Inteligentne opony poprowadzą kierowcę. To będzie rewolucja

„Smart” opony, zintegrowane z nawigacją, pokierują auto drogą, której nawierzchnia będzie najlepiej odpowiadać stanowi ogumienia.
Yokohama

Nawigacja omijająca drogi o dużym nachyleniu i ostrych zakrętach po wykryciu poważnego zużycia bieżnika lub niewystarczającego ciśnienia w oponach oraz mapy informujące w czasie rzeczywistym o zamarzniętej nawierzchni czy wybojach – to wszystko będzie możliwe dzięki najnowszej technologii: inteligentnemu ogumieniu.

Firmy oponiarskie Yokohama Rubber i Alps Alpine prowadzą zaawansowane prace badawczo-rozwojowe nad potencjałem wprowadzenia rozwiązań polegających na cyfrowym przetwarzaniu danych uzyskanych z czujników opon i zarządzaniu nimi. Te są w stanie mierzyć zużycie bieżnika, warunki panujące na nawierzchni drogi i ciśnienie kół. Teraz czas na opracowanie systemów i aplikacji służących do przekazywania użytkownikom oraz pojazdom autonomicznym danych uzyskanych z ogumienia. To miałby być istotny element rozwoju w motoryzacji standardu CASE (skrót od „connected” – sprzęty połączone online, „autonomous” – autonomiczny, „shared” – współdzielony, i „electric” – elektryczny), który ma zdominować tę gałąź przemysłu i wpisać się także w dynamiczny rozwój technologii IoT (internet rzeczy).

CZYTAJ TAKŻE: Elektryczny samochód od Apple w 2024 r. A mogli tanio kupić Teslę.

Do projektu Yokohamy i Alpine dołączyła firma Zenrin – zadeklarowała zaangażowanie w tworzenie biblioteki danych rzeczywistych. Już zebrała różnorodne dane z 1741 miast, miasteczek i wsi w Japonii (przetwarzanie tych danych następuje w oparciu o bazę kartograficzną).

Firma zbadała potencjał rozwoju nowej dziedziny działalności poprzez powiązanie danych kartograficznych z różnorodnymi danymi dynamicznymi będącymi w posiadaniu koncernów. Zenrin zamierza więc wykorzystać informacje pozyskiwane z „inteligentnych” opon, by na tej podstawie – wspólnie z partnerami – budować (przy wykorzystaniu analityki Big Data) nowe funkcjonalności i usługi. To niezwykle perspektywiczny projekt.

Yokohama Rubber w ramach tego przedsięwzięcia odpowiadać ma m.in. za opracowanie technologii wykrywania zużycia bieżnika i stanu nawierzchni drogi, a także produkcję opon wyposażonych w czujniki. Alps Alpine dodatkowo ma udostępnić platformę systemową do przesyłania danych zebranych z czujników do chmury. Zenrin z kolei dostarczy szczegółowe mapy i informacje o ruchu oraz rozwiązanie uwzględniające dane ze „smart” opon w mapowaniu i analizie danych. Ta nowa odsłona IoT w świecie motoryzacji ma sprawić, że – poprzez integrację danych o stanie dróg z danymi o natężeniu ruchu i nawigacją – w przyszłości jazda będzie bardziej komfortowa i bezpieczna.

Tagi:

Mogą Ci się również spodobać

Google porzuca naftowe koncerny. Uległo presji Greenpeace

Informatyczny gigant z USA nie będzie więcej wspierać koncernów naftowych, tworząc dla nich technologię ...

Nie tylko „Polityka”. Boom na polskie filmy

Po trzech kwartałach 2019 roku za sprawą „Polityki” cztery na dziesięć największych hitów kinowych ...

Są już smartfony, są telewizory, Samsung wziął się za… gaśnice

Spółka należąca do koncernu Samsung wprowadziła na rynek niezwykłą wazę, która może też w ...

Włosi tworzą respirator z polskim sercem

„Open Breath” to projekt włoskich inżynierów, chcących stworzyć w pełni funkcjonalny respirator za pomocą ...

Pożycz iPhone`a na 3 tygodnie. Nowy trend w elektronice

Konsola PS5 na dwa dni, najnowszy iPhone na trzy tygodnie, robot sprzątający na pół ...

Rosyjscy hakerzy wykradli mejle z biura Angeli Merkel

Niemieccy śledczy mają pewność: rosyjscy hakerzy włamali się do systemu komputerowego w biurze poselskim ...