Problem Pendolina nie powinien się powtórzyć

Będzie stopniowo przybywać wagonów z wewnętrzną siecią dostępu do internetu dla pasażerów.

Publikacja: 26.02.2018 21:00

Problem Pendolina nie powinien się powtórzyć

Foto: Adobe Stock

Szybkie pociągi Pendolino stały się w świecie telekomunikacyjnym symbolem porażki. Zamawiająca pociągi spółka PKP InterCity nie uwzględniła w specyfikacji istotnych warunków zamówienia (tzw. SIWZ) instalacji sieci dostępu do internetu wi-fi i mimo prób nie udało się tego błędu naprawić. Nauka była bolesna i nie poszła w las.

Wi-fi standardem

Wi-fi w SIWZ to już standard. – Zapis o konieczności montażu wi-fi znajduje się najczęściej już właśnie w przygotowanej przez zamawiającego Specyfikacji Istotnych Warunków Zamówienia – przyznaje Łukasz Mikołajczyk, rzecznik Newagu, jednego z największych obok Pesy i państwowej Fabryki Pojazdów Szynowych H. Cegielski krajowych producentów lokomotyw i wagonów.

Newag wyposaża w wi-fi głównie pojazdy pasażerskie z rodziny Impuls (wykorzystywane przede wszystkim przez lokalnych przewoźników, takich jak SKM w Warszawie). Jak podaje rzecznik, do dziś to w sumie 125 pojazdów.

– Zabudowa podzespołów niezbędnych do uruchomienia sieci wi-fi na pojeździe odbywa się przez Newag, natomiast podzespoły te są produkowane przez jednego z dostawców – wyjaśnia Mikołajczyk, nie zdradzając nazwy tej firmy.

Czy konkurencja wśród dostawców podzespołów sieci wi-fi jest duża?

– Trudno mówić o „dużej konkurencji”. Jest ona zauważalna, ale często podwykonawcy nie nadążają za wymaganiami stawianymi przez zamawiającego. Prowadzi to do zawężenia listy potencjalnych dostawców czy podwykonawców – wyjaśnia Mikołajczyk.

Według niego oprócz możliwości spełnienia wymogów zamawiającego drugim nie mniej ważnym jest kryterium kosztów utrzymania infrastruktury w długim okresie czasu, a trzecim – doświadczenie w oparciu o wcześniejszą współpracę.

Szybko czy stopniowo

Mimo upływu czasu przedstawiciele rządu lub szefowie PKP InterCity co rusz odpowiadają na pytania o wi-fi w pendolinie. Ostatnio Marek Chraniuk, prezes PKP InterCity, powiedział dziennikarzom, że urządzenia, które mają być instalowane w tych pociągach, przeszły pozytywne testy i sieć pojawi się do końca roku.

Jednak zdaniem ekspertów problem pendolina i braku dostępu do internetu w wagonach tego typu będzie zanikać stopniowo: wraz z zakupem nowych pojazdów szynowych, naprawą zepsutych lub uszkodzonych w wypadku. Montaż instalacji w sprawnych wagonach oznaczałby naruszenie gwarancji udzielonej przez producenta (Alstom).

Ktokolwiek ma tu rację, jedno jest pewne. Składów pociągów z dostępem do sieci będzie przybywać. Obecnie stanowią one ok. 15 proc. wszystkich składów – wynika z naszych obliczeń.

Wysyp zamówień

Według dostępnych informacji PKP InterCity planuje zmodernizować w kolejnych latach 700 wagonów.

Planowane inwestycje przewoźnika, głównego gracza na rynku przewozów międzymiastowych, są dobrą informacją dla dostawców infrastruktury, operatorów sieci wi-fi i firm próbujących monetyzować dane o tym, jak zachowują się pasażerowie pociągów w sieci.

– PKP InterCity zamawia nowe wagony i modernizuje pojazdy starszego typu krótkimi seriami. Spodziewam się, że przetargów na infrastrukturę wi-fi będzie w tym roku kilka – mówi nam menedżer jednej z krajowych firm specjalizujących się w instalacjach tego typu.

Przykładem mogą być wagony zmodernizowane przez Fabrykę Pojazdów Szynowych H. Cegielski: 22 wagony oddane w lutym zostały wyposażone w sieć wi-fi.

Gdy niniejszy tekst był przygotowywany do druku, PKP InterCity odpowiadało na pytania oferentów w kolejnym już postępowaniu obejmującym instalację wi-fi.

Konkurencja powoduje, że firmy nie poprzestają na jednej usłudze.

Na przykład dostawcy infrastruktury – tacy jak choćby założona przez polskiego przedsiębiorcę i zatrudniająca grupę informatyków spółka Ledatel – nie wykluczają też startu w przetargach na utrzymanie i operowanie sieciami wi-fi. Tu konkurować będą zapewne ze spółką firmą zależną PKP – PKP Telkol. Wysyp zamówień powoduje, że na rynku pojawiają się zupełnie nowe krajowe firmy.

Szybkie pociągi Pendolino stały się w świecie telekomunikacyjnym symbolem porażki. Zamawiająca pociągi spółka PKP InterCity nie uwzględniła w specyfikacji istotnych warunków zamówienia (tzw. SIWZ) instalacji sieci dostępu do internetu wi-fi i mimo prób nie udało się tego błędu naprawić. Nauka była bolesna i nie poszła w las.

Wi-fi standardem

Pozostało 90% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Technologie
Słynny futurolog: Nanoroboty pozwolą żyć ponad 120 lat. Nieśmiertelność już blisko
Technologie
Sztuczna inteligencja kłamie i zmyśla. Sposób na to znaleźli Norwegowie
Technologie
Tego jeszcze nie było. Jeśli on wygra, sztuczna inteligencja będzie rządzić
Technologie
Sztuczna inteligencja przeorze firmy. Wiemy, kto może się bać
Akcje Specjalne
Firmy chcą działać w sposób zrównoważony
Technologie
Smartfon będzie ładowany raz na miesiąc i trwalszy. Rewolucja w bateriach
Materiał Promocyjny
Sztuczna inteligencja może być wykorzystywana w każdej branży