Aktualizacja: 22.02.2025 18:33 Publikacja: 06.12.2022 01:14
W wirtualnych światach zagłębia się nawet 0,5 mld ludzi – wynika z raportu firmy Kognita. Badania pokazują, iż liczba aktywnie używanych urządzeń VR/AR rośnie w tempie 20 proc. rocznie
Foto: Angel Garcia - Bloomberg
Po kryptokrachu, przy pękającej bańce NFT i wciąż nie spełniającym oczekiwań rozwoju technologii VR/AR koncepcja metawersum okazuje się wielkim znakiem zapytania. Goldman Sachs szacuje, że do 2030 r. rynek ten osiągnie wartość co najmniej 2 bln dol., ale w sytuacji, gdy dziś sektor VR/AR szacowany jest globalnie na ponad 60 mld dol., a rynek cyfrowych dóbr na 50 mld dol. (a sama branża NFT, w najbardziej optymistycznych raportach, na ok. 17 mld dol.), prognozy te wydają się nad wyraz optymistyczne. Nic dziwnego, że Matthew Ball, analityk firmy Canalys, wygłosił w trakcie Channels Forum Canalys w Hiszpanii odważne i kontrowersyjne stwierdzenie: większość projektów metaverse zostanie zamknięta do 2025 r. Czy jednak faktycznie taki scenariusz jest realny? Na dziś chyba trudno to ocenić. Fakt jest taki, że coraz więcej firm pcha się do metaverse (Armani, Louis Vuitton czy Nike), a sami internauci chętnie poszukują alternatywnej, cyfrowej rzeczywistości – wystarczy wspomnieć, że prekursorzy metawersum, jak Fortnite, Roblox czy Minecraft, mają (każdy z nich) ok. 100 mln aktywnych użytkowników. Dokąd zatem zmierza technologia, której Mark Zuckerberg zawierzył los Facebooka?
Microsoft ujawnił, że udało mu się stworzyć nowy kwantowy układ obliczeniowy – Majorana 1. Dzięki niemu komputery kwantowe mają wejść do użytku nie w ciągu dekad, lecz lat.
Chińskie systemy generatywnej sztucznej inteligencji Qwen i DeepSeek, o których w ostatnich tygodniach stało się wyjątkowo głośno, nie są wcale tak dobre, jak mogłoby się wydawać. Przodują w rankingu zawodności.
Premiera najnowszego modelu generatywnej sztucznej inteligencji Grok 3 przyciągnęła ponad 2 mln osób, które na żywo śledziły ją na platformie X. Chatbot ma bić konkurencję pod względem rozumowania i rozwiązywania problemów.
Roboty już wspierają emocjonalnie, pomagając w edukacji i dotrzymując towarzystwa osobom starszym i zagubionym. Co już potrafią?
Powstał nowatorski materiał łączący właściwości ciał stałych i cieczy. Naukowcy z Kalifornijskiego Instytutu Technicznego Caltech są przekonani, że zrewolucjonizuje on przyszłość robotyki i sztucznej inteligencji.
Rosja chwali się, że pomimo sankcji jej branża informatyczna poradziła sobie z trudnościami, zastąpiła zachodnie technologie własnymi i dalej się rozwija. Prawda jest inna.
Jak wynika z najnowszych danych Eurostatu w 2024 roku w Polsce ze sztucznej inteligencji sięgało zaledwie 6 proc. polskich przedsiębiorstw. W grupie małych i średnich przedsiębiorstw odsetek ten był jeszcze niższy.
Koncern z Cupertino szuka sposobu na zwiększenie przychodów. Kluczem może okazać się wprowadzany właśnie na rynek iPhone 16e, adresowany do użytkowników z mniej zasobnym portfelem.
W dobie powszechnej cyfryzacji, przedsiębiorcy coraz częściej stają przed wyzwaniem ochrony swoich praw w internecie. Treści publikowane przez podmioty trzecie w mediach społecznościowych mogą godzić w dobra przedsiębiorstwa.
AI Act wymaga rozwijania kompetencji osób tworzących i korzystających z systemów sztucznej inteligencji. Kluczowe jest tu ewolucyjne podejście.
20 lutego wchodzi w życie ostatnia część nowelizacji prawa autorskiego, o którą twórcy walczyli od lat. Przewiduje ona prawo do dodatkowego wynagrodzenia dla artystów wykonujących cudze utwory, rozpowszechniane w streamingu lub VOD.
Nawet bez polskiej ustawy o sztucznej inteligencji, firma może wprowadzić regulacje określające, jak z niej korzystać. Brak takich zasad może przysporzyć pracodawcy problemów.
Microsoft ujawnił, że udało mu się stworzyć nowy kwantowy układ obliczeniowy – Majorana 1. Dzięki niemu komputery kwantowe mają wejść do użytku nie w ciągu dekad, lecz lat.
Masz aktywną subskrypcję?
Zaloguj się lub wypróbuj za darmo
wydanie testowe.
nie masz konta w serwisie? Dołącz do nas