FinTech trafił na podatny grunt

Jesteśmy w czołówce pod względem wdrożeń płatności bezstykowych czy pay-by-link. Innowacje w bankowości dodatkowo nakręcają start-upy.

Publikacja: 09.01.2017 19:48

FinTech trafił na podatny grunt

Foto: 123RF

W naszym kraju działa już około setki podmiotów specjalizujących się w nowych technologiach w finansach. Według najnowszego raportu opracowanego przez FinTech Poland i Obserwatorium.biz najliczniejszą i najdojrzalszą grupą tej branży są przedsiębiorcy wyspecjalizowani w obszarze płatności elektronicznych oraz platform finansowych. Ale technologie silnie obecne są także w analizie danych i uczeniu maszynowym.

Polska w czołówce

Liczba aktywnych użytkowników bankowości mobilnej szybko rośnie. Przekracza ona już 6,3 mln osób, a liczba aktywnych użytkowników bankowości internetowej wyniosła 13,5 mln osób. Autorzy raportu „FinTech w Polsce” wskazują, że wysoka popularność bankowości mobilnej i internetowej wynika zarówno z otwartości polskiego społeczeństwa na innowacje, jak i z wysokiej dynamiki rozwoju polskich systemów bankowości transakcyjnej.

– Polskie innowacje maja szansę walczyć o miano jednego z kluczowych hubów FinTech w Europie. Jesteśmy w technologicznej czołówce pod względem wdrożeń płatności bezstykowych, płatności typu pay-by-link brandowanych marką banku czy sektorowych rozwiązania typu Blik – wylicza Tomasz Framski, prezes Consdaty.

Według niego dodatkowy atut to dostęp do utalentowanych absolwentów kierunków technicznych, inżynierów, specjalistów IT.

W tym kontekście nie dziwią badania Accenture, z których wynika, że rodzime banki należą do europejskiej czołówki pod względem wykorzystania nowych technologii w procesach tworzenia i sprzedaży swoich usług.

– Piękno, a zarazem niewdzięczność naszej branży polega na tym, że wszyscy oferujemy mniej więcej to samo. To zaś sprawia, że cały czas pracujemy nad podobnymi zagadnieniami, a rozpowszechnianie się dobrych rozwiązań jest stosunkowo łatwe – wskazuje Natalia Załęcka, dyrektor marketingu Getin Noble Bank.

Jak zaznacza, na szczęście ilość niezaspokojonych potrzeb klientów jest wciąż duża. Dlatego na rynku jest miejsce zarówno dla banków, FinTechów, jak i innych firm spoza dotychczasowej definicji sektora finansowego. – FinTech może być dla sektora bankowego ciekawym uzupełnieniem kanału sprzedaży. Nie konkurencja, ale współpraca jest przyszłością – twierdzi Grzegorz Joachimiak, dyrektor w firmie DomData AG.

I to już się dzieje.

Liczy się współpraca

Niektóre z rozwiązań, jak: systemy przelewów natychmiastowych (ekspresowych), procesy zdalnej sprzedaży produktów finansowych, zarządzanie osobistymi finansami i zdalna obsługa klienta np. w formie wideodoradztwa, zostały wprowadzone przez banki w ścisłej współpracy z podmiotami z branży FinTech, często start-upami.

– Instytucje finansowe są zmuszone uwzględniać potrzeby wielu interesariuszy zewnętrznych i wewnętrznych. FinTech zaś może skupić się przede wszystkim na potrzebach klientów – zauważa Tomasz Framski.

Firmy z tej branży stanowią zatem doskonały poligon doświadczalny dla usług. – Potrafią bardzo szybko stworzyć optymalne warunki do wdrożenia usługi na rynku. Z drugiej strony brakuje im odpowiedniego zaplecza prawnego czy finansowego – dodaje.

Badania pokazują, że polskie FinTechy są w większości nastawione na współpracę z bankami – nawet jeśli mają ofertę skierowaną bezpośrednio do rynku konsumenckiego, zauważają potencjał kooperacji.

Biznes Ludzie Startupy
Polski król nanodruku chce podbić USA. Jeden z kilku graczy na świecie
Materiał Promocyjny
Tajniki oszczędnościowych obligacji skarbowych. Możliwości na różne potrzeby
Biznes Ludzie Startupy
Psy też marnują żywność. Pomoże polska aplikacja
Biznes Ludzie Startupy
Chwila zamiast całego dnia. Sztuczna inteligencja wyręczy pracowników
Biznes Ludzie Startupy
Roboty z Polski zyskają sztuczną inteligencję. Już wypierają amerykańską konkurencję
Materiał Promocyjny
Naukowa Fundacja Polpharmy ogłasza start XXIII edycji Konkursu o Grant Fundacji
Biznes Ludzie Startupy
Latające elektryki polecą znad Wisły? Polska firma chce zbudować fabrykę