Polski startup korzysta na koronawirusie. Sprawdzą tożsamość online

Authologic chce usprawnić weryfikację tożsamości online. Zamiast czasochłonnego zakładania kont w różnego rodzaju aplikacjach czy usługach internetowych użytkownik będzie mógł być rozpoznawany np. przez system autentykacji banku.

Publikacja: 03.11.2020 08:46

Polski startup korzysta na koronawirusie. Sprawdzą tożsamość online

Foto: 123RF

Warszawski startup założony raptem niecałe cztery miesiące temu rusza właśnie z rynkową ekspansją agregatora danych osobowych. Za innowacyjnym projektem stoją Krzysztof Klimczak, Marek Rogoziński oraz Jarosław Sygitowicz, a więc założyciele Zencard, startupu kupionego w 2017 r. przez PKO BP. Chcą wykorzystać doświadczenie zdobyte w ich pierwszym biznesie, gdy stworzyli system agregowania kart lojalnościowych „spięty” w ramach jednej karty bankowej. Czy i teraz ich pomysł okaże się sukcesem? Pierwsi klienci i inwestorzy, których zdobyła ich firma Authologic, wskazują na to, że są na dobrej drodze do tego celu.

Nowy standard weryfikacji

Authologic to platforma agregująca różne metody weryfikacji tożsamości, m.in. przez użycie danych bankowych oraz skanowanie dokumentów czy rozpoznawanie twarzy za pomocą selfie. Autentykacja w oparciu o systemy banków spółka rozwija na licencji polsko-belgijskiego fintechu Banqup. Te uniwersalne rozwiązania przydatne są każdej firmie, dla której kluczowe jest zweryfikowanie tożsamości klienta online, np. przed podpisaniem umowy. Obecnie z rozwiązania Authologic korzysta już pierwszych pięciu klientów, w tym platforma Vooom do wynajmowania samochodów i innych pojazdów czy startup Simpl.rent, umożliwiający weryfikację najemców.

CZYTAJ TAKŻE: Warszawski startup ma pomysł na polskie śmieci

– Authologic to świetna usługa, która umożliwia wykorzystanie tożsamości zweryfikowanej przez banki do szybkiego wynajmu pojazdów. Dzięki temu użytkownik może uniknąć czasochłonnego zakładania kont w wielu systemach carsharingowych i cieszyć się dostępem do pojazdów, które są dostępne najbliżej niego – mówi Łukasz Anwajler, członek zarządu Vooom.

""

Jarosław Sygitowicz – współzałożyciel startupu Authologic

cyfrowa.rp.pl

Jak podkreśla, wykorzystanie Authologic to duży krok w kierunku spójnego ekosystemu mobilności jako usługi (ang. Mobility as a Service), który realizuje w Vooom. – Obniża to barierę wejścia do całej kategorii mobilności miejskiej, na czym zyska cała branża – przekonuje Anwajler.

Z kolei Piotr Pajda, prezes Simpl.rent, który na bazie Authologic wdrożył pierwszy na rodzimym rynku standard weryfikacji najemców, wskazuje, że teraz można bezpiecznie, szybko i w przyjazny sposób potwierdzać tożsamość osób, które chcą wynająć mieszkanie. – Wiedzieliśmy, jak ważny jest to element procesu wynajmu i jednocześnie newralgiczny dla obu stron. Cały proces weryfikacji, razem ze sprawdzeniem historii kredytowej i płatniczej oraz wysokości zarobków przez simpl.rent, odbywa się w kilka minut – wskazuje.

CZYTAJ TAKŻE: Polacy dbają o zdrowie zdrowie w pandemii. Te startupy na tym korzystają

Ale możliwych zastosowań Authologic jest znacznie więcej. – Wierzymy, że wyłącznie internetowe sposoby weryfikowania tożsamości przyjmą się na dobre, nawet po ustąpieniu pandemii. Z naszego rozwiązania mogą korzystać firmy pożyczkowe czy leasingowe, które chcą mieć pewność, do kogo trafiają ich pieniądze lub inne aktywa rzeczowe. Tzw. marketplace’y umożliwiające najem krótko- lub długoterminowy nieruchomości czy pojazdów, dla których istotna jest wiarygodność i wypłacalność klientów, jak również i dostawcy mediów oraz usług telekomunikacyjnych – wylicza Jarosław Sygitowicz.

