Specjalizujący się w rozwiązaniach sieciowych [b]Juniper Networks[/b] ujrzał potencjał w rynku zabezpieczeń mobilnych i jako jedna z pierwszych firm na rynku zaproponował kompleksowy zestaw oprogramowania zabezpieczającego smartfony.

[b]Piotr Czechowicz[/b], szef polskiego oddziału Junipera wierzy w zapotrzebowanie na teki produkt, mimo że [link=http://http://www.rp.pl/artykul/309595.html]część ekspertów[/link] , np. [b]Rik Ferguson[/b], senior security advisor w [b]Trend Micro[/b], branży zabezpieczeń twierdzi, że rynek mobilnych systemów operacyjnych jest [link=http://www.rp.pl/artykul/484994,501109_Mobilna-bankowosc-napedza-produkcje-wirusow-na-komorki.html]zbyt zróżnicowany[/link], by można było mówić o masowych zagrożeniach dla bezpieczeństwa danych przechowywanych i przesyłanych za pośrednictwem smatrtfonów.

Juniper kieruje swoją ofertę przede wszystkim dla użytkowników biznesowych i korporacyjnych. Dlatego pakiet [b]Junos Pulse Mobile Security Suite[/b] ma najpełniejsze funkcjonalności (m.in. antywirus, firewall, ochrona antyspamowa) w wersjach dla systemów [b]Symbian[/b] (Nokia) i [b]Windows Mobile[/b] w wersji 6.5 i wcześniejszych. Najnowszy Windows Mobile/Windows Phone 7, nie wspierający m.in. multitaskingu, doczeka się pełnych funkcjonalności pakietu Junipera dopiero w przyszłym roku.

Wspierając premierę swojego produktu Juniper zaprezentował wyniki badania, jakie zlecił firmom [b]KRC Research[/b] i [b]Synovate[/b]. Jego wyniki trudno uznać za reprezentatywne dla polskiego rynku (ankiety prowadzono w USA i Europie), ale niektóre liczby mogą być interesujące dla menedżerów odpowiadających za politykę bezpieczeństwa i urządzenia mobilne w firmach. Jak się bowiem okazuje, aż 44 proc. użytkowników smartfonów używa ich zarówno do celów prywatnych, jak i służbowych. Aż 81 proc. pracowników posiadających smartfona łączy się za jego pośrednictwem z zasobami pracodawcy bez jego zgody (aż 58 proc. robi tak codziennie). 90 proc. dostarczanych na rynek urządzeń nie jest w jakikolwiek sposób zabezpieczona.

Jak zapowiedział Piotr Czechowicz, Juniper rozmawia z polskimi [b]operatorami[/b] na temat wprowadzenia pakietu zabezpieczeń do oferty. Produkt mógłby być sprzedawany w dwóch modelach biznesowych – w certyfikowanym, bezpiecznym smart fonie (jako przeinstalowany software) lub oddzielnie, przez sieć operatorską. Czechowicz na razie nie ujawnił szczegółów rozmów z operatorami. Efekty tych negocjacji mają być jednak znane do końca roku.