Reklama
Rozwiń
Reklama

Gogle VR i AR, czyli nowy wymiar patrzenia

Rynek wirtualnej rzeczywistości (VR) do 2022 r. ma rosnąć w sposób imponujący – średnio 44,5 proc. rocznie, do niemal 18 mld dolarów – szacuje Hampleton Partners. Jednak zarówno wirtualna, jak i rozszerzona rzeczywistość napotkały wiele niespodziewanych barier.

Publikacja: 11.02.2019 20:00

Połowa respondentów wierzy, że 5G osłabi pozycję smartfonów

Połowa respondentów wierzy, że 5G osłabi pozycję smartfonów

Foto: bloomberg

– To oczywiście sporo, jednak według prognoz to rozszerzona rzeczywistość (AR) będzie się rozwijać zdecydowanie szybciej – mówi Marek Rybacki, partner zarządzający w funduszu Alfabeat. Dodaje, że przy średnim wzroście na poziomie blisko dwa razy większym niż w przypadku VR, w 2022 r. rynek AR osiągnie wartość ponad 160 mld dolarów.

– AR jest już szeroko stosowane przez aplikacje na smartfony, np. filtry Snapchata czy Facebooka – podkreśla Marcin Tchórzewski, założyciel szkoły IT Coders Lab.

Nadzieje w Oculusie

Globalny rynek VR jest teraz szacowany na 8 mld dolarów. To poniżej oczekiwań analityków, którzy trzy lata temu zakładali przynajmniej dwukrotnie większą wartość rynku w 2018 r.

Jedną z głównych barier rozwoju VR jest konieczność posiadania dodatkowego sprzętu lub specjalnych okularów. Dlatego o wiele szybciej rozwija się AR.

CZYTAJ TAKŻE: Gry nakręcają rozszerzoną i wirtualną rzeczywistość

Reklama
Reklama

– Przewiduje się, że do 2020 r. liczba użytkowników korzystających z AR wzrośnie do 1 miliarda. W większości przypadków użytkownikom do obsługi aplikacji wystarczy smartfon – mówi Rybacki. Wtóruje mu Łukasz Rosiński z zarządu firmy Varsav Game Studios.

– Osobiście czuję mocny niedosyt, jeżeli chodzi o ilość aktywnych urządzeń VR dostępnych na rynku. Nie zawodzi jedynie PlayStation VR z wynikiem 1,3 mln urządzeń sprzedanych w 2018 r. i około 4 mln od debiutu. Mamy do czynienia z błędnym kołem: gracze narzekają, że jest mało ciekawych treści na VR, więc mniej chętnie kupują sprzęt. Z kolei skoro sprzętu jest nadal mało, to deweloperzy tworzą na niego niewiele wysokobudżetowych produkcji.

W AR i VR zainwestowała też Grupa Gremi (wydawca m.in. „Rzeczpospolitej”), która kupiła kompleks studiów filmowych Alvernia Studios

Warto też odnotować, że bariery w rozwoju rynku VR ewoluują wraz z samą technologią. – Jeszcze dwa lata temu do najistotniejszych problemów należała wysoka cena gogli VR i kompatybilnych komputerów, ryzyko wystąpienia choroby symulatorowej u użytkowników oraz zbyt mała biblioteka gier VR – wymienia Błażej Szaflik, prezes Carbon Studio. Dodaje, że tej wiosny na rynku pojawią się innowacyjne i niedrogie gogle Oculus Quest, które zapewnią doznania zbliżone do „pełnego” zestawu VR, nie wymagając przy tym dodatkowych urządzeń takich jak komputer czy konsola. Coraz rzadziej mówi się też o zagrożeniach związanych z chorobą symulatorową w trakcie korzystania z gogli. – Jak pokazuje praktyka, częsty kontakt z technologią VR uodparnia na ryzyko wystąpienia mdłości – mówi szef Carbon Studio.

CZYTAJ TAKŻE: Żołnierze zbroją się w gogle

Obecnie inżynierowie największych firm pracują nad stworzeniem technologii, która byłaby połączeniem AR i VR, umożliwiającym zarówno całkowite zanurzenie się w wirtualnym świecie, jak i możliwość naniesienia obiektów trójwymiarowych na otaczającą nas rzeczywistość.

Reklama
Reklama

Wirtualna przymierzalnia

Inwestycje w VR idą w miliardy dolarów. – Czołowe firmy technologiczne, Apple, Google, Windows, Facebook, zainwestowały w ostatnim czasie przynajmniej w dwie–trzy firmy zajmujące się VR – komentuje Michał Rakowski, ekspert firmy Profeina. Dodaje, że w Europie niektóre marki eksperymentowały już z AR i VR, przy czym częściej z tą pierwszą technologią. Timberland pozwalał wirtualnie przymierzyć ubrania, L’Oreal i Sephora pokazywały twarz potencjalnych klientek z nałożonym makijażem, a Ikea prezentowała w czasie rzeczywistym, przez smartfona, wygląd mieszkania umeblowanego produktami szwedzkiej marki.

CZYTAJ TAKŻE: Lekarz w goglach przeprowadzi zdalnie operację

W AR i VR zainwestowała też Grupa Gremi (wydawca m.in. „Rzeczpospolitej”), która kupiła kompleks studiów filmowych Alvernia Studios.

Jedną z głównych barier rozwoju VR jest konieczność posiadania dodatkowego sprzętu lub specjalnych okularów. Dlatego o wiele szybciej rozwija się AR

Potencjał technologii AR wykorzystują już m.in. Google i Microsoft. – Wprowadzenie środowiska ARcore czy Hololens dla szerokiego odbiorcy wywołało lawinowy wysyp aplikacji opartych na rozszerzonej rzeczywistości – mówi Piotr Prajsnar, zarządzający firmą Cloud Technologies.

CZYTAJ TAKŻE: Podróże w fotelu i goglach

Reklama
Reklama

Dodaje, że przykładem jest fenomen „Pokemon Go”. Aplikacja oparta o AR i prostą mechanikę podbiła serca graczy w ekspresowym tempie, a dochody z niej były astronomiczne: przez dwa lata firma Niantic zarobiła 2 mld dol.

Technologie
Rusza nowy polski chatbot. To początek prawdziwej rewolucji
Technologie
AI niszczy samodzielne myślenie? Naukowcy biją na alarm
Technologie
Straż graniczna USA sięgnęła po nową broń. Nielegalni imigranci muszą szukać nowych dróg
Technologie
Sztuczna inteligencja w medycynie wykazuje uprzedzenia. Nowe badania z Harvardu
Technologie
Na ADHD kamizelka z AI. Zaskakujący projekt naukowców z Hongkongu
Materiał Promocyjny
W kierunku zrównoważonej przyszłości – konkretne działania
Reklama
Reklama
REKLAMA: automatycznie wyświetlimy artykuł za 15 sekund.
Reklama
Reklama