Google i Motorola pozywają Apple

Publikacja: 20.08.2012 22:06

Google jawnie występuje w obronie azjatyckich producentów smartfonów i tabletów.  Zmagają się oni z pozwami Apple‚a, który tym sposobem atakuje stworzony przez Google’a system Android. Po ponad roku tych zmagań Google wraz z Motorolą wystosował pierwszy własny pozew wobec producenta z logo jabłka.

Jak podaje firma analityczna IDC, Android opanował już niemal 60 proc.  rynku smartfonów, a udział Apple‚a to około 17 proc.

Pozew wpłynął w ostatni piątek do amerykańskiej Międzynarodowej Komisji Handlu, jednak na jego upublicznienie musieliśmy czekać do poniedziałku. Google wespół z Motorolą zarzuciły w nim Apple‚owi naruszenie siedmiu patentów, wliczając w to te związane z powiadomieniami o trzymaniu e-maila, odtwarzaniem filmów wideo na smartfonie, systemem rozpoznawania głosu Siri oraz serwowanymi przez telefon przypomnieniami uruchamiającymi się w określonej lokalizacji. W istocie są to tylko niektóre z 17 tys. patentów należących do Motoroli, którą Google kupił rok temu za 12,5 mld dol. Jej portfolio patentowe było najważniejszą z przyczyn tego zakupu. Teraz Google postanowił wreszcie zrobić użytek z tego oręża: żąda zakazu sprzedaży produktów Apple‚a w USA. Kraj macierzysty przynosi firmie z logo jabłka 40 proc. rocznych przychodów, co w tym roku może stanowić około 120 mld dol. Większość tej sumy generuje sprzedaż iPhone’a i iPada.

„Chcielibyśmy załagodzić sprawy patentowe, jednak niechęć Apple‚a do jakiejkolwiek rozmowy na ten temat nie pozostawia nam wyboru, jak tylko obronę naszej firmy i innowacji autorstwa naszych inżynierów” – napisali przedstawiciele Motoroli w oficjalnym oświadczeniu.

W poprzednim starciu Apple‚a z Motorolą Międzynarodowa Komisja Handlu uznała, że firma z logo jabłka naruszyła jeden z pięciu wymienionych w pozwie patentów rywala. Decyzja o tym, jak będzie w tym wypadku, zapadnie w przyszłym tygodniu.

Google‚owi zależy na tym, by system Android znajdował się na jak największej liczbie urządzeń różnych producentów, ale jednocześnie robi wszystko, żeby produkty Motoroli Mobility podniosły poprzeczkę i dotarły do jak największej liczby klientów – twierdzi Arkadiusz Stanoszek z firmy CORE będącej dystrybutorem systemów zabezpieczających AVG w Polsce.

W bitwie Google‚a z Apple ścierają się dwie koncepcje dystrybucji oprogramowania. Z jednej strony mamy otwarty system operacyjny Android, rozwijany przez wielu producentów i umożliwiający instalację dowolnej, stworzonej przez zewnętrznych autorów aplikacji.  Z drugiej strony firma z logo jabłka oferuje zamknięty system iOS, w pełni zintegrowany ze smartfonem lub tabletem, na którym działa. System ten dopuszcza do siebie tylko te aplikacje zewnętrzne, które przeszły przez gęste sito selekcji Apple.

Od kwietnia ubiegłego roku w ponad 10 krajach świata i przed 20 trybunałami toczy się sądowa bitwa wydana Google‚owi przez Apple. Jednak to nie Google jest celem ataku, tylko producenci, którzy wykorzystują w swoich urządzeniach system Android, w tym ci najwięksi Samsung i HTC.

Koreański producent – mający według Strategy Analytics w drugim kwartale tego roku 34,6 proc. rynku smartfonów – skupił na sobie główny ogień uderzenia firmy z logo jabłka. Samsung cios odwzajemnił, żądając od Apple‚a rezygnacji z korzystania z należących do Koreańczyków rozwiązań użytych w sieci telefonii komórkowej 3G.

Google jawnie występuje w obronie azjatyckich producentów smartfonów i tabletów.  Zmagają się oni z pozwami Apple‚a, który tym sposobem atakuje stworzony przez Google’a system Android. Po ponad roku tych zmagań Google wraz z Motorolą wystosował pierwszy własny pozew wobec producenta z logo jabłka.

Jak podaje firma analityczna IDC, Android opanował już niemal 60 proc.  rynku smartfonów, a udział Apple‚a to około 17 proc.

Pozostało 87% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Telekomunikacja
Eldorado 5G dobiega końca, a firmy tną etaty. Co z Polską?
Telekomunikacja
Do kogo przenoszą się klienci sieci komórkowych. Jest największy przegrany
Telekomunikacja
To już wojna w telefonii na kartę. Sieci komórkowe mają nowy haczyk na klientów
Telekomunikacja
Polski internet mobilny właśnie mocno przyspieszył. Efekt nowego pasma 5G
Materiał Promocyjny
Jak kupić oszczędnościowe obligacje skarbowe? Sposobów jest kilka
Telekomunikacja
Nowy lider wyścigu internetowych grup w Polsce. Przełomowy moment dla Polsatu