Przyczyny spadku są od kilku kwartałów te same: narzucony przez Urząd Komunikacji Elektronicznej spadek MTR, który przełożył się na niższe przychody z rozliczeń interkonetkowych PTK Centertel, oraz do spadku detalicznych przychodów z rynku telefonii komórkowej i stacjonarnej. TP notuje wciąż odpływ klientów usług stacjonarnych. W IV kwartale 2009 ubyło ich 206 tys. a w całym roku 623 tys. Warto zauważyć, że spadek liczby linii POTS w sieci TP jest znacznie szybszy, niż przyrost liczby WLR. Oznacza to, że TP traci więcej abonentów na rzecz sieci komórkowych i telewizji kablowej, niż konkurentów działającycyh w jej własnej sieci.
Lepiej wygląda sytuacja na rynku szerokopasmowym, z którego przychody grupy TP wzrosły w ub.r o 131 mln zł. Zwraca jednak uwagę fakt, że w ostatnim kwartale (drugi raz z rzędu) spadła liczba klientów usługi Neostrada. Na razie TP zyskuje rynek tylko dzięki usługom pod marką Orange. PTK Centertel zdobyła w ostatnim kwartale 15 tys. nowych abonentów w sieci TP, czyli ponad 30 proc. wszystkich linii BSA (ale Netia w tym czasie zdobyła 21 tys. linii BSA). Do tego Centertel dodał 72 tys. abonentów usług szerokopasmowych w nowej bezprzewodowej sieci CDMA, co razem dało mu ponad 200 tys. abonentów usług szerokopasmowych określanych przez grupę, jako „stacjonarne”.
Na tle całej grupy TP najlepiej prezentują się usługi telewizyjne. Dzięki odważnej promocji liczba ich klientów zwiększyła się o 89 tys. tylko w ostatnim kwartale, a o 259 tys. w całym roku. Dominuje jednak technologia DTH. We własnej sieci (IPTV) TP pozyskała tylko 40 tys. abonentów (15 proc.) – Dzisiaj to jedna z usług, które uważamy za podstawowe w naszej ofercie – mówi Maciej Witucki.
[obrazek=http://grafik.rp.pl/grafika2/450708,464135,9.jpg]
TP nie waha się inwestować w ten rynek, bo trudno spodziewać się, aby przy tak agresywnych promocjach (10 miesięcy bez abonamentu w umowie na 24 mc) grupa mogła zarabiać. Same tylko wydatki na pozyskanie treście (w tym na programming TV) skoczyły w ubiegłym roku niemal dwukrotnie (do 102 mln zł). Mimo tego TP stawia sobie ambitny cel zdobycia do 2012 roku 1 mln abonentów telewizji. Cel ma zostać zrealizowany dzięki wiązaniu telewizji z usługami głosowymi (w sieci stacjonarnej i mobilnej) oraz dostępowymi. TP planuje powiązać TV na platformie DTH z usługami dostępowymi w sieci CDMA.
Fundamentem średnioterminowej strategii TP jest porozumienie z UKE, uspokojenie otoczenia regulacyjnego, w tym stabilizacji na trzy lata hurtowych cen usług w sieci TP (BSA/WLR/LLU). Dzięki temu TP ma odzyskać możliwość manewru na rynku detalicznym, w szczególności rynku internetowym. Operator czeka na ustalenie procedury testu na zawężanie marży i ceny usług internetowych. – Chcemy odzyskać dominującą pozycję na rynkach 10 największych miast Polski, na których szczególnie silną pozycję mają sieci telewizji kablowej – powiedział Vincent Lobry, szef marketingu grupy TP.