Pandemia pomogła

Nic dziwnego, że biznes twórców Zencard, choć ledwie ruszył, już znalazł zainteresowanie inwestorów. Pierwsze pieniądze – 1,8 mln zł – pod koniec października popłynęły do spółki od funduszu SMOK Ventures oraz firmy App’n’roll. Mają zostać przeznaczone na dalszy rozwój startupu, w tym przede wszystkim pozyskanie klientów zagranicznych. W tych planach z pewnością pomoże SMOK.VC. Ten polsko-amerykański fundusz specjalizuje się bowiem w łączeniu innowacyjnych spółek ze środowiskiem biznesowym Doliny Krzemowej oraz Singapuru (partnerzy zarządzający funduszem – Paul i Dan Bragiel – mają na swoim koncie inwestycje w takie firmy jak Uber, Stripe, Niantic czy GoJek).

Druga firma, która wsparła Authologic, to App’n’roll, działająca jako tzw. venture builder (firma budująca biznesy od podstaw).

– Jako SMOK Ventures chcemy wspierać globalny rozwój Authologic, dzieląc się naszym networkiem w Stanach Zjednoczonych i Azji – potwierdza Borys Musielak, partner zarządzający funduszem.

CZYTAJ TAKŻE: Niemiecki gigant inwestuje w polski startup. I pomoże w ekspansji

Sam Jarosław Sygitowicz nie ukrywa, że pozyskany kapitał to nie wszystko i startupowi chodzi też o doświadczenie partnerów, które może przyspieszyć rozwój innowacyjnej usługi. Jak wskazuje, kluczem jest możliwość szybkiego wejścia na rynki zagraniczne z doświadczonymi partnerami.

Do inwestycji w Authologic fundusz przekonał zespół. – W identycznym składzie ma on już na swoim koncie jeden udany startup – zauważa Musielak.

Jak zaznacza, nie bez znaczenia był też czas, w którym projekt się pojawił. – W okresie pandemii wiele firm uzmysłowiło sobie, że duża część procedur, dotychczas stacjonarnych, może zostać zastąpionych przez nowoczesne, czysto internetowe rozwiązania, co najmniej równie bezpieczne, co te dotychczas stosowane – tłumaczy.

Warszawski startup założony raptem niecałe cztery miesiące temu rusza właśnie z rynkową ekspansją agregatora danych osobowych. Za innowacyjnym projektem stoją Krzysztof Klimczak, Marek Rogoziński oraz Jarosław Sygitowicz, a więc założyciele Zencard, startupu kupionego w 2017 r. przez PKO BP. Chcą wykorzystać doświadczenie zdobyte w ich pierwszym biznesie, gdy stworzyli system agregowania kart lojalnościowych „spięty” w ramach jednej karty bankowej. Czy i teraz ich pomysł okaże się sukcesem? Pierwsi klienci i inwestorzy, których zdobyła ich firma Authologic, wskazują na to, że są na dobrej drodze do tego celu.

Pozostało 88% artykułu
1 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Biznes Ludzie Startupy
Od zera do miliarda w cztery miesiące. Wyceny firm od sztucznej inteligencji oszalały
Biznes Ludzie Startupy
Rewolucja na skalę światową. Polacy znaleźli sposób na braki wody i żywności
Biznes Ludzie Startupy
Polskie urządzenie wyczuje chemię. Wykryje i zbada niemal każdą substancję
Materiał partnera
Możemy zaprosić klienta w sam środek akcji
Materiał Promocyjny
Mity i fakty – Samochody elektryczne nie są ekologiczne
Materiał partnera
PZU szuka innowacji w akceleratorach start-upów