Przełom w bateriach. Teraz w kółko możesz gadać i jeździć

Nowa powłoka dla baterii litowo-metalowych stworzona przez zespół naukowców z Uniwersytetu Stanforda może wpłynąć na długość pracy smartfonów i zasięg samochodów elektrycznych. Zwiększy także bezpieczeństwo ich użytkowników.

Publikacja: 28.08.2019 11:51

Przełom w bateriach. Teraz w kółko możesz gadać i jeździć

Foto: Bloomberg

Naukowcy zbudowali baterię, której rzeczywista pojemność po 160 cyklach ładowania wynosi aż 85 procent. W przeciwieństwie do innych dostępnych już na rynku akumulatorów litowo-metalowych, które utrzymują ją zwykle na poziomie 30 proc. Oznacza to, że bateria stworzona przez naukowców ze Stanforda ma dużo dłuższy cykl życia niż jej poprzednicy, a zdecydowanie dłuższy niż baterie litowo-jonowe.

CZYTAJ TAKŻE: Wirtuoz baterii z Polski rodem

Masowa produkcja nowych baterii litowo-metalowych byłaby przełomowa dla rynku technologicznego, gdyż mogą one przechowywać dużo więcej mocy niż montowane obecnie akumulatory. Są również znacznie od nich lżejsze. Zyskaliby na tym także producenci samochodów elektrycznych, bowiem dzięki nowym baterią zasięg ich pojazdów znacznie by się zwiększył.

Innym problemem, na który napotykają się naukowcy podczas pracy z bateriami litowo-metalowymi jest ich tendencja do samozapłonu. Może on powstać w skutek grupowania się atomów litu. Najpopularniejsze dziś akumulatory litowo-jonowe radzą sobie z tym problemem, wykorzystując grafitową anodę, która absorbuje lit. Dendryty nie są więc w stanie się uformować i w konsekwencji doprowadzić do zwarcia.

CZYTAJ TAKŻE: Przełom w bateriach. Przyszłością… słona woda

Portal Engadget podaje, że zespół naukowców z Uniwersytetu Stanforda najprawdopodobniej rozwiązał istniejący problem, gdyż stworzył specjalną powłokę ochronną. Ogranicza ona możliwość formowania się i wzrostu dendrytów, tym samym uniemożliwia również przebicie się folii ochronnej, która oddziela dodatnie i ujemne końce akumulatora.

Naukowcy zbudowali baterię, której rzeczywista pojemność po 160 cyklach ładowania wynosi aż 85 procent. W przeciwieństwie do innych dostępnych już na rynku akumulatorów litowo-metalowych, które utrzymują ją zwykle na poziomie 30 proc. Oznacza to, że bateria stworzona przez naukowców ze Stanforda ma dużo dłuższy cykl życia niż jej poprzednicy, a zdecydowanie dłuższy niż baterie litowo-jonowe.

CZYTAJ TAKŻE: Wirtuoz baterii z Polski rodem

2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Technologie
Koniec dominacji Google? Twórca ChatGPT wprowadza wyjątkową wyszukiwarkę z AI
Technologie
Sparaliżowany sportowiec niósł ogień olimpijski. Egzoszkielety dokonują cudów
Technologie
Supermoc dla wszystkich. Rewolucyjne rozwiązanie da niezwykłą siłę i szybkość
Technologie
Sztuczna inteligencja miała tylko pomagać, a zabiera pracę. Oni cierpią najbardziej
Materiał Promocyjny
Mity i fakty – Samochody elektryczne nie są ekologiczne
Technologie
Te roboty mają być jak ludzie. Elon Musk podał datę ich wprowadzenia