Aplikacja Glaze, stworzona przez rodzimą firmę Well of Art we współpracy z naukowcami z Politechniki Białostockiej, z naukową dokładnością pozwala odzwierciedlić historyczne i fizyczne uwarunkowania tzw. laserunkowego malarstwa olejnego – techniki będącej efektem eksperymentów materiałowych i artystycznych mistrzów renesansu, takich jak m.in. Jan van Eyck i Leonardo da Vinci. Polegała ona na nakładaniu na siebie cienkich, mocno rozcieńczonych i przezroczystych lub półprzezroczystych warstw (laserunków), które zmieniają ton lub barwę warstwy poniżej, dając niespotykany efekt głębi.
Dzięki aplikacji malarskiej stworzonej przez Polaków użytkownicy mogą malować w sposób wierny technice dawnych mistrzów, przy czym Glaze eliminuje tygodnie oczekiwania na wyschnięcie poszczególnych warstw farby i proponuje proces tworzenia bez sztalugi, pędzla i pigmentów.
Proces B+R nad apką trwał trzy lata. Projekt, współfinansowany przez NCBR, powstał w kooperacji z Fundacją Colnaghi i Muzeum Pałacu Króla Jana III w Wilanowie. Robert Latoś, malarz i założyciel firmy Well of Art, tłumaczy, że dzięki opracowaniu oryginalnego modelu matematycznego, który umożliwia optyczne mieszanie barw w świecie cyfrowym, użytkownik Glaze przeżywa prawdziwe doświadczenie malarskie.
– Większość programów graficznych przyzwyczaja nas do płaskich, jednolitych barw. Tymczasem ludzkie oko dostrzega rozmaite tony i poblaski. Dostrzegali je dawni mistrzowie sztuki. Nasza aplikacja pozwala wiernie odtworzyć proces malowania stosowany przez dawnych mistrzów jak Rembrandt czy Vermeer – podkreśla prezes spółki.
Aplikacja powstała z myślą o najmłodszym pokoleniu, ale innowacyjny projekt przykuł już uwagę działającej w Londynie, Nowym Jorku i Madrycie komercyjnej galerii sztuki dawnej – Colnaghi.