Armia USA zyska „polskiego” drona. Stworzyła go firma pioniera helikopterów

Autonomiczny pojazd ARES-DV Piasecki Aircraft Corporation, o niezwykłej modułowej konstrukcji, przeprowadził pierwszy udany lot. Ma zrewolucjonizować dostawy powietrzne dla amerykańskiej armii.

Aktualizacja: 14.09.2024 22:43 Publikacja: 14.09.2024 15:30

Dron ARES może być również napędzany wodorem

Dron ARES może być również napędzany wodorem

Foto: Piasecki Aircraft Corporation

Aerial Reconfigurable Embedded System (ARES) to pojazd pionowego startu i lądowania z tzw. odchylanym kanałem napędowym. Oznacza to, że oba napędzające go wirniki mogą się odchylać. Ma też niewielkie skrzydła. Dzięki temu może latać szybciej, efektywniej i z lepszą manewrowością. Ładowność wynosi 1,4 tony, co stanowi 40 proc. jego masy startowej. Dysponuje wyjątkową stabilnością podczas lądowania w ograniczonej przestrzeni.

Co potrafi ARES?

Elastyczna i modułowa konstrukcja, nad którą firma pracuje 10 lat, pozwala na przystosowanie drona do szerokiego zakresu misji, w tym walki elektronicznej, transportu personelu i towarów, obserwacji i rozpoznania. Można go nawet wykorzystać jako platformę do ataków kinetycznych. W grę wchodzi też wersja załogowa.

Czytaj więcej

To może być koszmar Rosjan. Na front trafiły drony odporne na zagłuszanie

W ramach misji inauguracyjnej ARES-DV wystartował 6 września z lądowiska dla helikopterów West Helipad Piaseckiego w Essington w Pensylwanii. Lot ten zainaugurował eksperymentalny program testów, wspierany przez Siły Powietrzne i Armię Stanów Zjednoczonych, o wartości 37 milionów dolarów. - ARES tworzy nową podstawę dla technologii VTOL stosowanej w logistyce wymagającej dużego ładunku i krytycznej czasowo, kluczowej dla operacji rozproszonych – powiedział Barth Shenk, kierownik programu w Laboratorium Badawczym Sił Powietrznych.

Według firmy kompaktowe rozmiary sprawiają, że „idealnie nadaje się do zastosowań na pokładzie statku i do operacji zdalnych w trudnym terenie. Dzięki zastosowaniu wymiennych modułów ARES pomaga zmniejszyć koszty i złożoność obsługi wielu potrzeb w zakresie bezzałogowych statków powietrznych za pomocą jednej platformy”. Firma zapowiada, że przyszłe modele będą mogły oferować różne układy napędowe w zależności od potrzeb klienta.

Polski pionier śmigłowców

Firma Piasecki Aircraft Corporation została założona w 1955 roku przez Franka N. Piaseckiego. Ten znany konstruktor śmigłowców i wizjoner urodził się w 1919 roku w Filadelfii jako syn polskich emigrantów (ojciec pochodził z Podlasia). Zasłynął ze śmigłowców dwuwirnikowych w układzie tandem. Do najbardziej znanych jego konstrukcji należały PV-2 czy HRP Rescuer, tzw. latający banan, protoplasta słynnego CH-47 Chinook, wykorzystywanego m.in. w czasie wojny wietnamskiej (ten ostatni wytwarzała firma Piasecki Helicopter Corporation wcześniej sprzedana Boeingowi).

Czytaj więcej

„Dziurawy samolot". Chiny mają zadziwiający pomysł na nowe maszyny pasażerskie

Frank Piasecki opracował m.in. prototypy pierwszego bezpilotowego czterowirnikowego śmigłowca Sea-Bat, pionowzlotu Ring-Wing i latających łazików. W 1956 roku skonstruował ogromny śmigłowiec XH-16 Transporter (niemal 24 m długości, ponad 7 m wysokości, średnica wirnika głównego 25 m, z załogą i czterdziestoma żołnierzami piechoty ważył 14 ton), ale nie wszedł on do produkcji seryjnej. Z kolei w 1962 powstał Pathfinder – pierwszy wiropłat, łączący zalety śmigłowca i samolotu. Po śmierci Franka Piaseckiego w 2008 roku firmę Piasecki Aircraft Corporation prowadzą jego dzieci, a prezesem jest John Weyerhaeuser Piasecki.

Aerial Reconfigurable Embedded System (ARES) to pojazd pionowego startu i lądowania z tzw. odchylanym kanałem napędowym. Oznacza to, że oba napędzające go wirniki mogą się odchylać. Ma też niewielkie skrzydła. Dzięki temu może latać szybciej, efektywniej i z lepszą manewrowością. Ładowność wynosi 1,4 tony, co stanowi 40 proc. jego masy startowej. Dysponuje wyjątkową stabilnością podczas lądowania w ograniczonej przestrzeni.

Co potrafi ARES?

Pozostało 87% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Materiał Partnera
Design thinking usprawnia wdrożenie sztucznej inteligencji
Materiał Promocyjny
BaseLinker uratuje e-sklep przed przestojem
Technologie
Amerykański samolot może latać bez końca. Tak wygląda przyszłość lotnictwa?
Technologie
Armia testuje broń przyszłości. Robopsy umieją coraz więcej, teraz zestrzelą drony
Technologie
Kryzys w IDEAS NCBR zażegnany, będzie nowy projekt. Rząd przyznaje się do błędu?
Technologie
Test na starość? Powstała prosta metoda badania tempa starzenia i ryzyka śmierci