Specjalista do zarządzania siecią poszukiwany

100 nowych pracowników do końca bieżącego roku chce zatrudnić w bydgoskim centrum zarządzania siecią Alcatel-Lucent. Realizacja projektu oznaczać będzie zwiększenie zespołu managed services o 71 proc.

Publikacja: 04.05.2010 07:03

Jacek Hanusik, szef działu usług Alcatel-Lucent Polska

Jacek Hanusik, szef działu usług Alcatel-Lucent Polska

Foto: Alcatel-Lucent

– Biorąc pod uwagę, że zostało nam 8 miesięcy wcale nie będzie to takie proste. Tym bardziej, że szukamy wykwalifikowanych specjalistów technologii sieciowych z minimum 3-letnim stażem w branży telekomunikacyjnej – mówi [b]Jacek Hanusik[/b], dyrektor działu usług [b]Alcatel-Lucent w Polsce[/b]. Rezerwuarem kandydatów są dla niego operatorzy oraz firmy zajmujące się dystrybucją sprzętu telekomunikacyjnego. Nie tylko zresztą w Polsce. – W ubiegłym roku w ramach prowadzonej przez nas rekrutacji 50 proc. CV otrzymaliśmy za zagranicy. W Bydgoszczy pracuje teraz około 5 proc. obcokrajowców. To przede wszystkim objaw otwartości rynku pracy, a nie efekt jakichś naszych szczególnych oczekiwań – mówi Jacek Hanusik.

[srodtytul]Usługi na eksport[/srodtytul]

Bydgoskie Global Network Operation Center (GNOC) działa na zlecenie operatorów ze Stanów Zjednoczonych i Europy Zachodniej. – Dzisiaj centrum specjalizuje się w obsłudze kontraktów z segmentu telefonii stacjonarnej. Stanowią one mniej więcej dwie trzecie wszystkich umów. Natomiast w ostatnim czasie wśród nowych klientów dominują operatorzy sieci mobilnych – mówi Jacek Hanusik. Według niego trudno dostrzec wyraźną tendencję, jakiego typu operatorzy najchętniej korzystają z możliwości zlecenia zarządzania siecią na zewnątrz. – Pośród klientów mamy zarówno dawnych operatorów narodowych, jak nowych graczy na rynku, a więc i firmy wielkie, i małe. Moim zdaniem decyzja o powierzeniu zarządzania siecią, to efekt przyjętego modelu biznesowego, a nie jakiegoś konkretnego uwarunkowania rynkowego – ocenia Jacek Hanusik.

W modelu działania większości polskich operatorów outsourcing zarządzanie siecią na razie się nie mieści. Za pionierskim posunięciem Netii, która zawarła kontrakt z [b]Ericssonem[/b] nikt na razie nie podąża. Według Jacka Hanusika zainteresowanie usługami jednak jest. – Rozmawiamy z kilkoma potencjalnymi klientami o takich usługach. Wciąż jednak jesteśmy rok, dwa za Europą Zachodnią, jeżeli chodzi o akceptację nowych trendów – mówi Jacek Hanusik. Dużych kontraktów póki co w Polsce nie ma.

[srodtytul]Nie tylko operatorzy telekomunikacyjni[/srodtytul]

Alcatel-Lucent liczy nie tylko na operatorów. – To, że jednostki samorządowe i komunalne chcą dostarczać obywatelom usługi telekomunikacyjne, nie oznacza, że chcą zajmować się utrzymaniem i rozwojem sieci. Szczególnie w sytuacji, gdy taką usługę można kupić u profesjonalnego dostawcy. Do tego typu jednostek idziemy zarówno z know-how, jak i z konkretną ofertą – mówi Jacek Hanusik. Jego firma jest zainteresowana zarówno większymi projektami inwestycyjnymi w rodzaju sieci szerokopasmowych w Małopolsce, czy Polsce Wschodniej, jak i mniejszymi przedsięwzięciami na skalę miast, czy gmin. Jeżeli poszczególne drobne projekty uda się skomasować w większe, to przy odpowiedniej skali działania usługi managed services mogą się okazać korzystne dla obu stron. Alcatel-Lucent myśli wreszcie o dużych projektach centralnych w rodzaju sieci łączności specjalnej dla służb ratownictwa i bezpieczeństwa publicznego (popularnie: „TETRA”).

