Internet TP rośnie dzięki Orange. Spór z DPTG odbił się na wynikach [UPDATE]

Publikacja: 27.10.2010 10:53

Neostrada, flagowa usługa dostępowa [b]Telekomunikacji Polskiej[/b] ponownie traciła klientów w III kwartale br. Na koniec września było ich 2,004 mln.

[b]- Moim zdaniem na polskim rynku nie ma już miejsca na obniżki cen – ogłosił wczoraj [b]Maciej Witucki[/b], prezes zarządu TP. W ten sposób skomentował fakt, że [b]Urząd Komunikacji Elektronicznej[/b] zamroził rozpatrywanie dwóch nowych cenników usług dostępowych TP w związku z protestami operatorów alternatywnych. Według Macieja Wituckiego, są to cenniki, które miały wejść w życie dopiero w II kwartale 2011 roku i nie są już tak istotne dla TP, jak te, które spółka wprowadziła w październiku. Obniżki (do 20 proc. w najpopularniejszych prędkościach) mają pomóc TP odrobić straty na rynku internetu.[/b]

Straty z III kwartału na rynku detalicznym wypełnił [b]Orange[/b], który na liniach BSA zyskał w tym czasie pod swoją marką 26 tys. klientów netto. Na własnej sieci CDMA wzrost netto wyniósł 20 tys. (łącznie 121 tys. dostępów). W sumie liczba indywidualnych klientów dostępu do internetu TP urosła w kwartał o 8 tys. do 2,269 mln. W tym samym czasie z usługi mobilnego Internetu grupy skorzystało o 45 tys. osób więcej i na koniec września było ich 478 tys.

Konkurenci TP natomiast zdobyli w trzecim kwartale 17 tys. klientów na liniach BSA, ale aż 26 tys. na liniach LLU. Oznacza, to że na rynku BSA [b]PTK Centertel[/b], pod marką Orange, zdystansował w ostatnim kwartale konkurentów, ale ciężar ich działań wyraźnie przenosi się w kierunku migracji klientów na uwolnione pętle lokalne.

Przychody grupy TP z dostępu do internetu wyniosły w III kwartale 387 mln zł i były o 7 mln zł niższe, niż przed rokiem. Całkowite wpływy TP w minionym okresie rozliczeniowym wyniosły 1,943 mld zł i były wyższe o 1,7 proc. w porównaniu do zeszłego roku. Spółka tłumaczy to przede wszystkim wzrostem przychodów z rynku telefonii komórkowej oraz względnie niższym, niż w poprzednich kwartałach, wpływem spadku MTR na przychody. TP zanotowała jednak potężną stratę netto, zawiązując 1,1 mld zł rezerwy na potencjalne odszkodowania dla duńskiego [b]DPTG[/b], z którym spółka spiera się o przychody ze światłowodu północ – południe.

Część specjalistów nie ujęła w swoich prognozach wyników TP tych rezerwy w ogóle, a część próbowała zgadnąć, jakiej części wartości sporu będą dotyczyć. Zarząd TP wybrał najostrożniejszy wariant. Choć nadal nie zgadza się z roszczeniem, rezerwa jaką zawiązał pokrywa 100 proc. jego wartości. W efekcie w opublikowanym dziś rano sprawozdaniu kwartalna strata netto grupy TP ma gigantyczną wysokość 720 mln zł, a strata operacyjna sięga 503 mln zł. W sumie po trzech kwartałach br. TP ma na minusie 110 mln zł. Nie jest pewne, czy w IV kwartale uda jej się uzupełnić lukę i w całym 2010 r. wyjść na plus.

– W najlepszym scenariuszu, zysk netto grupy TP może wynieść około 100 mln zł – uważa [b]Paweł Puchalski[/b], analityk [b]DM BZK WBK[/b]. Gdyby nie „duńska rezerwa” (w sumie opiewa obecnie na 2,16 mld zł), telekomunikacyjny gigant zanotowałby jednak w III kwartale br. 372 mln zł zysku netto, czyli o blisko 14 proc. wyższy niż przed rokiem – wynika z komentarza zarządu do sprawozdania.

[b]Mimo kwartalnej straty, zdaniem zarządu, cały rok grupa raczej zakończy na plusie, a w przyszłym roku utrzyma politykę dywidendową. Maciej Witucki zapowiedział też wiele działań, które mają przyczynić się do poprawy wyników telekomu w przyszłości. Mówił m.in. o obniżeniu kosztów poprzez współdzielenie częstotliwości i infrastruktury z innymi operatorami, czy też o zmianach w obsłudze klienta (połączenie struktur działających do tej pory w TP i PTK Centertelu, czy nagrywanie rozmów klientów z konsultantami, gdzie nagranie stanowić dowód na złożenie zlecenia). [/b]

[link=http://pl.tp-ir.pl/Download.aspx?ResourceId=18404]Wybrane dane finansowe i operacyjne dotyczące działalności Grupy TP[/link]

[link=http://pl.tp-ir.pl/Download.aspx?ResourceId=18400]Prezentacja wyników grupy TP w trzecim kwartale 2010 r.[/link]

[link=http://pl.tp-ir.pl/Download.aspx?ResourceId=18401]Skonsolidowany raport kwartalny grupy TP za III kwartał 2010 r.[/link]

Neostrada, flagowa usługa dostępowa [b]Telekomunikacji Polskiej[/b] ponownie traciła klientów w III kwartale br. Na koniec września było ich 2,004 mln.

[b]- Moim zdaniem na polskim rynku nie ma już miejsca na obniżki cen – ogłosił wczoraj [b]Maciej Witucki[/b], prezes zarządu TP. W ten sposób skomentował fakt, że [b]Urząd Komunikacji Elektronicznej[/b] zamroził rozpatrywanie dwóch nowych cenników usług dostępowych TP w związku z protestami operatorów alternatywnych. Według Macieja Wituckiego, są to cenniki, które miały wejść w życie dopiero w II kwartale 2011 roku i nie są już tak istotne dla TP, jak te, które spółka wprowadziła w październiku. Obniżki (do 20 proc. w najpopularniejszych prędkościach) mają pomóc TP odrobić straty na rynku internetu.[/b]

Pozostało 81% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Telekomunikacja
Eldorado 5G dobiega końca, a firmy tną etaty. Co z Polską?
Materiał Promocyjny
Wykup samochodu z leasingu – co warto wiedzieć?
Telekomunikacja
Do kogo przenoszą się klienci sieci komórkowych. Jest największy przegrany
Telekomunikacja
To już wojna w telefonii na kartę. Sieci komórkowe mają nowy haczyk na klientów
Telekomunikacja
Polski internet mobilny właśnie mocno przyspieszył. Efekt nowego pasma 5G
Materiał Promocyjny
Jak kupić oszczędnościowe obligacje skarbowe? Sposobów jest kilka
Telekomunikacja
Nowy lider wyścigu internetowych grup w Polsce. Przełomowy moment dla Polsatu