Dialog dalej będzie walczył o klientów Telekomunikacji Polskiej

Ale marzy o telewizji trójwymiarowej we własnej sieci. Przynajmniej w jakiejś perspektywie. Rozbudowa własnej infrastruktury nowej generacji pochłonie w tym roku 34 mln zł. Wciąż jednak będzie liczyła się walka o klientów usług internetowych i telefonicznych w sieci Telekomunikacji Polskiej. Stopniowo ma rosnąć baza klientów MVNO.

Publikacja: 26.02.2010 17:44

Robert Banasiak

Robert Banasiak

Foto: Dialog

– Deklaracje sprzed 1,5 roku, że Telefonia Dialog zmieni model sprzedaży produktów i będzie kłaść mniejszy nacisk na usługi świadczone w oparciu o sieć Telekomunikacji Polskiej zmieniła nastawienie firm, które sprzedają nasze usługi – powiedział wiceprezes zarządu Telefonii Dialog Robert Banasiak. – Zapowiedź ta sprawiła, że nasi partnerzy zaczęli rozwijać się w innym kierunku – mówił. W ten sposób tłumaczył skromny przyrost klientów usług dostępu do Internetu i usług głosowych. Drugim powodem słabszych wyników w IV kwartale ub.r. była, zdaniem Roberta Banasiaka, agresywna kampania Netii i Telekomunikacji Polskiej. Przez ostatnie trzy miesiące ubiegłego roku Dialog przyłączył 2,5 tys. użytkowników Internetu. W końcu grudnia miał ich 157 tys., z czego około 10 tys. na liniach BSA (rok wcześniej było to 137 tys. i 8,6 tys.). W przypadku linii głosowych Dialog zanotował spadek liczby o 10,5 tys. Na koniec w sieci Dialogu dzwoniło 445 tys. linii. O 20 tys. mniej niż we wrześniu, choć więcej niż w grudniu 2008 r. (417 tys.). Operator miał w końcu 2009 r. dodatkowo 250 tys. abonentów WLR. Niecałe 11 tys. więcej niż we wrześniu i blisko 90 tys. więcej niż w grudniu 2008 r. – Prowadzimy rozmowy z partnerami. Będziemy dalej sprzedawać i usługę WLR i BSA – powiedział dziś Robert Banasiak. WLR ma być głównym polem wzrostu usług głosowych.

Zgodnie z planami przedstawionymi wczoraj przez dwuosobowy zarząd Dialogu, do końca tego roku operator chce zwiększyć liczbę klientów Internetu do około 178 tys., a stacjonarnych usług głosowych do 732 tys., z czego na WLR ma przypaść 330 tys., a na własną sieć Dialogu – 402 tys.

– Sądzimy, że sytuacja firmy pod względem finansowym jest stabilna. 2009 rok wykorzystaliśmy na przygotowanie pełnej oferty. 2010 rok będzie rokiem sprzedaży produktów i weryfikacji planów. Istotny będzie dla nas m.in. rynek biznesowy – zapowiedział Arkadiusz Miszuk, prezes Telefonii Dialog.

Tegoroczne nakłady inwestycyjne Dialogu sięgnąć mają 100 mln zł, wobec 63 mln zł w ubiegłym roku. Spółka będzie wydawać wypracowane samodzielnie pieniądze oraz kredyt bankowy. – Rozmawiamy z bankami o refinansowaniu i zwiększeniu limitu kredytowego – powiedział Arkadiusz Miszuk. Według niego Dialog obecnie wykorzystuje 30 mln zł z kredytu na 100 mln zł. Prezes chciałby jednak pozyskać finansowanie na realizację 3-5 letniego programu inwestycyjnego.

Usługą, na którą w tym roku Dialog mocno stawia jest telewizja IP, sprzedawana w pakiecie z usługą internetową i telefoniczną. Na koniec grudnia 2009 r. miał 21 tys. abonentów tego pakietu – o 17,5 tys. więcej niż rok wcześniej. W tym roku Dialog zainwestuje w usługę około 34 mln zł i planuje zdobyć kolejnych 53 tys. klientów usługi.

