Dialog dalej będzie walczył o klientów Telekomunikacji Polskiej

Ale marzy o telewizji trójwymiarowej we własnej sieci. Przynajmniej w jakiejś perspektywie. Rozbudowa własnej infrastruktury nowej generacji pochłonie w tym roku 34 mln zł. Wciąż jednak będzie liczyła się walka o klientów usług internetowych i telefonicznych w sieci Telekomunikacji Polskiej. Stopniowo ma rosnąć baza klientów MVNO.

Publikacja: 26.02.2010 17:44

Robert Banasiak

Robert Banasiak

Foto: Dialog

– Deklaracje sprzed 1,5 roku, że Telefonia Dialog zmieni model sprzedaży produktów i będzie kłaść mniejszy nacisk na usługi świadczone w oparciu o sieć Telekomunikacji Polskiej zmieniła nastawienie firm, które sprzedają nasze usługi – powiedział wiceprezes zarządu Telefonii Dialog Robert Banasiak. – Zapowiedź ta sprawiła, że nasi partnerzy zaczęli rozwijać się w innym kierunku – mówił. W ten sposób tłumaczył skromny przyrost klientów usług dostępu do Internetu i usług głosowych. Drugim powodem słabszych wyników w IV kwartale ub.r. była, zdaniem Roberta Banasiaka, agresywna kampania Netii i Telekomunikacji Polskiej. Przez ostatnie trzy miesiące ubiegłego roku Dialog przyłączył 2,5 tys. użytkowników Internetu. W końcu grudnia miał ich 157 tys., z czego około 10 tys. na liniach BSA (rok wcześniej było to 137 tys. i 8,6 tys.). W przypadku linii głosowych Dialog zanotował spadek liczby o 10,5 tys. Na koniec w sieci Dialogu dzwoniło 445 tys. linii. O 20 tys. mniej niż we wrześniu, choć więcej niż w grudniu 2008 r. (417 tys.). Operator miał w końcu 2009 r. dodatkowo 250 tys. abonentów WLR. Niecałe 11 tys. więcej niż we wrześniu i blisko 90 tys. więcej niż w grudniu 2008 r. – Prowadzimy rozmowy z partnerami. Będziemy dalej sprzedawać i usługę WLR i BSA – powiedział dziś Robert Banasiak. WLR ma być głównym polem wzrostu usług głosowych.

Zgodnie z planami przedstawionymi wczoraj przez dwuosobowy zarząd Dialogu, do końca tego roku operator chce zwiększyć liczbę klientów Internetu do około 178 tys., a stacjonarnych usług głosowych do 732 tys., z czego na WLR ma przypaść 330 tys., a na własną sieć Dialogu – 402 tys.

– Sądzimy, że sytuacja firmy pod względem finansowym jest stabilna. 2009 rok wykorzystaliśmy na przygotowanie pełnej oferty. 2010 rok będzie rokiem sprzedaży produktów i weryfikacji planów. Istotny będzie dla nas m.in. rynek biznesowy – zapowiedział Arkadiusz Miszuk, prezes Telefonii Dialog.

Tegoroczne nakłady inwestycyjne Dialogu sięgnąć mają 100 mln zł, wobec 63 mln zł w ubiegłym roku. Spółka będzie wydawać wypracowane samodzielnie pieniądze oraz kredyt bankowy. – Rozmawiamy z bankami o refinansowaniu i zwiększeniu limitu kredytowego – powiedział Arkadiusz Miszuk. Według niego Dialog obecnie wykorzystuje 30 mln zł z kredytu na 100 mln zł. Prezes chciałby jednak pozyskać finansowanie na realizację 3-5 letniego programu inwestycyjnego.

Usługą, na którą w tym roku Dialog mocno stawia jest telewizja IP, sprzedawana w pakiecie z usługą internetową i telefoniczną. Na koniec grudnia 2009 r. miał 21 tys. abonentów tego pakietu – o 17,5 tys. więcej niż rok wcześniej. W tym roku Dialog zainwestuje w usługę około 34 mln zł i planuje zdobyć kolejnych 53 tys. klientów usługi.

