Jak wynika z najnowszych danych firmy badawczej [b]GfK Polonia[/b] w okresie styczeń – sierpień 2010 r. sprzedaż telefonów komórkowych w sieciach handlowych spadła 9,7 proc. Choć w innych kategoriach sprzętu elektronicznego dramatyczne spadki z początku roku zaczynają wyhamowywać, to w przypadku telefonów sytuacja jest coraz gorsza – po pierwszym kwartale rynek tracił 8,3 proc.

Dodatnią dynamikę wykazuje jedynie segment smartfonów – ich sprzedaż od początku roku rośnie o 4,6 proc. choć po pierwszym kwartale było to nawet 5,7 proc. – Rynek telefonów komórkowych na rynku otwartym stale spada pod względem wartości, przy zachowaniu stabilnego poziomu w ujęciu ilościowym. Wyjątek w tej grupie stanowi grupa smartfonów, których sprzedaż rośnie nawet do kilkunastu procent w niektórych miesiącach, choć wzrost ten jest i tak nadal niższy od oczekiwanego – mówi [b]Marcin Rosati[/b], członek zarządu [b]Media Saturn Holding[/b], koncernu prowadzącego w Polsce sieci Media Markt i Saturn.

Na wyniki rynku wpływ ma też słaba podaż iPhone 4, który podbija rynki pozaoperatorskie w wielu innych krajach i wręcz znika ze sklepów. W Polsce (tak samo jak inne modele iPhone’a) jest dostępny jedynie w ofercie operatorów telekomunikacyjnych, a i tak w ograniczonym zakresie, znacznie mniejszym od zapotrzebowania.

W najlepszych latach sprzedaż telefonów komórkowych na wolnym rynku sięgała 20 proc. Całkowitej sprzedaży. W Polsce dominuje kanał operatorski.