Zbliża się koniec SMS-ów od wróżki

Adobe Stock

Od 1 listopada Orange Polska nie będzie można zamówić płatnych przychodzących SMS i MMS specjalnych – podał operator na korporacyjnym blogu. Liczba użytkowników SMS i MMS specjalnych malała z roku na rok. Zdarzały się także przypadki nadużyć.

Chodzi o wiadomości, które uruchamiały subskrypcję cyklicznie wysyłanych wiadomości o podwyższonej opłacie (tzw. SMS Premium Rate), np. z poradą wróżki, horoskopem, prognozą pogody, wynikami totolotka, programem telewizyjnym czy wynikami rozgrywek sportowych.

Użytkownicy mogli zamówić także przysłowia, cytaty, pozytywne myśli, wiersze, właściwości drzew i kamieni szlachetnych, dowcipy, sennik, psychoporady, diety, ciekawostki, plotki i… memy.

„Liczba użytkowników SMS i MMS specjalnych malała z roku na rok. Zdarzały się także przypadki nadużyć, co spowodowało m.in. nowelizację przepisów prawa telekomunikacyjnego regulujących te kwestie” – podaje operator.

Chodzi o to, że ze względu na sposób działania dostawców treści użytkownicy często nieświadomie zamawiają subskrypcję. Ma to miejsce do tej pory. Ofiarami padają m.in. starsze osoby, nie potrafiące poradzić sobie z napływem niechcianych wiadomości.

Orange informuje, że klienci, którzy zamówili takie usługi wcześniej, będą mogli z nich korzystać do czasu aż sami z nich zrezygnują lub dostawca zaprzestanie ich świadczenia.

Decyzja operatora ma najprawdopodobniej również związek z nowelizacją Prawa telekomunikacyjnego, która wprowadziła nowe przepisy dotyczące segmentu SMS-ów Premium Rate.

Pojawił się obowiązek uzyskania zgody na świadczenie usług, blokady z góry (jeśli abonent wybierze próg zero złotych na wiadomości tego typu), czy tzw. próg domyślny 35 zł (jeśli nie wybierze żadnego progu), po przekroczeniu którego operator musi poinformować o tym fakcie abonenta i automatycznie blokuje połączenia.

Ustawa zobowiązała dostawcę tego rodzaju usług do zamieszczania informacji o nich na rachunku telefonicznym, uporządkowała rejestr usług premium prowadzony przez prezesa Urzędu Komunikacji Elektronicznej poprzez wprowadzenie dodatkowych obowiązków dostawców usług.

Operator zaś ma obowiązek blokowania usług niewpisanych do rejestru, co wymusza na podmiotach zamierzających oferować tego rodzaju usługi, wpisywanie się i dbanie o aktualność danych w rejestrze.

Prezes UKE będzie może w drodze decyzji nakazać: operatorowi zablokowanie dostępu do numeru lub pobierania opłat za usługi Premium; nakazać podmiotowi realizującemu dodatkowe świadczenie – zaprzestanie świadczenia usługi; a usługodawcy (np. portalowi społecznościowemu) – usunięcie informacji promocyjnych lub reklamowych usług Premium. UKE będzie mógł też nałożyć kary za nieblokowanie usług premium niewpisanych do jego rejestru.

Według szacunków ekspertów rynek usług Premium Rate wart był wcześniej około 1 mld zł rocznie. Suma ta obejmuje jednak najprawdopodobniej nie tylko subskrypcje cyklicznie napływających wiadomości, ale też płatności za usługi innego typu.

Wcześniej płatne subskrypcje wyłączył Play, zaś T-Mobile rozważa taki ruch.

wsp. ziu

Mogą Ci się również spodobać

Nowy biznes twórców Skype`a. Roboty dostarczą zakupy lub posiłek

Twórcy Skype’a wzięli się za nowy spektakularny biznes. Ten pomysł chce też wprowadzać w ...

Internet gnębi centra handlowe

Liczba wizyt w sklepach i ich obroty spadają nie tylko przez niedzielny zakaz. Miliony ...

Europejczycy za ograniczeniem potęgi firm internetowych z USA

Większość Europejczyków uważa, że Bruksela robi za mało, aby ograniczyć potęgę amerykańskich firm na ...

Biznesowa „jeżynka” chce wrócić do łask. Sprawdzamy, co oferuje

Chiński producent telewizorów oraz telefonów komórkowych z logo Alcatel, próbuje teraz tchnąć życie w ...

Polskie szkoły wchodzą do cyfrowego świata

Gąbka i kreda odchodzą wreszcie do lamusa. Uczniowie wychowani już w erze cyfrowej teraz ...

Prezes 11 bit studios: Chcemy wydawać po cztery gry rocznie

Firma prowadzi prace nad „Projektem 8”, produkcją większą niż tegoroczny „Frostpunk”. Najpewniej zostanie wydana ...