Korespondencja ze Sztokholmu. Autobusy bez kierowcy, za to z napędem 5G

Ericsson, jeden z największych dostawców infrastruktury dla sieci telekomunikacyjnych, prowadzi prace badawczo-rozwojowe z wykorzystaniem sieci 5G w transporcie. Testuje flotę autonomicznych autobusów, które mają zmienić komunikację publiczną.

Publikacja: 24.12.2019 08:49

Korespondencja ze Sztokholmu. Autobusy bez kierowcy, za to z napędem 5G

Foto: mat. pras.

Testy autonomicznych pojazdów trwają od 2018 r., a ich zakończenie planowane jest na 2025 r. Przez ten czas sporo się zmieni w funkcjonowaniu niedużych, pozbawionych kabin kierowcy, busów. Te mieszczące około dziesięciu osób pojazdy przemierzają obecnie trasę o długości około 3 km. Obejmuje ona najważniejsze punkty, takie jak budynki mieszkalne, sklep czy szkoła podstawowa.

Niewielka liczba pasażerów wynika nie tylko z pewnych ograniczeń technicznych, ale jest też podyktowana faktem, że docelowo autobusy nie będą zastępowały tradycyjnej komunikacji miejskiej – tłumaczy David Erixon, rzecznik Nobina, firmy, z którą Ericsson rozwija ten projekt. – Mają służyć ludziom do przemieszczania się na niewielkie odległości. Dzięki temu zamiast przejechać 2 kilometry autem, zdecydują się na elektryczny i autonomiczny pojazd, będący lepszą alternatywą pod kątem ochrony środowiska.

Czytaj więcej, wiedz więcej!
Rok dostępu za 99 zł.

Tylko teraz! RP.PL i NEXTO.PL razem w pakiecie!
Co zyskasz kupując subskrypcję?
- możliwość zakupu tysięcy ebooków i audiobooków w super cenach (-40% i więcej!)
- dostęp do treści RP.PL oraz magazynu PLUS MINUS.
Technologie
Lekarze postawili chorej złą diagnozę. ChatGPT uratował jej życie
Technologie
Rewolucja na budowach. Ludzie nie będą już potrzebni
Technologie
To ma być „mur" nie do przebicia. Kraje NATO łączą siły
Technologie
Maszyny zyskają kolejny zmysł. To rewolucja w robotyce
Materiał Promocyjny
Jak Meta dba o bezpieczeństwo wyborów w Polsce?
Technologie
Koniec z fałszywymi uśmiechami. Teraz będzie już można łatwo poznać prawdziwe uczucia