Dane motorem nowoczesnej gospodarki

Internet pozwala na tworzenie zupełnie nowych modeli biznesowych.

Publikacja: 11.09.2016 18:24

Dane motorem nowoczesnej gospodarki

Foto: 123RF

Za cztery lata na wszystkich serwerach świata zgromadzonych ma być 40 zettabajtów danych – prognozują analitycy IDC. To odpowiednik miliarda terabajtów. Aż 90 proc. z tych danych ma powstać w latach 2019–2020. Oznacza to, że zarządzanie ogromnymi wolumenami informacji, zwanymi Big Data, będzie w ciągu najbliższych trzech–pięciu lat jednym z największych wyzwań stojących przed przedsiębiorstwami.

Wydatki na rozwiązania związane z analityką Big Data wciąż rosną. Dziś sektor ten rozwija się w tempie sześciokrotnie szybszym niż cała branża informatyczna. Z szacunków IDC wynika, że przychody z analityki związanej z wielkimi zbiorami danych w Europie Środkowej i Wschodniej (CEE) przekroczyły w 2015 r. 2,6 mld dol. Będą one systematycznie wzrastać, osiągając w 2019 r. wartość prawie 4 mld dol.

Napęd gospdoarczy

Wpływ big data na gospodarkę, zwłaszcza w rozwiniętych krajach świata, staje się coraz bardziej widoczny. Według analityków McKinsey do 2020 roku big data da amerykańskiej gospodarce wzrost od 0,8 do 1,7 pkt proc. PKB.

Odpowiednie wykorzystywanie danych daje znaczące oszczędności w wielu dziedzinach. Na przykład dzięki aplikacjom nawigacyjnym wykorzystującym dane lokalizacyjne do inteligentnego wyznaczania tras w czasie rzeczywistym (i biorąc pod uwagę, że za cztery lata 70 proc. telefonów będzie posiadało możliwości GPS) globalnie oszczędności na czasie dojazdów i paliwie według estymacji firm analitycznych wyniosą do 2020 roku nawet 500 mld dol.

Informatyzacja gospodarki z roku na rok postępuje, a w nowej cyfrowej ekonomii każdy biznes wart jest tyle, ile warte są jego dane. Wdrożenie rozwiązań analitycznych, które pozwalają na wydobycie tej wartości daje ogromną przewagę konkurencyjną. Jak wyliczył IBM ci, którzy w nie zainwestują nie tylko podniosą swoją konkurencyjność, ale mają szanse zwiększyć zysk operacyjny nawet do 60 proc.

Szansa na wyższe przychody

Jak twierdzą specjaliści z firm Sybase i SAP wartościowe dane, czyli takie które mogą mieć wpływ na kluczowe wskaźniki finansowe, posiadają 5 istotnych cech, są to: jakość, użyteczność, wartość, zdalny dostęp do nich, sprzedaż mobilna. Nawet relatywnie mała poprawa któregoś z atrybutów może mieć wpływ na efektywność biznesową i przychody.

Zwiększenie samej użyteczności danych o 10 proc. pozwoliło w badanych firmach (przedsiębiorstwa z Listy 1000 „Fortune”, zatrudniające co najmniej 35 tys. zatrudnionych) na zwiększenie ich rocznych przychodów o 2 mld dol., a średnia wartość rocznej sprzedaży na pracownika wzrosła w skali roku o 55 dol.

Łatwiej o efekt skali

Wykorzystanie analizy pozwoli też cyfrowej konkurencji wyprzeć z rynku tradycyjne firmy. Digitalizacja produktów, usług i procesów biznesowych pozwala zupełnie nowym graczom oferować taką samą lub większą korzyść, jaką zapewniają firmy od dawna zadomowione na rynku i to bez konieczności odtworzenia tradycyjnego łańcucha wartości. Na dodatek osiągnięcie globalnej skali działania staje się dużo prostsze niż dotychczas. Przykładem może być aplikacja mobilna MYFitnessPal używana na urządzeniach wearables przeznaczonych do śledzenia ćwiczeń i kontrolowania diety w bardzo krótkim czasie zdobyła ponad 80 mln użytkowników na całym świecie.

Nowi gracze na starych rynkach

Liderami branż dzięki analityce danych mogą zostać firmy, które do tej pory nie miały z daną działalnością nic wspólnego. Klasycznym przykładem są Uber i Lyft, aplikacje, które weszły przebojem na rynek przewozów taksówkowych. Przetasować rynek potrafi czasem nowy start-up, jak stało się w przypadku Fruitful. Ten crowdfundingowy serwis pozwala klientom deponować kwoty na 6 proc. oraz oferuje kredyty, nie będąc bankiem.

Powiedzieli

Patryk Choroś, Principal Business Solutions Manager SAS Institute

Budowanie przewagi rynkowej może być realizowane na wiele sposobów – można kreować unikatową ofertę, można konkurować jakością i poziomem świadczonych usług. W każdym z tych przypadków konieczne jest przetwarzanie i analiza danych opisujących klientów lub środowisko biznesowe. Wraz z cyfrową rewolucją wzrasta dostępność nowych danych – wiemy już bardzo wiele o zachowaniach klientów, śledzimy w czasie rzeczywistym łańcuchy logistyczne i monitorujemy działanie urządzeń. Analiza takich danych jest kluczowa dla odnalezienia w nich, często ukrytych, zależności i wzorców, tego co będzie stanowiło klucz do znalezienia szansy lub zauważenia zagrożenia biznesowego.

Jerzy Kalinowski, partner w KPMG

Dynamiczny rozwój technologii cyfrowych umożliwił efektywną analitykę olbrzymich zasobów danych. Jak pokazują badania KPMG, przedsiębiorstwa wykorzystują obecnie taką analitykę w wielu obszarach, w tym w: zarządzaniu ryzykiem, sprzedaży, marketingu czy obsłudze klienta, działalności badawczo-rozwojowej, zarządzaniu zasobami ludzkimi czy nawet przy audycie sprawozdań finansowych. Bardzo ważną rolę odgrywa analiza danych zewnętrznych, pozyskiwanych przede wszystkim w internecie, np. z portali społecznościach. Pozwalają one przygotować atrakcyjniejszą ofertę oraz efektywnie zarządzać relacjami z klientami. Nasze analizy pokazują, że na rynku detalicznym w USA ponad połowa firm wskazuje, iż analiza danych umożliwia wzrost sprzedaży.

Technologie
Chiński ChatGPT wpoi ideologię partii. Świetnie zna idee prezydenta Xi Jinpinga
Technologie
Żołnierze w Chinach staną się niewidzialni. Niezwykły kamuflaż
Technologie
Polacy pomogą w badaniu Słońca. W kosmos ruszyła niezwykła misja
Technologie
Zaskakujące właściwości złota. To może być przełomowy lek na raka
Materiał Promocyjny
Przewaga technologii sprawdza się na drodze
Technologie
Człowiek może zapaść w wieloletni sen. Naukowcy bliscy opanowania hibernacji
Materiał Promocyjny
Transformacja w miastach wymaga współpracy samorządu z biznesem i nauką