O 15 proc. wzrosła w IV kwartale 2009 r. liczba sprzedanych na całym świecie telefonów komórkowych – szacuje firma badawcza ABI Research. Wedle niej producenci dostarczyli na rynek 336 mln komórek. Dzięki temu w ciągu całego roku 2009 rynek skurczył się tylko o 4,5 proc. choć na początku roku była mowa nawet o 10-13-proc. spadku sprzedaży. Zdaniem analityków ABI Research, to efekt programów stymulujących gospodarkę, jakie podjęły rządy różnych państw, przede wszystkim Stanów Zjednoczonych. Po części odbudowały one nastroje konsumentów.

Według ABI Research w ubiegłym roku na całym świecie sprzedano 1,153 mld telefonów komórkowych, a sprzedaż w tym roku może wynieść 1,200 mld (wzrost o 4 proc.) Nokia obroniła pozycję lidera rynku z 38-proc. udziałem. Samsung wykonał jednak ogromny skok – o 5 pkt. procentowych – do 20 proc (dostarczył na rynek prawie 70 mln komórek). LG jest trzecim dostawcą z 10-proc. udziałem w rynku. Udział w rynku SonyEricsson spadł do 4,3 proc. Motorola podjęła program sanacji swojego działo mobilnego, który przez 3 lata znajdował się w głębokim kryzysie. Nie uchroniło to producenta od spadku udziałów w rynku do 3,6 proc. w 2009 r. Ekspansję rynkową zapowiada tajwański HTC, które chce wyjść z niszy dostawcy telefonów z górnej półki i zacząć dostarczać tańsze modele (HTC Smart). W ubiegłym roku – według szacunków ABI Research – udział HTC w rynku wyniósł 1 proc.