Start-up założony przez Adriana Piwkę chce wdrażać technologię blockchain w obrocie produktami rolnymi. Twórca e-targu Pora na Pola teraz buduje DeFood – zdecentralizowaną giełdę lokalnej żywności. Jak wskazuje jest to projekt o zasięgu globalnym. Dzięki niemu konsument zyska dostęp do tzw. paszportu żywności. Z tokenów NFT odczyta bowiem zarówno źródło pochodzenia produktu, jak i całą drogę, jaką on przebył – od pola aż do stołu.
Piwko przekonuje, że DeFood (z ang. decentralised exchange of transparent food) to pierwsza taka zdecentralizowana giełda lokalnej żywności, która wprowadza technologię blockchain do obrotu produktami rolnymi. W praktyce polski start-up tworzy wirtualny bazar (tzw. marketplace) dla platform handlowych, które mają swoją siatkę rolników i siatkę odbiorców (takich jak np. Pora na Pola), a także dla giełd rolnych zainteresowanych digitalizowaniem swojej działalności.
Giełda DeFood umożliwi rolnikom znalezienie kupców i sprzedaż wyrobów jeszcze przed ich wyprodukowaniem. To wszystko za pomocą tokena NFT (ang. non-fungible token, niezamienny token), stanowiącego cyfrowe prawo własności do produkcji. Według Piwki, w ten sposób ułatwi planowanie produkcji i zapewnianie gwarancji zbytu, z kolei odbiorcy, tj. nabywcy tokena, da możliwość uzyskania niższej ceny i dalszego swobodnego handlu wyrobami. Według niego na przedsięwzięciu skorzystają też ostateczni odbiorcy: hotele, restauracje, detaliści, a także konsumenci, ponieważ technologia blockchain uwiarygadnia pochodzenie żywności i drastycznie utrudnia możliwość jej fałszowania. Tymczasem – dzięki unikalnym zapisom NFT – powstawać będzie tzw. paszport produktu, który pozwoli na śledzenie drogi produktu od wytwórcy do ostatecznego sprzedawcy.
Czytaj więcej
Technologia blockchain ma pomóc władzom nasze wschodniego sąsiada uchronić skarby dziedzictwa narodowego przez skutkami wojny.
– DeFood wpisuje się w myśl przewodnią unijnej strategii „od pola do stołu”. W działalności Pora na Pola zauważyliśmy, że konsumenci chcą znać pochodzenie produktów, dlatego stworzyliśmy inicjatywę transparentnej ceny. W serwisie pokazujemy, co składa się na cenę każdego z 1500 oferowanych produktów. W DeFood przez wykorzystanie technologii NFT idziemy o krok dalej i stwarzamy narzędzie do wdrożenia transparentności także innym dostawcom. To istotne w czasach drożejącej żywności – założyciel start-upu.