Do lasu bez smartfona? Naukowcy: Może przyciągać kleszcze

Adobe Stock

Najnowsze badania pokazują, że kleszcze są przyciągane przez promieniowanie elektromagnetyczne o częstotliwości 900 MHz, to samo, które wykorzystuje telefonia komórkowa.

Do takich wniosków doszli naukowcy z zespołu polsko-słowackiego, badający powody rozprzestrzeniania się tych pajęczaków.

Wyniki badań opublikowano w specjalistycznym czasopiśmie Ticks and Tick-borne Diseases. Pierwszą autorką pracy jest Martyna Frątczak, studentka weterynarii Uniwersytetu Przyrodniczego w Poznaniu.  Oprócz UPP, który opublikował dziś informację prasową na temat pracy,  w jej powstanie było zaangażowanych osiem osób  z pięciu innych instytucji  (Uniwersytet Szczeciński i Uniwersytet Zielonogórski  oraz Uniwersytet Szafarika, Uniwersytet Techniczny i Uniwersytet Weterynaryjny ze słowackich Koszyc).

CZYTAJ TAKŻE: Klęska w wojnie z komarami. Nie tylko Google zawodzi

Badacze mają różne teorie wyjaśniające rozprzestrzenianie się kleszczy. Teraz są też zdania, że za rozszerzanie zasięgu występowania kleszczy może być odpowiedzialne również promieniowanie elektromagnetyczne (anglojęzyczny skrót to  EMF, a w języku polskim brzmi PEM), którego źródłem są stacje radiowe, telewizyjne, telefonii komórkowej i liczne urządzenia mobilne. To, że kleszcze podążają w kierunku promieniowania wykazał eksperyment przeprowadzony w laboratorium w Koszycach.

Jak nam tłumaczy prof. Piotr Tryjanowski, jeden z autorów pracy, eksperyment polegał na umieszczeniu 300 kleszczy (samców i samic) w podzielonych na dwie części 30 specjalnych tubach, z której jedna została poddana działaniu częstotliwości 900 MHz w specjalistycznym urządzeniu.

Ponieważ pasmo to jest popularnym pasmem dla telefonii mobilnej, badacze uczulają posiadaczy smartfonów, że mogą przyciągać kleszcze.

„Co jeszcze ciekawsze, zakażenie niebezpiecznymi bakteriami sprawia, że EMF jest dla kleszczy jeszcze bardziej atrakcyjne” – podał UPP w informacji prasowej.

CZYTAJ TAKŻE: Seria ataków na maszty 5G w Holandii. Wcześniej była Wielka Brytania

Badano jak PEM wpływa na zachowania kleszcza pospolitego Ixodes ricinus, znanego przede wszystkim z przenoszenia boreliozy (za co odpowiadają bakterie z rodzaju Borrelia), ale także riketsjozy (powodowana przez bakterie z rodzaju Rickettsia), czy odkleszczowego zapalenie mózgu (powodowane przez wirusy).

Badacze wiążą reakcję kleszczy na PEM z tzw. zmysłem magnetycznym (inaczej: szóstym zmysłem), który wyewoluował w odpowiedzi na ziemskie siły pola geomagnetycznego. „Sztuczne promieniowanie elektromagnetyczne może ten zmysł zaburzać i zwiększać ruchliwość kleszczy” – tłumaczy UPP.

Tagi:

Mogą Ci się również spodobać

W polskich domenach widać wyraźne ożywienie

Powstaje coraz więcej stron z końcówką .pl, rośnie odsetek domen odnowionych. Na znaczeniu zyskują ...

Najlepsze 2020. Człowiek, przed którym drży Apple

Stworzył firmę wartą ponad 17 mld dol. i stoi za jedną z najpopularniejszych gier ...

Xiaomi startuje z nową marką

„Małe ziarno” lub też „proso” – tak należałoby przetłumaczyć nazwę Xiaomi na język polski. ...

Apple najlepszy na giełdzie w tym roku. Skąd takie wzrosty?

Notowania producenta iPhone’ów od początku stycznia wzrosły o ponad 70 proc., co oznacza, że ...