Dyskusje o polskim 5G i konwergencji

Publikacja: 04.10.2018 11:47

Wśród głównych trendów na telekomunikacyjnym rynku obok konsolidacji, nowych regulacji, Internetu rzeczy i cyfrowej transformacji, są konwergencja i technologia 5G.

– Do konsolidacji dochodzi głównie między operatorami sieci kablowych bądź telewizjami kablowymi (CATV), które starają się zwiększyć rynkową siłę, ale również między operatorami stacjonarnymi i komórkowymi. Szczególnym przykładem konwergencji jest integracja między CATV a firmami z sektora mediów, których siła w postaci treści jest coraz bardziej widoczna (szwedzka Telia stara się przejąć biznes telewizyjny Bonniera). W przypadku 5G mamy do czynienia z procesem decyzyjnym, który ukształtuje przyszłość branży – mówiła Anette Fischer, dyrektor biura komunikacji i technologii w DNB ASA podczas spotkania zorganizowanego przez tę instytucję w Warszawie pod koniec września.

Trendem, który DNB widzi na Starym Kontynencie jest również sprzedaż infrastruktury wież i anten telekomunikacyjnych przez niektórych operatorów. Stanowi ona okazję dla infrastrukturalnych funduszy private equity, dla których w większym stopniu liczą się stabilne przepływy gotówkowe i dywidenda niż wzrost wyniku EBITDA, jak to ma miejsce w przypadku firm przeprowadzających wykupy lewarowane.

Szymon Adamczyk, dyrektor biura komunikacji i technologii w DNB Bank Polska  przypomniał szacunki przytaczane przez Marcina Cichego, prezesa Urzędu Komunikacji Elektronicznej, mówiące, że budowa sieci 5G w Europie kosztować będzie 500 mld euro, przy przychodach operatorów szacowanych na 225 mld euro.

A może jedna sieć

–  Ta luka sprawia, że być może trzeba się zastanowić nad zmianą sposobu wydawania pieniędzy operatorów na sieć. Powstaje również pytanie, czy budowanie sieci 5G i jej posiadanie to strategiczna przewaga firmy, biorąc pod uwagę wysokie nakłady potrzebne do jej stworzenia. A może zapewnienie dostępu hurtowego do sieci 5G jest sposobem na rozwiązanie tego problemu – pytał Adamczyk.

– Technologia 5G w perspektywie 2020-2030 roku zmieni rzeczywistość – mówił Michał Szczęsny, dyrektor biura architektury i planowania sieci w firmie Exatel wyjaśniając dlaczego państwowy operator nie należący do grona właścicieli sieci mobilnych, angażuje się w tworzenie koncepcji sieci komórkowej nowej technologii. Szczęsny omówił różne warianty budowy sieci 5G, w tym jedną sieć zarządzanej przez operatora hurtowego. Tę  koncepcję Exatel proponuje od pewnego czasu.

Szczęsny podał kilka przykładów współpracy operatorów przy budowie sieci 5G w innych krajach: w Meksyku, USA, Korei Południowej i Chin. – Te przykłady pokazują, że sprawa nie jest oczywista i nie można upierać się, że sieć 5G powinna być budowana tak, jak były budowane sieci 2, 3 i 4G. Polska nie jest samotną wyspą telekomunikacyjną – mówił Michał Szczęsny.

Według niego finansowanie budowy sieci 5G miałoby się rozłożyć między partnera publicznego – np. wnoszącego do projektu częstotliwości – i partnerów prywatnych, a Exatel mógłby być hurtowym operatorem takiej sieci. – Widzimy w tym biznesie swoją rolę, nie tylko jako konsultanta – powiedział.

Kiedy projekt miałby byh realizowany? – Nie wcześniej niż na początku 2020 roku – mówił Szczęsny.  Jego zdaniem, branży zostało maksymalnie 9 miesięcy na dyskusję.

Pomysły na rozwój

Ważną kwestią, nie tylko dla powstania sieci 5G w Polsce,  jest rozwój źródeł przychodów operatorów, którzy w ostatnich latach musieli zmagać się ze spadkiem cen usług.

O wykorzystaniu dronów mówił Adam Wiśniewski, dyrektor strategii i operacji, kierujący zespołem Drone Powered Solutions w PwC. – Wartość rynku usług bezpośrednich związanych z dronami dla branży telekomunikacyjnych to według naszych szacunków globalnie 6 mld dol.. Natomiast poza tą branżą – 120 mld dol. – powiedział Adam Wiśniewski. Zdaniem PwC,  operatorzy mogą wykorzystywać drony do spisu zasobów i kontroli stanu infrastruktury (np. urządzeń instalowanych na masztach mobilnych), co pozwala na ograniczenie kosztów.

Według Wiśniewskiego, jednym z najbardziej dochodowych projektów ma być system kontroli powietrznej dla dronów.

Na razie operatorzy komórkowi w Polsce szukają wzrostu przychodów w sprzedaży usług zbliżonych do swojego podstawowego biznesu: szerokopasmowego Internetu w technologiach światłowodowych, płatnej telewizji oraz – w przypadku klientów biznesowych – sprzedaży powierzchni kolokacyjnej, oprogramowania i usług integratorskich.

