Zbliża się koniec SMS-ów od wróżki

Od 1 listopada Orange Polska nie będzie można zamówić płatnych przychodzących SMS i MMS specjalnych – podał operator na korporacyjnym blogu. Liczba użytkowników SMS i MMS specjalnych malała z roku na rok. Zdarzały się także przypadki nadużyć.

Publikacja: 18.10.2018 16:12

Zbliża się koniec SMS-ów od wróżki

Foto: Adobe Stock

Chodzi o wiadomości, które uruchamiały subskrypcję cyklicznie wysyłanych wiadomości o podwyższonej opłacie (tzw. SMS Premium Rate), np. z poradą wróżki, horoskopem, prognozą pogody, wynikami totolotka, programem telewizyjnym czy wynikami rozgrywek sportowych.

Użytkownicy mogli zamówić także przysłowia, cytaty, pozytywne myśli, wiersze, właściwości drzew i kamieni szlachetnych, dowcipy, sennik, psychoporady, diety, ciekawostki, plotki i… memy.

„Liczba użytkowników SMS i MMS specjalnych malała z roku na rok. Zdarzały się także przypadki nadużyć, co spowodowało m.in. nowelizację przepisów prawa telekomunikacyjnego regulujących te kwestie” – podaje operator.

Chodzi o to, że ze względu na sposób działania dostawców treści użytkownicy często nieświadomie zamawiają subskrypcję. Ma to miejsce do tej pory. Ofiarami padają m.in. starsze osoby, nie potrafiące poradzić sobie z napływem niechcianych wiadomości.

Orange informuje, że klienci, którzy zamówili takie usługi wcześniej, będą mogli z nich korzystać do czasu aż sami z nich zrezygnują lub dostawca zaprzestanie ich świadczenia.

Decyzja operatora ma najprawdopodobniej również związek z nowelizacją Prawa telekomunikacyjnego, która wprowadziła nowe przepisy dotyczące segmentu SMS-ów Premium Rate.

Pojawił się obowiązek uzyskania zgody na świadczenie usług, blokady z góry (jeśli abonent wybierze próg zero złotych na wiadomości tego typu), czy tzw. próg domyślny 35 zł (jeśli nie wybierze żadnego progu), po przekroczeniu którego operator musi poinformować o tym fakcie abonenta i automatycznie blokuje połączenia.

Ustawa zobowiązała dostawcę tego rodzaju usług do zamieszczania informacji o nich na rachunku telefonicznym, uporządkowała rejestr usług premium prowadzony przez prezesa Urzędu Komunikacji Elektronicznej poprzez wprowadzenie dodatkowych obowiązków dostawców usług.

Operator zaś ma obowiązek blokowania usług niewpisanych do rejestru, co wymusza na podmiotach zamierzających oferować tego rodzaju usługi, wpisywanie się i dbanie o aktualność danych w rejestrze.

Prezes UKE będzie może w drodze decyzji nakazać: operatorowi zablokowanie dostępu do numeru lub pobierania opłat za usługi Premium; nakazać podmiotowi realizującemu dodatkowe świadczenie – zaprzestanie świadczenia usługi; a usługodawcy (np. portalowi społecznościowemu) – usunięcie informacji promocyjnych lub reklamowych usług Premium. UKE będzie mógł też nałożyć kary za nieblokowanie usług premium niewpisanych do jego rejestru.

Według szacunków ekspertów rynek usług Premium Rate wart był wcześniej około 1 mld zł rocznie. Suma ta obejmuje jednak najprawdopodobniej nie tylko subskrypcje cyklicznie napływających wiadomości, ale też płatności za usługi innego typu.

Wcześniej płatne subskrypcje wyłączył Play, zaś T-Mobile rozważa taki ruch.

wsp. ziu

Chodzi o wiadomości, które uruchamiały subskrypcję cyklicznie wysyłanych wiadomości o podwyższonej opłacie (tzw. SMS Premium Rate), np. z poradą wróżki, horoskopem, prognozą pogody, wynikami totolotka, programem telewizyjnym czy wynikami rozgrywek sportowych.

Użytkownicy mogli zamówić także przysłowia, cytaty, pozytywne myśli, wiersze, właściwości drzew i kamieni szlachetnych, dowcipy, sennik, psychoporady, diety, ciekawostki, plotki i… memy.

Pozostało 85% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Telekomunikacja
Eldorado 5G dobiega końca, a firmy tną etaty. Co z Polską?
Telekomunikacja
Do kogo przenoszą się klienci sieci komórkowych. Jest największy przegrany
Telekomunikacja
To już wojna w telefonii na kartę. Sieci komórkowe mają nowy haczyk na klientów
Telekomunikacja
Polski internet mobilny właśnie mocno przyspieszył. Efekt nowego pasma 5G
Telekomunikacja
Nowy lider wyścigu internetowych grup w Polsce. Przełomowy moment dla Polsatu