Brak potrzeby posiadania i za wysoka cena, to najczęściej podawanie powody nie korzystania polskich gospodarstw domowych z usług dostępu do internetu – wynika z badania przeprowadzonego PBS DGA i CBM Indicator na zlecenie Urzędu Komunikacji Elektronicznej.
Blisko 60 proc. z 1600 respondentów badania zadeklarowało korzystanie z dostępu. Pośród grupy, która nie korzysta 73 proc. z powodu braku zainteresowania usługą, a 32 proc. z powodu jej zbyt wysokiej ceny. Tylko 2 proc. nie korzysta z powodu braku zasięgu sieci dostępowej.
Średnia akceptowalna kwota za usługi dostępowe wyniosła – wedle badania – 52 zł, przy czym 24 proc. ankietowanych akceptuje przedział 41-50 zł, a 23 proc. przedział 51-75 zł. Realnie za internet „Kowalski” płaci średnio w miesiącu 56 zł (za mobilny dostęp) lub 57 zł (za dostęp stacjonarny).
Średnia akceptowalna opłata instalacyjna, to 34 zł. Prawie 81 proc. ankietowanych zadeklarowało korzystanie z dostępu stacjonarnego, a 23 proc. z dostępu mobilnego. Prędkość łącza (57 proc. wskazań) i wysokość abonamentu (54 proc. wskazań) wymieniane były, jako główne czynniki podejmowania wyboru.
Badanie PBS DGA i CBM Indicator dotyczyły nie tylko dostępu, ale wszystkich segmentów rynku telekomunikacyjnego. Pośród ciekawostek można wymienić fakt, że 56 proc. respondentów korzysta tylko z telefonu komórkowego, a 80 proc. osób, która nie ma telefonu stacjonarnego mówi, że komórka wystarczy do komunikacji.