Reklama
Rozwiń
Reklama

Google wypuszcza pierwsze robo-taksówki na ulice

Należąca do koncernu Alphabet (Google) firma Waymo, specjalizująca się w technologii pojazdów tzw. self-driving, czyli poruszających się bez kierowcy, rusza z nową usługą – autonomicznymi taksówkami zamawianymi przez aplikację.

Publikacja: 09.10.2020 12:40

Google wypuszcza pierwsze robo-taksówki na ulice

Foto: mat. pras.

To innowacyjne rozwiązanie, które do tej pory jedynie testowano, ma być odpowiedzią na wyzwania związane z pandemią. Robo-taxi ma usprawnić transport w mieście i zmniejszyć ryzyko zakażeń między kierowcą a pasażerem. Pojazdy Waymo przejdą chrzest bojowy w Phoenix.

CZYTAJ TAKŻE: Wirus przyspieszył autonomiczne pojazdy. Boom się właśnie zaczyna

Usługa o nazwie Waymo One ma być ogólnodostępna, a aby z niej skorzystać wystarczy pobrać specjalną apkę. Świadczona będzie minivanami Pacifica (dostarcza je koncern Fiat Chrysler Automobiles). Samochód autonomiczny, który samodzielnie podjedzie pod wskazany przez nas adres, będzie można zamawiać na obszarze 50 mil kw. w Phoenix i na obrzeżach miasta. Jak zapowiada John Krafcik, prezes Waymo, w ciągu kilku tygodni innowacyjna oferta transportowa będzie rozszerzona na obszar 100 mil kw. Na razie nie wiadomo, kiedy Google zaproponuje autonomiczne taksówki w innych lokalizacjach w USA (mówi się m.in. o Kalifornii) i czy takie usługi pojawią się poza Stanami Zjednoczonymi.

Waymo, który na początku br. zebrał od inwestorów ponad 3 mld dol., startując z usługą wyprzedził konkurencję. Nad podobnym rozwiązaniem pracuje choćby Cruise – startup kontrolowany przez General Motors. Firma testuje auta bez kierowców w San Francisco, ale dotychczas nie oferował publicznych przejazdów. Zaawansowany pod tym względem jest również Uber, choć jego plany pokrzyżował śmiertelny wypadek z udziałem autonomicznego auta.

CZYTAJ TAKŻE: Narkomani opanowali autonomiczne samochody

Reklama
Reklama

Zdobycie popularności tego typu usług przewozowych nie będzie łatwe. Badania wykazują bowiem, że 48 proc. Amerykanów deklaruje, iż nigdy nie wsiądzie do samojezdnej taksówki – podaje serwis Engadget.

Takie negatywne nastawienie może zmienić jednak pandemia. John Krafcik podkreśla, że w okresie epidemii koronawirusa  pojazdy objęte będą specjalnym reżimem sanitarnym – będą stale monitorowane i regularnie czyszczone, a od pasażerów będzie wymagane noszenie maseczek. Pojazdy posiadać mają ponadto specjalny system wymiany powietrza w kabinie.

Autonomiczne samochody to bardzo perspektywiczny rynek, zwłaszcza w kontekście logistyki. Ciężarowe pojazdy z technologią self-driving to rozwiązanie, nad którym pracują przejęty w br. przez Amazona startup Zoox, czy Tesla. Analitycy Marketsandmarkets prognozują, że w 2025 r. po drogach na całym świecie może jeździć już 0,5 mln samojezdnych aut, a w 2030 r. – niemal 7 mln.

Technologie
Straż graniczna USA sięgnęła po drony. Nielegalni imigranci muszą szukać nowych dróg
Technologie
Sztuczna inteligencja w medycynie wykazuje uprzedzenia. Nowe badania z Harvardu
Technologie
Na ADHD kamizelka z AI. Zaskakujący projekt naukowców z Hongkongu
Technologie
5G, AI, metaverse i cyfrowe bliźniaki: technologie, które dziś zmieniają biznes
Technologie
Twórca iRobota nazywa wizję Muska „fantazją”. Ale Chiny już budują miasto maszyn
Materiał Promocyjny
W kierunku zrównoważonej przyszłości – konkretne działania
Reklama
Reklama
REKLAMA: automatycznie wyświetlimy artykuł za 15 sekund.
Reklama
Reklama