Gogle VR i AR stają się hitem. Efekt pandemii

Technologie wirtualnej i rozszerzonej rzeczywistości wchodzą do kolejnych sektorów i branż. Wirus wzmocnił nowy trend.

Publikacja: 09.04.2020 19:21

HTC dzięki goglom VR zorganizowało wirtualną konferencję
na ponad 2 tys. uczestników.

HTC dzięki goglom VR zorganizowało wirtualną konferencję na ponad 2 tys. uczestników.

Foto: SeongJoon Cho – Bloomberg

Biznes i placówki edukacyjne – w sytuacji, gdy muszą prowadzić działalność zdalną – szukają sposobów na zastąpienie niezbędnej w wielu przypadkach interakcji między ludźmi. Po systemach telekonferencyjnych przyszedł czas na bardziej zaawansowane technologie – wirtualną (VR) i rozszerzoną rzeczywistość (AR). Sięgają po nie również szpitale, które wykorzystują takie innowacje do walki z koronawirusem.

Lekarze w goglach

Zapotrzebowanie na zestawy VR/AR na świecie w ostatnich tygodniach wystrzeliło w górę. Zamknięte fabryki w Chinach i kurczące się zapasy magazynowe uniemożliwiają zaspokojenie popytu. Eksperci wskazują, że przerwane łańcuchy dostaw sprawią, iż w I półroczu br. sektor ten spadnie aż o 10 proc. Po uruchomieniu mocy produkcyjnych branżę czeka odbicie. – Koronawirus spowodował czasowe opóźnienia w produkcji i dostawach, ale zainteresowanie urządzeniami VR i AR, a także oprogramowaniem dla takich zestawów, wzrosło z uwagi na powszechną izolację w domach – mówi Eleftheria Kouri, analityczka ABI Research.

CZYTAJ TAKŻE: Gogle, które mają być żyłą złota

Firma badawcza prognozuje, że do 2021 r. globalna sprzedaż gogli VR/AR sięgnie 16 mln sztuk, a roczne wzrosty na tym rynku do 2023 r. będą sięgać nawet ponad 60 proc. IDC podaje, że tylko w II półroczu 2020 r. rynek wystrzeli o ponad 23 proc. względem danych z II półrocza 2019 r.

""

Zastosowanie gogli VR i AR znacznie usprawni zabiegi operacyjne.Adobe Stock

cyfrowa.rp.pl

Z gogli AR korzystają już np. magazyny, których pracownicy nie muszą mieć ze sobą fizycznego kontaktu oraz zespoły techniczne prowadzące działania serwisowe. Firmy sięgają po gogle, by dzięki aplikacjom takim jak Mozilla Hubs czy Microsoft AltspaceVR organizować biznesowe spotkania. Firma HTC podała, że na jeden eventów za pośrednictwem ich gogli zapisało się ponad 2 tys. uczestników z 55 krajów. W ten sposób prowadzone są też szkolenia. Japoński producent obuwia sportowego Asics premierę swoich najnowszych butów przeprowadził w przestrzeni wirtualnej. Z kolei lekarze z George Washington University Hospital wykorzystują zestawy VR do badania uszkodzeń płuc wywołanych przez Covid-19.

Szansa dla handlu

Świetnie odnalazły się w tej sytuacji polskie firmy z branży VR/AR. Spółka Kogifi, tworząca rozwiązania AR/VR, wskazuje, że w obliczu obecnego zagrożenia przemysł zaczął korzystać z potencjału tej technologii. – Dzięki niej możliwe jest prowadzenie programów szkoleniowych o wysokiej efektywności. Niemal od początku sezonu zachorowań widzimy wzmożone zainteresowanie. Prowadzimy prace wdrożeniowe w kilku miejscach w Polsce i rozpoczynamy kolejne – wskazuje Marek Czarzbon, CIO Kogifi.

Zamknięte fabryki w Chinach i kurczące się zapasy magazynowe uniemożliwiają zaspokojenie popytu

Systemy te są też przydatne w handlu. – Wielu przedsiębiorców musiało zamknąć swoje punkty sprzedaży, do tego większość z nas nie opuszcza miejsca zamieszkania, a dzięki technologii AR potencjalny klient może obejrzeć produkty w swoim domu: przymierzyć ubranie, sprawdzić, czy meble zmieszczą się w jego pokoju i czy tworzą odpowiednią kompozycję z kolorem ścian – wylicza Mikołaj Tocki, dyrektor agencji eContentLAB, oferującej m.in. rozwiązania z zakresu VR/AR.

CZYTAJ TAKŻE: Gogle VR dla krów i muzyka mają zwiększyć produkcję mleka w Rosji

Według niego kryzys stwarza szansę. – Być może właśnie teraz warto uruchomić nowy kanał sprzedaży oparty na AR. Aplikacja może bowiem służyć wiele lat, a biorąc pod uwagę spodziewaną zmianę nawyków konsumentów, może się okazać rozwiązaniem preferowanym – podkreśla.

Biznes i placówki edukacyjne – w sytuacji, gdy muszą prowadzić działalność zdalną – szukają sposobów na zastąpienie niezbędnej w wielu przypadkach interakcji między ludźmi. Po systemach telekonferencyjnych przyszedł czas na bardziej zaawansowane technologie – wirtualną (VR) i rozszerzoną rzeczywistość (AR). Sięgają po nie również szpitale, które wykorzystują takie innowacje do walki z koronawirusem.

Lekarze w goglach

Pozostało 89% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Technologie
Chcieli tworzyć historię i nadać AI prawa pracownicze. Porażka dużej firmy
Materiał Promocyjny
Jak wykorzystać potencjał elektromobilności
Technologie
Powstały superbaterie przyszłości. Mają niezwykłe możliwości
Technologie
Przełomowe odkrycie. Era elektroniki o niespotykanej szybkości, wydajności i miniaturyzacji
Technologie
Armia amerykańska stawia na roboty. Co trzeci żołnierz będzie maszyną
Technologie
To już koniec krzemu. Powstają chipy 20 tys. razy cieńsze od ludzkiego włosa