Kiedy odda pan dług? To on zastąpi windykatorów, jest niezmordowany

Dynamiczny rozwój konwersacyjnych modeli sztucznej inteligencji jak ChatGPT sprawił, że branża windykacyjna będzie jedną z pierwszych, gdzie ludzie będą tracić pracę na rzecz algorytmów. „Cyfrowi agenci” są tani, odporni na stres i się nie męczą.

Aktualizacja: 19.05.2023 20:35 Publikacja: 19.05.2023 16:58

Algorytm rozmawia bez zbędnych emocji, zmęczenia, szybciej i mniej kosztuje niż dotychczasowi windyk

Algorytm rozmawia bez zbędnych emocji, zmęczenia, szybciej i mniej kosztuje niż dotychczasowi windykatorzy

Foto: Adobe Stock

O tym, że nie jest to wcale odległa, futurystyczna wizja świadczy projekt rozwijany przez startup Skit.ai. Firma, mająca oddziały w Nowym Jorku i Bangalore, stworzyła zaawansowane narzędzia AI, które mają zautomatyzować cały proces odzyskiwania przeterminowanych należności. Roboty dzwoniące do dłużników, wedle przedstawicieli Skit.ai, wprowadzą branżę w „nową erę windykacji”. Tzw. cyfrowy agent głosowy jest bowiem znacznie wydajniejszy niż ludzki personel. Chatbot, opracowany przez start-up, potrafi rozmawiać z człowiekiem w taki sam sposób jak pracownicy. Zachowuje responsywność, dynamikę, a do tego potrafi miliony połączeń w ciągu ledwie kilku dni – podaje Skit.ai. I wskazuje, że algorytm robi to bez zbędnych emocji, zmęczenia, szybciej i znacznie taniej niż dotychczasowi windykatorzy.

Czytaj więcej

To już prawdziwy popłoch. Teraz sztuczną inteligencją straszą lekarze

Eksperci zwracają uwagę, że egzekucja długów przez roboty to dystopijny projekt, który może prowadzić do powiększania problemu nierówności społecznych. W USA więcej problemów finansowych mają społeczności czarnych, a nie białych, tymczasem dotychczas wielokrotnie zdarzało się, że algorytmy okazywały się uprzedzone rasowo i dyskryminujące niektóre grupy, m.in. z uwagi na płeć. Timnit Gebru z Distributed AI Research Institute (DAIR) zaznacza, że to wszystko sprawia, że windykacja za pośrednictwem botów brzmi niepokojąco. – Systemy oparte na LLM (duże modele językowe – red.) mają wiele uprzedzeń, kodujących hegemoniczne i stereotypowe poglądy – przyznaje założyciel DAIR w rozmowie z serwisem Vice.

Czytaj więcej

„Maszyny do plagiatu”. Pierwszy wielki strajk przeciwko sztucznej inteligencji

Firmy rozwijające AI w branży windykacji mają jednak własną ocenę rzeczywistości i przekonują, że sztuczna inteligencja to wręcz lepsze rozwiązanie w kontakcie z dłużnikami. Spółka SmartAction, która rozwija bota podobnego do Skit.ai, uważa, że ich narzędzie windykacji „pomaga złagodzić negatywne uczucia, których klienci mogą doświadczać w stosunku do człowieka” po drugiej stronie telefonu. Twierdzi, że proces negocjowania spłat jest krępujący i z pewnością dla dłużnika wygodniej będzie poruszać te kwestie w kontaktach z chatbotem.

Podobnych windykacyjnych systemów AI szybko przybywa. Wystarczy wspomnieć o takich rozwiązaniach jak Latitude, Katabat, czy TrueAccord.

Technologie
Samoloty pasażerskie polecą ponad 6 tys. km/h. To wcale nie jest odległa przyszłość
Technologie
Odkryto „cudowne białko”. Może przedłużyć życie i pomóc w walce z rakiem
Technologie
„Przełomowe urządzenie”. Neuralink Elona Muska chce przywracać niewidomym wzrok
Technologie
Powstał materiał twardszy niż beton. Zaskakujący sposób na rewolucję w budownictwie
Materiał Promocyjny
Zarządzenie samochodami w firmie to złożony proces
Technologie
Udowodnij, że jesteś człowiekiem. Kontrowersyjny projekt twórcy ChatGPT w Polsce