Inteligentne opony poprowadzą kierowcę. To będzie rewolucja

„Smart” opony, zintegrowane z nawigacją, pokierują auto drogą, której nawierzchnia będzie najlepiej odpowiadać stanowi ogumienia.
Yokohama

Nawigacja omijająca drogi o dużym nachyleniu i ostrych zakrętach po wykryciu poważnego zużycia bieżnika lub niewystarczającego ciśnienia w oponach oraz mapy informujące w czasie rzeczywistym o zamarzniętej nawierzchni czy wybojach – to wszystko będzie możliwe dzięki najnowszej technologii: inteligentnemu ogumieniu.

Firmy oponiarskie Yokohama Rubber i Alps Alpine prowadzą zaawansowane prace badawczo-rozwojowe nad potencjałem wprowadzenia rozwiązań polegających na cyfrowym przetwarzaniu danych uzyskanych z czujników opon i zarządzaniu nimi. Te są w stanie mierzyć zużycie bieżnika, warunki panujące na nawierzchni drogi i ciśnienie kół. Teraz czas na opracowanie systemów i aplikacji służących do przekazywania użytkownikom oraz pojazdom autonomicznym danych uzyskanych z ogumienia. To miałby być istotny element rozwoju w motoryzacji standardu CASE (skrót od „connected” – sprzęty połączone online, „autonomous” – autonomiczny, „shared” – współdzielony, i „electric” – elektryczny), który ma zdominować tę gałąź przemysłu i wpisać się także w dynamiczny rozwój technologii IoT (internet rzeczy).

CZYTAJ TAKŻE: Elektryczny samochód od Apple w 2024 r. A mogli tanio kupić Teslę.

Do projektu Yokohamy i Alpine dołączyła firma Zenrin – zadeklarowała zaangażowanie w tworzenie biblioteki danych rzeczywistych. Już zebrała różnorodne dane z 1741 miast, miasteczek i wsi w Japonii (przetwarzanie tych danych następuje w oparciu o bazę kartograficzną).

Firma zbadała potencjał rozwoju nowej dziedziny działalności poprzez powiązanie danych kartograficznych z różnorodnymi danymi dynamicznymi będącymi w posiadaniu koncernów. Zenrin zamierza więc wykorzystać informacje pozyskiwane z „inteligentnych” opon, by na tej podstawie – wspólnie z partnerami – budować (przy wykorzystaniu analityki Big Data) nowe funkcjonalności i usługi. To niezwykle perspektywiczny projekt.

Yokohama Rubber w ramach tego przedsięwzięcia odpowiadać ma m.in. za opracowanie technologii wykrywania zużycia bieżnika i stanu nawierzchni drogi, a także produkcję opon wyposażonych w czujniki. Alps Alpine dodatkowo ma udostępnić platformę systemową do przesyłania danych zebranych z czujników do chmury. Zenrin z kolei dostarczy szczegółowe mapy i informacje o ruchu oraz rozwiązanie uwzględniające dane ze „smart” opon w mapowaniu i analizie danych. Ta nowa odsłona IoT w świecie motoryzacji ma sprawić, że – poprzez integrację danych o stanie dróg z danymi o natężeniu ruchu i nawigacją – w przyszłości jazda będzie bardziej komfortowa i bezpieczna.

Tagi:

Mogą Ci się również spodobać

Producenci gier dali zarobić. Teraz kolejni szturmują giełdę

Imponująca tegoroczna stopa zwrotu i szturm debiutantów – tak w dużym skrócie można opisać ...

Włośnica jest dalej poważnym problemem

W Instytucie Parazytologii im. Witolda Stefańskiego PAN w Warszawie trwają badania nad projektem finansowanym ...

Polacy nieufni wobec finansowych startupów

Dyrektywa PSD2 miała otworzyć młodym, innowacyjnym firmom dostęp do rynku. Problem w tym, że ...

YouTube pomylił walki robotów z walkami zwierząt. I usunął filmy

Fani walk robotów mogli poczuć się urażeni postępowaniem popularnej platformy YouTube. Na skutek błędu ...

Elon Musk: Już za 5 i pół roku człowiek wyląduje na Marsie

Najbogatszy człowiek i wizjoner, twórca Space X i Tesli, udzielił w niedzielę w nocy ...

Obrazek GIF mógł wykradać dane. Luka w Microsoft Teams

Badacze z CyberArk odkryli sposób, w jaki hakerzy mogli naruszyć konta i wykraść dane ...