Środkiem będzie rozwój oferty pakietów programowych i usługi wideo na życzenie. W ramach projektu budowy sieci światłowodowej (Dialog dostał na projekt dotację unijną), operator testuje również telewizję trójwymiarową (IP TV 3D). Testy prowadzi 150 pracowników i klientów operatora, którzy zostali wyposażeni w odpowiednie STB.- Analizujemy, czy i do jakiego stopnia możemy wpuścić treści w formacie 3D oraz jakie wymagania musi spełnić i co musi posiadać nasz abonent, aby korzystać z tej usługi – mówił Robert Banasiak. Od stycznia Dialog sprzedaje inną nowa usługę: telefonię w sieci mobilnej pod marką Diallo. Dzisiaj ma kilkuset użytkowników, ale w tym roku planuje podłączyć ponad 20 tys.

Zarząd Dialogu zakłada, że w tym roku przychody spółki urosną o 6 proc. do 523 mln zł, EBITDA do 123 mln zł, a zysk netto do 35 mln zł. W 2009 roku było to odpowiednio: 493,8 mln zł, 122,97 mln zł i 9,8 mln zł. Grupa Dialogu (wchodzi w jej skład Petrotel) ma przynieść natomiast 570 mln zł przychodów. W 2009 roku wypracowała 520,9 mln zł przychodów, 135,4 mln zł EBITDA i 10,4 mln zł zysku netto.

Według Arkadiusza Miszuka, struktura przychodów Dialogu nie zmieni się radykalnie. Wciąż 40 proc. wpływów będą przynosić operatorowi klienci biznesowi, z myślą o których Dialog zaczął właśnie rozbudowę sieci światłowodowej w Warszawie.

[i]Masz pytanie: wyślij e-mail do autorki: [mail=urszula.zielinska@parkiet.com]Urszula Zielińska[/mail][/i]

– Deklaracje sprzed 1,5 roku, że Telefonia Dialog zmieni model sprzedaży produktów i będzie kłaść mniejszy nacisk na usługi świadczone w oparciu o sieć Telekomunikacji Polskiej zmieniła nastawienie firm, które sprzedają nasze usługi – powiedział wiceprezes zarządu Telefonii Dialog Robert Banasiak. – Zapowiedź ta sprawiła, że nasi partnerzy zaczęli rozwijać się w innym kierunku – mówił. W ten sposób tłumaczył skromny przyrost klientów usług dostępu do Internetu i usług głosowych. Drugim powodem słabszych wyników w IV kwartale ub.r. była, zdaniem Roberta Banasiaka, agresywna kampania Netii i Telekomunikacji Polskiej. Przez ostatnie trzy miesiące ubiegłego roku Dialog przyłączył 2,5 tys. użytkowników Internetu. W końcu grudnia miał ich 157 tys., z czego około 10 tys. na liniach BSA (rok wcześniej było to 137 tys. i 8,6 tys.). W przypadku linii głosowych Dialog zanotował spadek liczby o 10,5 tys. Na koniec w sieci Dialogu dzwoniło 445 tys. linii. O 20 tys. mniej niż we wrześniu, choć więcej niż w grudniu 2008 r. (417 tys.). Operator miał w końcu 2009 r. dodatkowo 250 tys. abonentów WLR. Niecałe 11 tys. więcej niż we wrześniu i blisko 90 tys. więcej niż w grudniu 2008 r. – Prowadzimy rozmowy z partnerami. Będziemy dalej sprzedawać i usługę WLR i BSA – powiedział dziś Robert Banasiak. WLR ma być głównym polem wzrostu usług głosowych.

2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Telekomunikacja
To ma być przełom w tworzeniu ultraszybkiego internetu 6G. Znika wielka przeszkoda
Materiał Promocyjny
Mobilne ekspozycje Huawei już w Polsce – 16 maja odwiedzi Katowice
Telekomunikacja
Eldorado 5G dobiega końca, a firmy tną etaty. Co z Polską?
Telekomunikacja
Do kogo przenoszą się klienci sieci komórkowych. Jest największy przegrany
Telekomunikacja
To już wojna w telefonii na kartę. Sieci komórkowe mają nowy haczyk na klientów