O tym, że nie jest to wcale odległa, futurystyczna wizja świadczy projekt rozwijany przez startup Skit.ai. Firma, mająca oddziały w Nowym Jorku i Bangalore, stworzyła zaawansowane narzędzia AI, które mają zautomatyzować cały proces odzyskiwania przeterminowanych należności. Roboty dzwoniące do dłużników, wedle przedstawicieli Skit.ai, wprowadzą branżę w „nową erę windykacji”. Tzw. cyfrowy agent głosowy jest bowiem znacznie wydajniejszy niż ludzki personel. Chatbot, opracowany przez start-up, potrafi rozmawiać z człowiekiem w taki sam sposób jak pracownicy. Zachowuje responsywność, dynamikę, a do tego potrafi miliony połączeń w ciągu ledwie kilku dni – podaje Skit.ai. I wskazuje, że algorytm robi to bez zbędnych emocji, zmęczenia, szybciej i znacznie taniej niż dotychczasowi windykatorzy.
Czytaj więcej
Sztuczna inteligencja, w tym najbardziej popularny ChatGPT może zaszkodzić zdrowiu milionów ludzi i stanowić egzystencjalne zagrożenie dla ludzkości – uważają lekarze i eksperci ds. zdrowia. Wzywają do zatrzymania jej rozwoju do czasu regulacji.
Eksperci zwracają uwagę, że egzekucja długów przez roboty to dystopijny projekt, który może prowadzić do powiększania problemu nierówności społecznych. W USA więcej problemów finansowych mają społeczności czarnych, a nie białych, tymczasem dotychczas wielokrotnie zdarzało się, że algorytmy okazywały się uprzedzone rasowo i dyskryminujące niektóre grupy, m.in. z uwagi na płeć. Timnit Gebru z Distributed AI Research Institute (DAIR) zaznacza, że to wszystko sprawia, że windykacja za pośrednictwem botów brzmi niepokojąco. – Systemy oparte na LLM (duże modele językowe – red.) mają wiele uprzedzeń, kodujących hegemoniczne i stereotypowe poglądy – przyznaje założyciel DAIR w rozmowie z serwisem Vice.
Czytaj więcej
Hollywoodzcy scenarzyści, którzy od dziesięcioleci piszą scenariusze science-fiction, w których maszyny przejmują kontrolę nad światem, teraz sami walczą o to, by roboty nie zabierały im pracy.
Firmy rozwijające AI w branży windykacji mają jednak własną ocenę rzeczywistości i przekonują, że sztuczna inteligencja to wręcz lepsze rozwiązanie w kontakcie z dłużnikami. Spółka SmartAction, która rozwija bota podobnego do Skit.ai, uważa, że ich narzędzie windykacji „pomaga złagodzić negatywne uczucia, których klienci mogą doświadczać w stosunku do człowieka” po drugiej stronie telefonu. Twierdzi, że proces negocjowania spłat jest krępujący i z pewnością dla dłużnika wygodniej będzie poruszać te kwestie w kontaktach z chatbotem.