Środkiem będzie rozwój oferty pakietów programowych i usługi wideo na życzenie. W ramach projektu budowy sieci światłowodowej (Dialog dostał na projekt dotację unijną), operator testuje również telewizję trójwymiarową (IP TV 3D). Testy prowadzi 150 pracowników i klientów operatora, którzy zostali wyposażeni w odpowiednie STB.- Analizujemy, czy i do jakiego stopnia możemy wpuścić treści w formacie 3D oraz jakie wymagania musi spełnić i co musi posiadać nasz abonent, aby korzystać z tej usługi – mówił Robert Banasiak. Od stycznia Dialog sprzedaje inną nowa usługę: telefonię w sieci mobilnej pod marką Diallo. Dzisiaj ma kilkuset użytkowników, ale w tym roku planuje podłączyć ponad 20 tys.

Zarząd Dialogu zakłada, że w tym roku przychody spółki urosną o 6 proc. do 523 mln zł, EBITDA do 123 mln zł, a zysk netto do 35 mln zł. W 2009 roku było to odpowiednio: 493,8 mln zł, 122,97 mln zł i 9,8 mln zł. Grupa Dialogu (wchodzi w jej skład Petrotel) ma przynieść natomiast 570 mln zł przychodów. W 2009 roku wypracowała 520,9 mln zł przychodów, 135,4 mln zł EBITDA i 10,4 mln zł zysku netto.

Według Arkadiusza Miszuka, struktura przychodów Dialogu nie zmieni się radykalnie. Wciąż 40 proc. wpływów będą przynosić operatorowi klienci biznesowi, z myślą o których Dialog zaczął właśnie rozbudowę sieci światłowodowej w Warszawie.

[i]Masz pytanie: wyślij e-mail do autorki: [mail=urszula.zielinska@parkiet.com]Urszula Zielińska[/mail][/i]

– Deklaracje sprzed 1,5 roku, że Telefonia Dialog zmieni model sprzedaży produktów i będzie kłaść mniejszy nacisk na usługi świadczone w oparciu o sieć Telekomunikacji Polskiej zmieniła nastawienie firm, które sprzedają nasze usługi – powiedział wiceprezes zarządu Telefonii Dialog Robert Banasiak. – Zapowiedź ta sprawiła, że nasi partnerzy zaczęli rozwijać się w innym kierunku – mówił. W ten sposób tłumaczył skromny przyrost klientów usług dostępu do Internetu i usług głosowych. Drugim powodem słabszych wyników w IV kwartale ub.r. była, zdaniem Roberta Banasiaka, agresywna kampania Netii i Telekomunikacji Polskiej. Przez ostatnie trzy miesiące ubiegłego roku Dialog przyłączył 2,5 tys. użytkowników Internetu. W końcu grudnia miał ich 157 tys., z czego około 10 tys. na liniach BSA (rok wcześniej było to 137 tys. i 8,6 tys.). W przypadku linii głosowych Dialog zanotował spadek liczby o 10,5 tys. Na koniec w sieci Dialogu dzwoniło 445 tys. linii. O 20 tys. mniej niż we wrześniu, choć więcej niż w grudniu 2008 r. (417 tys.). Operator miał w końcu 2009 r. dodatkowo 250 tys. abonentów WLR. Niecałe 11 tys. więcej niż we wrześniu i blisko 90 tys. więcej niż w grudniu 2008 r. – Prowadzimy rozmowy z partnerami. Będziemy dalej sprzedawać i usługę WLR i BSA – powiedział dziś Robert Banasiak. WLR ma być głównym polem wzrostu usług głosowych.

Ten artykuł przeczytasz z aktywną subskrypcją rp.pl

Zyskaj dostęp do ekskluzywnych treści najbardziej opiniotwórczego medium w Polsce

Na bieżąco o tym, co ważne w kraju i na świecie. Rzetelne informacje, różne perspektywy, komentarze i opinie. Artykuły z Rzeczpospolitej i wydania magazynowego Plus Minus.

Telekomunikacja
Do których sieci komórkowych przenoszą się Polacy? Zwycięzca jest jeden
Telekomunikacja
Rusza nowa aukcja 5G. Państwo chce od operatorów astronomiczną kwotę
Telekomunikacja
Uwaga na nowe pułapki w roamingu. Jak za granicą łączyć się taniej lub za darmo
Telekomunikacja
Gigant ogłasza przełom w łączności. To zupełnie nowa jakość
Telekomunikacja
To ma być przełom w tworzeniu ultraszybkiego internetu 6G. Znika wielka przeszkoda