Podstawą nowego odkrycia jest zminimalizowanie strat energii, gdy elektryczność przemieszcza się wzdłuż przewodu. Dotąd było to możliwe tylko w ekstremalnie niskich temperaturach na granicy zera bezwzględnego i pod ogromnym ciśnieniem. Jednak jak donosi „The Wall Street Journal” naukowcy z Uniwersytetu w Rochester stworzyli nadprzewodnik, który może działać w temperaturze pokojowej i pod znacznie niższym ciśnieniem niż wcześniej odkryte materiały nadprzewodzące.
Czytaj więcej
To może być prawdziwa rewolucja w przemyśle bateryjnym – wygląda na to, że naukowcy znaleźli sposób na rozwiązanie problemów z rosnącymi kosztami akumulatorów litowo-jonowych.
Może to oznaczać trwalsze akumulatory, wydajniejsze sieci energetyczne i ulepszone szybkie pociągi. Przełomowe odkrycie jest pomysłem Ranga Diasa, adiunkta inżynierii mechanicznej i fizyki na Uniwersytecie w Rochester. W 2020 r. jego grupa poinformowała, że stworzyła nadprzewodnik składający się z kombinacji wodoru, siarki i węgla, który działał w temperaturze zbliżonej do pokojowej. Haczyk polegał na tym, że zadziałał dopiero po wypaleniu laserem i zgnieceniu między dwoma diamentami do ciśnienia większego niż to, które występuje w środku Ziemi. Naukowcy się jednak nie poddawali i w ramach nowego badania, które zostało właśnie opublikowane w czasopiśmie „Nature”, poprawili skład nadprzewodnika, dodając azot i metal ziem rzadkich znany jako lutet do wodoru zamiast siarki i węgla. Taką mieszankę ponownie podgrzali i wycisnęli między diamentami pod ogromnym ciśnieniem. Powstały materiał nazwali „czerwoną materią” ponieważ jego odcień zmieniał się z niebieskiego na różowy i ostatecznie czerwony, gdy został skompresowany.
Czytaj więcej
Rynek nowych technologii i motoryzacji czeka na przełom w branży bateryjnej. Innowacyjne rozwiązania w zakresie magazynowania energii wieszczą rewolucję.
- W ciągu najbliższych pięciu lat będziemy mieć urządzenia z elementami nadprzewodzącymi – mówi Ashkan Salamat, współautor badania i fizyk z University of Nevada w Las Vegas. Oznacza to, że nasze telefony i laptopy będą potrzebować mniej energii elektrycznej do działania i nie będą tracić energii w postaci ciepła, co zapewni im dłuższą żywotność baterii. Te same komponenty można by zastosować w akumulatorach samochodów elektrycznych. Nadprzewodniki, które działają w codziennych temperaturach i ciśnieniach, mogą również pomóc w rozwiązaniu problemów, takich jak zmiany klimatu. - Sieć nadprzewodząca może na przykład magazynować energię słoneczną lub wiatrową przez nieokreślony czas i przesyłać ją na duże odległości bez strat – dodał.