Reklama
Rozwiń

Internauci wolą oglądać seriale w sieci

Jak wynika z badania przeprowadzonego w lipcu przez dom mediowy OMD, przynajmniej jeden serial oglądało w sieci 54 proc. polskich użytkowników Internetu. Słabo wypada na tym tle tradycyjna telewizja – wyłącznie w tym modelu seriale ogląda niecała jedna trzecia internautów. Większość internetowej widowni seriali nie płaci za dostęp do ulubionych filmów. Ale część deklaruje, że mogłaby zacząć.

Publikacja: 09.09.2014 17:23

Internauci wolą oglądać seriale w sieci

Foto: ROL

Może to wynikać m.in. z tego, że – jak podała wczoraj agencja Think Kong, już 2,3 mln polskich internautów w ogóle nie ogląda tradycyjnej telewizji. Mimo wielkiej międzynarodowej mody na seriale 14 proc. naszych użytkowników internetu deklaruje też, że w ogóle nie oglądają tego rodzaju materiałów.

Widzowie wolą zagraniczne produkcje

Ogromna przewaga Internetu nad tradycyjną telewizją wśród tych widzów seriali, którzy mają dostęp do obu tych mediów wynika z tego, że w sieci najchętniej oglądamy zagraniczne hity. „Grę o tron” oglądało 30 proc. internautów, „Sherlocka”: 20 proc., a „Walking dead” i „Breaking Bed”: po 18 proc.

Internautów nie pytano o to czy oglądają seriale na witrynach legalnych czy też pirackich. Z zestawu najpopularniejszych seriali oraz niskiego wskaźnika płacenia za oglądanie można wyciągnąć wniosek, że często są to portale z pirackimi wersjami zachodnich seriali. Przynajmniej raz za oglądanie serialu w Internecie zapłaciło 30 proc. internautów, a aż 55 proc. nie zrobiło tego nigdy (patrz: wykres). Choć 15 proc. skłonne byłoby płacić za to, by nie oglądać w serialach reklam, nie są to duże kwoty. Za jeden sezon ulubionego serialu cena zdaniem internautów cena powinna wynosić maksymalnie 10-15 zł.

Zdaniem Kamili Kownackiej, dyrektor zarządzającej OMD Digital, internauci oglądają głównie za darmo, bo polskie serwisy z wideo w sieci nie udostępniają im atrakcyjnych dla nich seriali odpłatnie. -Dostęp do serwisów zagranicznych jest w Polsce utrudniony. Korzystanie z treści np. Netfliksa, znanego z produkcji świetnej jakości seriali takich jak np. „House of cards”, wymaga obejścia regionalnej blokady serwisu – zauważa. Z kolei najgłośniejsze seriale trafiają do legalnych serwisów wideo w Polsce z dużym opóźnieniem w stosunku do amerykańskich premier.

Zdaniem Kownackiej w dobie mody na oglądanie seriali jednym tchem (nierzadko wszystkich odcinków na raz) błędem polskich nadawców jest też nieudostępnianie w sieci całych serii polskich seriali. – Co prawda kolejne odcinki rodzimych produkcji są dostępne wcześniej niż emisja w telewizji, natomiast udostępniane są pojedyncze odcinki, a nie całe sezony (jak to ma miejsce np. w przypadku wspomnianego „House of cards”. W ten sposób stacje bronią widowni telewizyjnej – swojego głównego źródła przychodów – zauważa. W USA dla nałogu polegającego na oglądaniu wszystkich odcinków serii jakiegoś serialu jednym ciągiem ukuto już nawet nowy termin: binge-viewing (kompulsywne/łapczywe oglądanie).

Nadawcy: nie możemy konkurować z piratami

Polscy nadawcy bronią się przed takimi argumentami. Kiedy wcześniej w tym roku PwC prezentowało swój raport o piractwie w Polsce, z którego wynikało m.in., że w 2013 r. na jednego polskiego internautę przypadało odtworzenie 17,6 filmów z nielegalnych źródeł, podczas gdy dla wybranych krajów Europy Zachodniej było to 11,7, Dominik Libicki, prezes Cyfrowego Polsatu, do którego należy serwis Ipla, przypominał, że operatorzy serwisów wideo w sieci napotykają w sieci na ogromne przeszkody. – Jak stworzyć atrakcyjną dla odbiorcy legalną alternatywę, jeśli pirackie serwisy nieponoszące kosztów licencji i niepłacące podatków, mają koszty sięgające ok. 10 proc. naszych? – pytał. Wojciech Kostrzewa, prezes Grupy ITI, która kontroluje TVN (właściciel TVN Playera) kontynuował ten wątek: – Część społeczeństwa oczekuje, że w takiej sytuacji to my zapłacimy za nowy sezon „House of Cards” po to, żeby potem można było go udostępniać za darmo – zauważał.

Materiał Promocyjny
W domu i poza domem szybki internet i telewizja z Play
Materiał Promocyjny
Cyfrowe rozwiązania dla budownictwa
Telekomunikacja
Elon Musk czeka na ważną decyzję. Astronomowie ostrzegają przed zgodą na plany SpaceX
Telekomunikacja
Ekspresowy internet. Łączność podczas podróży polską koleją ma się poprawić
Materiał Promocyjny
Najlepszy program księgowy dla biura rachunkowego
Telekomunikacja
Kto zmiecie SMS-y? Do tych rozwiązań komunikacyjnych należy przyszłość
Materiał Promocyjny
„Nowy finansowy ja” w nowym roku