w smartfonie

– Na polskim rynku widzimy znaczący wzrost świadomości, jak również zainteresowania inteligentnymi rozwiązaniami w zakresie bezpieczeństwa domu. Badanie przeprowadzone w 2019 r. przez GfK Polonia wykazało, że po poznaniu korzyści, jakie może przynieść smart home, 74 proc. naszych rodaków deklarowało zainteresowanie taką technologią – wskazuje Marlena Bogus, product manager w Yale Polska.

CZYTAJ TAKŻE: Polscy internauci polubili komendy głosowe. Gonimy Amerykę

Jak zaznacza, obecnie największe zainteresowanie w ofercie tej firmy przyciąga kamera zewnętrzna All-In-One. – To pokazuje, jaką wagę polscy konsumenci przywiązują do monitoringu nieruchomości – zauważa nasza rozmówczyni.

Hitem ostatnich miesięcy stają się jednak smart wkładki do zamków, które pozwalają używać smartfona zamiast klucza do drzwi. – Wzrost świadomości na temat bezpiecznych rozwiązań dla domu i stały wzrost liczby urządzeń smart napędzają ten rynek – potwierdza Andrzej Kaszycki, wiceprezes Tedee, polskiej spółki produkującej inteligentne zamki.

W ub.r. najchętniej kupowaliśmy takie sprzęty smart, jak alarmy (13 proc.), sterowniki ogrzewania (11 proc.), czujniki czadu i systemy oświetlenia (po 10 proc.), kamery (9 proc.) i bramy garażowe (7 proc.).

Tagi:

Mogą Ci się również spodobać

Hakerzy wykorzystują epidemię, by wyłudzić dane. Skok aktywności

Zorganizowane grupy cyberprzestępcze wykorzystują niepewność i obawy związane z pandemią koronawirusa. O zwiększonej aktywności ...

Po euforii nie ma już śladu. Lyft niepokoi jednorożce

Kurs akcji największego rywala Ubera na rynku amerykańskim szybko znalazł się poniżej ceny z ...

Podróże na kanapie i w goglach

Za pomocą wirtualnej i rozszerzonej rzeczywistości możemy lepiej poznać miejsce, do którego chcemy się ...

Boom w e-handlu pomaga dystrybutorom sprzętu

Dystrybutorzy, którzy nie przygotowali się na rosnące znaczenie kanału e-commerce, mają teraz kłopoty. W ...

Instagram ogranicza dostęp dzieciom. Absurdalny sposób

Firma pod hasłem obrony najmłodszych użytkowników zabrania tworzenia kont dzieciom młodszym niż 13-letnie. Instagram ...

ERP niezbędny w cyfryzacji firm

Starsze oprogramowanie powinno się wymienić na rozwiązania, które będą wspierać transformację biznesu. Zachowanie przewagi ...