Projekt zakłada stworzenie dronów pionowego startu i lądowania (VTOL), które będą w stanie wykonywać misje z każdego punktu, bez jakiejkolwiek infrastruktury lotniskowej. Idea jest taka, by bezzałogowce mogły startować zarówno z lądu, jak też z pokładów okrętów wojennych, a nawet z samolotów, czy innych, większych dronów, a po wykonaniu zadania wracały do miejsca z którego wyleciały.

Kto dostarczy drony amerykańskiej armii

DARPA wybrała już oferty sześciu spółek w programie Ancillary. To Sikorsky Aircraft Corp. (część koncernu Lockheed Martin), Northrop Grumman, a także AeroVironment, Griffon Aerospace, Karem Aircraft i Method Aeronautics. Firmy mają opracować i przetestować lekkie bezzałogowce o dużej ładowności i długim zasięgu lotu. Zdanie nie jest proste, bo, jak wskazał Steve Komadina, szef programu Ancillary, celem jest aż trzykrotne zwiększenie możliwości takich małych dronów w porównaniu z obecnymi konstrukcjami. W ramach projektu firmy opracują tzw. demonstrator bezzałogowca (X-Plane). W przyszłości wybrana przez DARPA konstrukcja trafić miałaby m.in. na wyposażenie amerykańskiej marynarki wojennej. Plan jest taki, by roje tego typu statków powietrznych mogły startować ze okrętów i działać na dużych odległościach, realizując misje poszukiwawcze i zwiadowcze, ale też zadania logistyczne.

Czytaj więcej

Wystarczy impuls za 13 centów, by zniszczyć rój dronów. Nowa super broń

Wybrane spółki mają teraz 10 miesięcy na wykonanie projektów dronów. Do kolejnej fazy programu ma przejść tylko jeden z podmiotów. O przygotowywanych bezzałogowcach na razie nie wiele wiadomo. Więcej szczegółów na temat swoich dronów podały tylko firmy Sikorsky i Northrop Grumman. Ta druga pracuje nad projektem wspólnie z Leigh Aerosystems i Near Earth Autonomy – w jego ramach powstanie statek z czterema wirnikami i lukiem do transportu ładunków o wadze do 27 kg. Pojazd ma mieć możliwość lotu przez ponad 20 godzin i pokonania dystans do 100 mil morskich.

Z kolei dron od spółki Sikorsky to konstrukcja w układzie tzw. latającego skrzydła (wyposażona w dwa silniki i autonomiczny system sterowania). Bezzałogowiec zasilany akumulatorowo ma ważyć 136 kg i transportować ładunki o wadze maks. 27 kg.