Konwergencja: tak, czy nie

To jedna z twarzy konwergencji, na którą stawia Grupa Cyfrowy Polsat, właściciel  Polkomtela, operatora sieci komórkowej Plus i stacjonarnego telekomu Netia. Druga twarz konwergencji to łączenie technologii.
– Na obszarze domków jednorodzinnych w Warszawie mamy trzy stacje bazowe, które zagęszczamy, zmieniamy działającą na nich technologię na Massive MiMo i doprowadzamy potrzebny jej światłowód. Naturalną konsekwencją jest teraz doprowadzenie tego światłowodu do domu, tam, gdzie zużycie transmisji jest duże – mówił Tomasz Muda, dyrektor departamentu technologii sieciowych w Polkomtelu.

Sieci 5G mają pozwolić operatorom na konwergencję  wyższego rzędu. – Chyba najciekawszym obszarem konwergencji jest współpraca operatorów z innymi branżami – mówił Muda, roztaczając wizję fabryki 4.0 produkującej inteligentne okna, gdzie maszyna decyduje, czy współpracuje z daną osobą na podstawie dostarczonych jej na bieżąco danych.

Polkomtel wiąże nadzieje z możliwością „cięcia sieci na plastry” (ang. network slicing), dzięki któremu mogliby przy pomocy jednego nadajnika zapewnić usługi o różnej jakości różnym klientom. Według Mudy, aby sieć nowej generacji mogła być tak wykorzystana – potrzebna będzie też zmiana sposobu regulacji rynku.

Nie wszyscy operatorzy stawiają na konwergencję.  – Mamy swobodę dostosowania strategii do tego, co uważamy za biznesowo najlepsze.  Dlatego skupiamy się na platformie mobilnej – mówił Tomasz Mrozowski, dyrektor ds. strategii i rozwoju biznesu w P4 (Grupa Play Communications).

Operator nie zamierza inwestować we własną sieć stacjonarną. – Będziemy rozwijali się w stronę nie-konwergencji, jeśli konwergencja ma być rozumiana jako łączenie usług stacjonarnych na własnej infrastrukturze z mobilnymi – mówił Mrozowski.

– Uważamy że warto grać na większym rynku, a nie na jego ograniczonej części. Według danych Analysys Maison, 96,5 proc. rynku to rynek „niekonwergentny”, bez pakietów usług stacjonarnych i mobilnych – tłumaczył Mrozowski.

Podał trzy powody, dla których Play nie łączy technologii stacjonarnych i mobilnych. Pierwszy, to relatywnie niska penetracja usług szybkiego szerokopasmowego dostępu do Internetu. – Jeśli program POPC zostanie wdrożony będzie to 70 proc.. Nadal dużo mniej niż u liderów konwergencji: w Hiszpanii i Francji – mówił dyrektor w Play. Drugi powód, to brak konkurencyjnych dużych operatorów stacjonarnych, przez co trudno jest stworzyć konkurencyjną ofertę konwergentną. Trzeci powód, na który wskazał to cena, z której trzeba zejść, aby klient kupił pakiet, a na co nie ma na rynku przestrzeni.

– Stawiam pytanie, czy 5G, które przyjdzie za 6-7 lat nie skróci przypadkiem horyzontu inwestycyjnego w sieci światłowodowe do domu. Szczególnie w takich krajach jak Polska, w którym koszt położenia takiego łącza dla 40 proc. gospodarstw przekracza spokojnie tysiąc euro – argumentował na rzecz strategii mobilnej. Zamiast w światłowód, Play inwestuje w kolejną usługę – płatnej telewizji, którą zapowiada na ostatni kwartał tego roku.

– Technologie determinują nasze zachowania. W zależności od sytuacji technologia radiowa i światłowodowa mogą się uzupełniać – podsumowywał Tomasz Muda.

Wśród głównych trendów na telekomunikacyjnym rynku obok konsolidacji, nowych regulacji, Internetu rzeczy i cyfrowej transformacji, są konwergencja i technologia 5G.

Trendem, który DNB widzi na Starym Kontynencie jest również sprzedaż infrastruktury wież i anten telekomunikacyjnych przez niektórych operatorów. Stanowi ona okazję dla infrastrukturalnych funduszy private equity, dla których w większym stopniu liczą się stabilne przepływy gotówkowe i dywidenda niż wzrost wyniku EBITDA, jak to ma miejsce w przypadku firm przeprowadzających wykupy lewarowane.

Pozostało 93% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Telekomunikacja
Eldorado 5G dobiega końca, a firmy tną etaty. Co z Polską?
Materiał Promocyjny
Wykup samochodu z leasingu – co warto wiedzieć?
Telekomunikacja
Do kogo przenoszą się klienci sieci komórkowych. Jest największy przegrany
Telekomunikacja
To już wojna w telefonii na kartę. Sieci komórkowe mają nowy haczyk na klientów
Telekomunikacja
Polski internet mobilny właśnie mocno przyspieszył. Efekt nowego pasma 5G
Materiał Promocyjny
Jak kupić oszczędnościowe obligacje skarbowe? Sposobów jest kilka
Telekomunikacja
Nowy lider wyścigu internetowych grup w Polsce. Przełomowy moment dla Polsatu