Prawie 760 mln connected tv na światowym rynku

To prognozy dla 2018 roku. Ale już w tym roku telewizorów z dostępem do Internetu ma być 307 mln – przewiduje firma Research and Markets.Dla Polski tak precyzyjnych danych na razie nie ma. Rynek jednak szybko rośnie, a z danych Samsunga wynika jednak, że ok. 40 proc. wszystkich sprzedawanych tu co roku telewizorów (a jest ich 2,2 mln) stanowią już smart tv.

Publikacja: 21.10.2013 08:00

Prawie 760 mln connected tv na światowym rynku

Foto: ROL

Jak przewiduje firma Research and Markets, która przebadała 40 rynków na świecie, obecnie telewizor zdolny do połączenia się z Internetem stoi już w prawie 10 proc. wszystkich domów z telewizorami. Na koniec tego roku ten odsetek ma wzrosnąć do 12,4 proc. (co będzie oznaczało 307 mln domów z connected TV na szafce), a w 2018 roku będzie ich już 759 mln (wtedy będą stały co czwartym domu z telewizorem).

Telewizory umożliwiające oglądanie nie tylko tradycyjnej telewizji, ale także np. konkurencyjne dla niej materiały wideo z sieci stają się coraz popularniejsze poza USA. – Stany Zjednoczone na koniec tego roku będą wciąż stanowiły jedną trzecią wszystkich domów z connected TV, ale ten udział spadnie do 23,5 proc. w 2018 roku. W tym samym czasie Chiny zwiekszą swój udział w tej puli z 6,6 proc. na koniec tego roku do 16,4 proc. w 2018 roku – podają analitycy Research and Markets.

Polski rynek też szybko rośnie

W Polsce nikt do tej pory nie badał dokładnie, ile domów ma dziś już telewizor z dostępem do sieci. Jedyne szacunki podawała firma Samsung Electronics Polska mocno stawiająca na tego rodzaju urządzenia. Z jej danych prezentowanych w marcu wynikało, że telewizorów z dostępem do sieci może być w Polsce już nawet ok. 2 mln. – To na pewno jest już teraz wyższa liczba, choć dokładnych danych nie posiadam. Szacujemy, że z 2,2 mln telewizorów, jakie rocznie sprzedają się w Polsce, ok. 40 proc. stanowią smart TV – mówi Michał Wojciechowski z Samsung Electronics.

Michał Kanownik, dyrektor Związku Importerów i Producentów Sprzętu Elektrycznego i Elektronicznego Branży RTV i IT (ZIPSEE) przyznaje, że sprzedaż tego rodzaju telewizorów także w Polsce nabiera rozpędu. – Dziś na pewno jest ich na rynku więcej niż w marcu, bo ten rynek rozwija się niezwykle szybko, szybciej niż zakładaliśmy. Będzie też dalej szybko rósł – mówi.

Rośnie też liczba aplikacji, za pośrednictwem których z poziomu telewizora można oglądać materiały wideo z sieci. Niektórzy nadawcy telewizyjni oprócz własnych serwisów internetowego wideo oferują już także dedykowane telewizorom z opcja dostępu do sieci tzw. serwisy hybrydowe – dodatkowe treści, które na pojawiają się po uruchomieniu z pilota charakterystycznej czerwonej kropki. Takie usługi mają Eska TV i TVP, a planują wdrażać kolejni nadawcy.

Connected tv alternatywą dla tradycyjnej tv

W USA, gdzie prężnie działają takie serwisy, jak chociażby Netflix (ponad 20 mln subskrybentów płatnego wideo w sieci ) czy konkurencyjne Hulu (4 mln płatnych abonentów), oglądanie filmów, seriali i programów telewizyjnych w ramach usługi niepowiązanej w ogóle z tradycyjną telewizją jest już właściwie normą. Serwisy OTT (over-the-top)są jednym z powodów odchodzenia klientów kablówek i platform cyfrowych. W takiej tradycyjnej formie telewizji za oceanem nie ogląda się już w 5 milionach domów (ok. 5 proc. wszystkich), a firma Nielsen zaczyna właśnie badać  nowa kategorię domów nazwaną Zero-TV Households (będą to te, gdzie płatnej telewizji już nie ma, choć często stoją telewizory podłączone do Internetu).

Według najnowszych badań GfK Polonia zamówionych przez brokera reklamowego Atmedia, w Polsce telewizji świadomie nie ogląda już ok. 3 proc. osób miedzy 15 i 75 rokiem życia. Trendowi sprzyja rozwój internetowej oferty platform wideo, gdzie filmy, seriale i relacje sportowe ogląda bez konieczności wiązania się wielomiesięcznymi umowami ogląda już 28 proc. Polaków.

Problemem connected tv jest to, że część urządzeń nie jest wykorzystywana zgodnie z ich możliwościami. Według firmy Informa Telecoms&Media w 2017 roku ponad połowa z 800 mln smart TV dostępnych wtedy na rynku wciąż nie będzie wykorzystywana w przewidziany przez producenta sposób, tylko jak „zwykły” telewizor.

Materiał Promocyjny
W domu i poza domem szybki internet i telewizja z Play
Materiał Promocyjny
Cyfrowe rozwiązania dla budownictwa
Telekomunikacja
Elon Musk czeka na ważną decyzję. Astronomowie ostrzegają przed zgodą na plany SpaceX
Telekomunikacja
Ekspresowy internet. Łączność podczas podróży polską koleją ma się poprawić
Telekomunikacja
Kto zmiecie SMS-y? Do tych rozwiązań komunikacyjnych należy przyszłość
Materiał Promocyjny
Nest Lease wkracza na rynek leasingowy i celuje w TOP10