Gotówka pokonała Amazona

Innowacyjny projekt sklepu przyszłości, wdrażany przez koncern Jeffa Bezosa, przegrał z szarą rzeczywistością Stanów Zjednoczonych XXI w.

Publikacja: 22.04.2019 16:31

Gotówka pokonała Amazona

Foto: bloomberg

Amazon Go to nowoczesna sieć samoobsługowych sklepów giganta, która miała stać się przyszłością handlu. Koncept zakłada, że placówki nie będą zatrudniać kasjerów, a nad procesem zakupowym i obsługą klientów będą czuwać czujniki, kamery i sztuczna inteligencja. Konsument miał wejść do sklepu, uruchomić specjalną aplikację, wziąć z półek towar, który go interesuje, i wyjść. Kamery i inteligentne algorytmy weryfikowałyby jego zakupy i ściągały należną sumę prosto z karty płatniczej podłączonej pod apkę.

CZYTAJ TAKŻE: Amazon wycofuje się z Chin. Czas na ekspansję w Polsce?

Rzeczywistość brutalnie zweryfikowała jednak te futurystyczne plany. Okazało się, że owszem jest grono fanów nowych technologii, którzy chcą robić zakupy w ten sposób, ale nowatorskie rozwiązania dyskryminują sporą część klientów, głównie tych płacących gotówką. Jak zdążyli już wytknąć koncernowi Jeffa Bezosa jego konkurenci, Amazon swoim projektem sklepu przyszłości wykluczył grupę mniej zamożnych Amerykanów.

Na efekty nie trzeba było długo czekać. Brak możliwości płacenia gotówką okazał się na tyle istotnym problemem, że gigant zdecydował się zmienić model funkcjonowania swoich dziesięciu testowych sklepów. Amazon Go wdroży możliwość płacenia za zakupy bilonem i banknotami. Nie wiadomo, kiedy nowa funkcjonalność w placówkach w San Francisco, Chicago i Seattle zostanie wdrożona, ale rzecznik Amazona przyznaje, że pojawią się urządzenia do przyjmowania gotówki i wydawania reszty. Podobne rozwiązania pojawią się także w księgarniach Amazona.

CZYTAJ TAKŻE: Sztuczna inteligencja zrobi za nas zakupy

Zmiana polityki w Amazon Go to konsekwencja nacisku opinii publicznej i konkurencji, które oskarżyły firmę o dyskryminację. Ale Amazon nie jest jedynym, który zdecydował się na wycofanie gotówki z placówek. W USA działa wiele sklepów i restauracji, które postąpiły podobnie. Wystarczy wspomnieć o Sweetgreen, Dig Inn czy Dos Toros Taqueria. Eksperci twierdzą, że system bezgotówkowy poprawił efektywność sieci oraz ich bezpieczeństwo.

Z danych Federal Deposit Insurance Corporation wynika, iż w USA ok. 8,4 mln gospodarstw domowych nie posiada konta w banku. W 2017 r. wyłącznie gotówką operowało 6,5 proc. Amerykanów. Ten odsetek wśród osób czarnoskórych sięga 17 proc., a Latynosów – 14 proc. W Filadelfii czy w New Jersey zakazano uruchamiania sklepów bezgotówkowych. Podobne plany mają Nowy Jork, Waszyngton i San Francisco.

Amazon Go to nowoczesna sieć samoobsługowych sklepów giganta, która miała stać się przyszłością handlu. Koncept zakłada, że placówki nie będą zatrudniać kasjerów, a nad procesem zakupowym i obsługą klientów będą czuwać czujniki, kamery i sztuczna inteligencja. Konsument miał wejść do sklepu, uruchomić specjalną aplikację, wziąć z półek towar, który go interesuje, i wyjść. Kamery i inteligentne algorytmy weryfikowałyby jego zakupy i ściągały należną sumę prosto z karty płatniczej podłączonej pod apkę.

Wizje Przyszłości
Chcą dowiercić się do jądra Ziemi. Tania energia na miliony lat
Wizje Przyszłości
Hotel z atomowym napędem. "Flytanic" może lecieć kilka lat
Wizje Przyszłości
Turystyka kosmiczna uderzy w klimat? Naukowcy: szkodzi warstwie ozonowej
Wizje Przyszłości
Miliarderzy walczą o nieśmiertelność. Obiecujące prognozy
Wizje Przyszłości
Ukraińcy i Polacy z pomysłem na wirtualny dotyk. Nowy wymiar kontaktów i handlu