– W bydgoskim centrum obsługujemy również duże ponadnarodowe korporacje, nie będące operatorami. Wiem, że usługami managed services w innych krajach interesują się również koncerny, które mają własne sieci rozległe na skalę krajową. W Polsce jeszcze takiego zainteresowania nie obserwujemy – mówi Jacek Hanusik.

W Bydgoszczy Alcatel-Lucent dysponuje 11 tys. mkw powierzchni co z naddatkiem zaspokaja potrzeby. „Uzbrojenie” takiego ośrodka przypomina uzbrojenie centrum przetwarzania danych z zapasowym zasileniem i redudantnymi liniamia światłowodowymi do sieci klientów. Rolę ośrodków zapasowych pełnią dla bydgoskiego GNOC inne centra Alcatela-Lucenta na świecie.

[b]Usługa [i]a la carte[/i][/b]

– Zakres usług jakie świadczymy, jest bardzo różny w zależności od klienta. Niektórzy zamawiają wsparcie monitoringu i zarządzania siecią w okresach zmniejszonego ruchu telekomunikacyjnego (np. w nocy), bo to efektywniejsze niż organizowanie „trzeciej zmiany” we własnym zakresie. Inni, wręcz przeciwnie – kupują wsparcie na okres przewidywanego wzmożonego ruchu w sieci zwiazązanego z jakimś wydarzeniem, np. zawodami sportowymi. Nie zawsze świadczymy kompleksowe usługi zarządzania całą siecią, czasem tylko jej częścią, czy to w sensie fizycznym, czy logicznym, np. tylko siecią PSTN, czy usługami w sieci IMS. Tutaj również nie widać wyraźnych trendów i kontrakty mocno się od siebie różnią – mówi Jacek Hanusik.

Bydgoskie centrum należy do jednego z dwunastu ośrodków Alcatela-Lucenta na świecie. Pod względem wielkości plasuje się mniej więcej po środku. Dzięki realtywnie niskim kosztom pracy przy wysokich kompetencjach technicznych Bydgoszcz skutecznie konkuruje z innymi ośrodkami NOC grupy. Lokalny management nie tylko więc spodziewa się wzrostu zatrudnienia w bydgoskim ośrodku, ale ma już konkretne plany na przyszły rok. Nie chce ich jednak zdradzić. – Zakończmy najpierw tegoroczną rekrutację – mówi Jacek Hanusik.

– Biorąc pod uwagę, że zostało nam 8 miesięcy wcale nie będzie to takie proste. Tym bardziej, że szukamy wykwalifikowanych specjalistów technologii sieciowych z minimum 3-letnim stażem w branży telekomunikacyjnej – mówi [b]Jacek Hanusik[/b], dyrektor działu usług [b]Alcatel-Lucent w Polsce[/b]. Rezerwuarem kandydatów są dla niego operatorzy oraz firmy zajmujące się dystrybucją sprzętu telekomunikacyjnego. Nie tylko zresztą w Polsce. – W ubiegłym roku w ramach prowadzonej przez nas rekrutacji 50 proc. CV otrzymaliśmy za zagranicy. W Bydgoszczy pracuje teraz około 5 proc. obcokrajowców. To przede wszystkim objaw otwartości rynku pracy, a nie efekt jakichś naszych szczególnych oczekiwań – mówi Jacek Hanusik.

Pozostało 86% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Telekomunikacja
To ma być przełom w tworzeniu ultraszybkiego internetu 6G. Znika wielka przeszkoda
Materiał Promocyjny
Mobilne ekspozycje Huawei już w Polsce – 16 maja odwiedzi Katowice
Telekomunikacja
Eldorado 5G dobiega końca, a firmy tną etaty. Co z Polską?
Telekomunikacja
Do kogo przenoszą się klienci sieci komórkowych. Jest największy przegrany
Materiał Promocyjny
Technologia na etacie
Telekomunikacja
To już wojna w telefonii na kartę. Sieci komórkowe mają nowy haczyk na klientów
Materiał Promocyjny
Jak sztuczna inteligencja może być wykorzystywana przez przestępców cybernetycznych?