Polscy internauci wybierają smartfony

Bardzo szybko rośnie odsetek posiadaczy smarfonów wśród polskich użytkowników internetu – podaje raport IAB Polska Mobile.

Publikacja: 15.07.2013 18:00

Polscy internauci wybierają smartfony

Foto: ROL

Aż 54 proc. aktywnych internautów w Polsce jest posiadaczami smartfonów. Dane dotyczą ostatniego kwartału 2012 roku i są o 50 proc. wyższe niż te z początku ubiegłego roku  – podaje najnowszy raport IAB Polska Mobile.

Badanie zostało przeprowadzone w wyselekcjonowanej grupie osób – aktywnych internautów – stanowiącej 70 proc. wszystkich polskich użytkowników sieci szacowanych na 17,3 mln (według nadania NetTrack przeprowadzonego przez firmę MillwardBrown mamy w kraju 18 mln internautów). Wyniki są imponujące, ale warto pamiętać, że internauci są wśród wszystkich Polaków najbardziej zainteresowani korzystaniem z nowych technologii. Zaś odsetek posiadaczy smartfonów wśród wszystkich osób mających w Polsce telefony komórkowe wynosi zaledwie około 20 proc. (według niektórych badań – blisko 30 proc.).

– W drugiej połowie ubiegłego roku miał miejsce szybki wzrost liczby posiadaczy smartfonów w Polsce. Ten przełom był związany ze zdecydowaną obniżką stawek za internet mobilny u operatorów – twierdzi Paweł Kolenda, menedżer ds. badań w Związku Pracodawców Branży Internetowej IAB. – Wciąż liczymy na wzrosty, nawet dwucyfrowe, choć tak wysokich jak wspomniane 50 proc. już raczej nie powinniśmy oczekiwać – dodaje specjalista.

Mimo to prognozy są bardzo dobre, bo aż 80 proc. osób, które smartfona nie mają, planuje zakup tego urządzenia jako następnego telefonu. Raport podaje, że odsetek posiadaczy smartfonów wśród aktywnych internautów ma w związku z tym wzrosnąć do 69 proc. w czwartym kwartale 2013 roku. Wśród wszystkich polskich użytkowników siecisięgnie w tym czasie 57 proc.

Szybko rośnie również rynek tabletów, z których w drugim kwartale 2013 roku korzystało 20 proc. polskich internautów. Dla porównania: w pierwszym kwartale ubiegłego roku było to zaledwie 5 proc. Przykładem może być tutaj sprzedaż tabletów wraz z usługą internetu mobilnego  w sieci T-Mobile. Jak stwierdził podczas debaty towarzyszącej publikacji raportu IAB Marek Wcisło z T-Mobile, w ciągu roku udział tabletów wzrósł w ramach tej oferty z 4 proc. do 70 proc. Prześcignął takie rozwiązania, jak modem z kartą SIM czy internet mobilny sprzedawany wraz z laptopem lub netbookiem.

Mimo to tablety wciąż pozostają w tyle za smartfonami, jeśli chodzi o wykorzystanie ich do łączenia się z internetem. Jak pokazują badania IAB, tylko 17 proc. internautów korzysta za ich pośrednictwem z sieci. Przez smartfony robi to 51 proc.

Ci ostatni najczęściej używają tych urządzeń do przeglądania internetu (80 proc.), odbierania e-maili (65 proc.) bądź też uruchamiają na nich aplikacje mobilne (63 proc.).

Aż 54 proc. aktywnych internautów w Polsce jest posiadaczami smartfonów. Dane dotyczą ostatniego kwartału 2012 roku i są o 50 proc. wyższe niż te z początku ubiegłego roku  – podaje najnowszy raport IAB Polska Mobile.

Badanie zostało przeprowadzone w wyselekcjonowanej grupie osób – aktywnych internautów – stanowiącej 70 proc. wszystkich polskich użytkowników sieci szacowanych na 17,3 mln (według nadania NetTrack przeprowadzonego przez firmę MillwardBrown mamy w kraju 18 mln internautów). Wyniki są imponujące, ale warto pamiętać, że internauci są wśród wszystkich Polaków najbardziej zainteresowani korzystaniem z nowych technologii. Zaś odsetek posiadaczy smartfonów wśród wszystkich osób mających w Polsce telefony komórkowe wynosi zaledwie około 20 proc. (według niektórych badań – blisko 30 proc.).

2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Telekomunikacja
Eldorado 5G dobiega końca, a firmy tną etaty. Co z Polską?
Telekomunikacja
Do kogo przenoszą się klienci sieci komórkowych. Jest największy przegrany
Telekomunikacja
To już wojna w telefonii na kartę. Sieci komórkowe mają nowy haczyk na klientów
Telekomunikacja
Polski internet mobilny właśnie mocno przyspieszył. Efekt nowego pasma 5G
Telekomunikacja
Nowy lider wyścigu internetowych grup w Polsce. Przełomowy moment dla Polsatu
Materiał Promocyjny
Wsparcie dla beneficjentów dotacji unijnych, w tym środków z KPO